Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 6583 ggr
Frosstis
0

anledningar till att inte köpa spannmålsfoder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försöker övertyga mina föräldrar att man faktiskt inte ska ha spannmål i fodret.

Så jag tänkte om ni säger varför, så kan jag skicka länken hit till mina föräldrar så de kan få läsa :)

Be nice!

Frosstis
0

Vi har Doggy Senior förresten, har läst att första ingrediensen är spannmål och jag vet att det är ett skitfoder! Måste övertala dom att byta

Anibaz
1

Alltså spannmål är ju inte direkt farligt för hundar, men dom är ju rovdjur och deras system är till för att smälta kött. Genom att titta i munnen på hunden ser man ganska tydligt att gaddarna finns där av en anledning, och det är inte att käka gräs direkt.

Portie
5

Om hunden gillar och mår bra av fodret så behöver det ju inte vara ett skitfoder tycker jag inte.

[postmortum91]
5

Studier har gjorts på att hundar som äter spannmålsfoder lever kortare och håller sig inte lika friska som hundar som äter mindre mängd spannmålsfoder.

vallhund
7

# 4

Länk/källhänvisning?

kl

Spannmål innehåller kolhydrater o hundar/vargar behöver inte kolhydrater, de producerar själva de kolhydrater de behöver. Kolhydrater är i regel kaloririka vilket gör att hundarna ökar i vikt o bildar fettlager.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Madde&Rico]
1

Är det inte så att om en hund i det fria jagar upp ett byte så äter dem inälvorna, ink. magsäcken där det finns spannmål=gräs.

Så då borde ett foder som innehåller spannmål vara helt ok! Dock kanske det inte bör vara för hög % av spannmålet.

Det är nåt jag har fått för mig. Vågar inte säga om det är rätt eller fel, bara en teori.

Min hund äter Pedigree som är ett billigt foder, det för att det är det enda fodret han tål. Men han mår bra på fodret! Dock får man hålla igen lite på maten, annars blir han lite tjock.

Jetaime
2

Hunden härstammar från vargen och kollar man på vad vargen äter har den kött som huvudsaklig näringskälla (det är klart det det slinker ner någon liten del från växtriket också, men det utger en såpass liten procentdel).

Ledtråd 1 - Tänderna. Det säger nästan sig själv vad dom är till för genom att bara kolla på dom.

Ledtråd 2 - mag/tarmkanalen hos hunden är rätt kort, precis som hos andra köttätare vilket innebär att dom bör få i sig lättsmält mat, såsom kött, ben och inälvor.

Fridaaaa
2

#4 Det tror jag faktiskt inte riktigt på, finns många hundar som levt på de foder med en hel del spannmål i som levt länge. 
så tror det är individuellt precis som t.ex hos människor

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

russin
0

Jag tror inte potatis är bättre än t ex ris i ett hundfoder och någon form av detta (eller korn, havre, vete osv) behövs för att kunna binda till torrfoderkulor.

Däremot så bör ju den animaliska delen vara skapligt hög då det ändå är ett köttätande djur, men sedan är det olika för olika individer hur dom fungerar.

Jag har hellre vete än majs i ett foder t ex - och jag ger inga foder med en massa örter till en frisk hund. Örter ska enligt mig inte ges till friska hundar, utan vid behov - och de flesta örter som finns i vissa populära foder är läkeörter ?! Maskros t ex som är urindrivande - varför ge det till en frisk hund ?

Även en massa betfibrer går bort här, då min erfarenhet är att det ofta ger gaser - och den typen av fibrer behöver inte en frisk hund.

Själv håller jag mig numera enbart till färskfoder som mat. Den ena får antingen helt animaliskt eller med ris i och den andra får ett färskfoder med spannmål i - allting efter hur dom fungerar på maten. Torrfoder ges som träningsgodis enbart. Som tur är har jag hundar där färskfoder får plats i frysenGlad

Frosstis
0

Tack för alla svar! Men alfons är ganska tjock.. Han är 8 år, vet inte hur länge han har levt på Doggy? Men han mår prima iallafall, ibland får han blötfoder (tror också det är Doggy, men det kan vara tester man får på ex hundmässan och dyl). Han älskar mat och äter allting, men jag vill fortfarandefe honom något bättre foder med högre kötthalt.. Vi har sånna tester som är typ på bara rent kött och vilt kött, kyckling, älg osv men det använder vi som godis när han ska leka (sånna där altiveringsleksaker). Skulle vilja använda det som foder. Men vad kan jag göra..:/

Fridaaaa
0

#10 Hur vet ni att han mår prima på insidan?
Är han tjock plus levt på doggy tror jag han har en hel del fett invändigt, vilket inte är bra :S

russin
4

Fast det finns många hundar som mått bra på Doggy - även om jag själv inte väljer det som foder.

Tjocka hundar får i regel för lite motion i kombination med för mycket mat alternativt för energirik mat.

russin
0

Det kan även gå bra att byta foder, men det kan även gå åt helsicke med magen att byta foder till en så pass gammal hund - och magras är inte alltid kul.

Portie
1

#10 Hur mycket motion får hunden då? Tror inte att det är enbart fodret som gör honom tjock. Jag skulle nog inte heller byta foder på en 8 år gammal hund, skulle nog inte våga det om det inte verkligen var nödvändigt.

Frosstis
0

Jag vet inte riktigt hur mycket motion han får, vi går ganska korta promenader men många promenader per dag! runt 5 promander, eller det kanske inte räknas som många..? Men vi brukar iallafall gå en lång promenad per dag, på ca 30-40 min (men då går vi fort!).

Ja jag vet inte riktigt hur ni tänker på långa promenader men ja. En halv kilometer 4 ggr per dag, och sen en längre kvällspromenad på några kilomenter och oftast en lång promenad på dagen. På helgerna går vi de längre promenaderna men på vardagarna då det är skola har vi inte riktigt tid för det.

Men nu är det lov så jag ska gå långt med honom då!

russin
0

#15 - det handlar inte bara om att gå långt - utan vad hunden gör på promenaderna. Knata runt på gångbanor ger inte mycket motion oavsett hur länge man är uteGlad

Ut och låt hunden gå i högt blåbärsris (gå bättre än springa där, för då byggs muskler), klättra osv.

Frosstis
0

Hmm vi går ju bara på vägen.. Men nu finns det j ingenting i skogarna! Vi bor bedvid en skog men ja.. det är blöt och lerigt och inte kul att gå där, men i vintern så får han ju gå i hög snö :)

Portie
3

#17 Ta på gummistövlar och regnkläder. Det är mycket bra motion för hunden att springa i kuperad terräng, man kan även den springa upp och nerför kullar och backar. Grus - och jordhögar är mycket bra med.

Självklart börjar man lugnt, kanske först trava i kuperad terräng och gå upp och nerför högar och sedan kan man öka på.

Fridaaaa
3

#17 som #18 säger: Gummistövlar och regnkläder :P Och gå ut i skogen. Kolla bara så det inte jagas där :) Och ha reflex ;)

Frosstis
0

Ja jag skulle ju kuna gå ut i skogen.. När det blivit kallt. För liksom det är en kort bit att gå (vi bor precis bredvid skogen) och sedan kommer det en bäck, och det finns ingenting att gå över på. Och nu när det regnar så är det jj överfullt med vatten där och bara forsar så man kan inte gå över. När man kommit över kommer man till en äng/f.d hästhage, men alltså.. Det är ju typ ingen skog. Och jag tycker det är läskigt att gå i skogen.. Det finns en väg man kan gå bort från hagen och där brukar det ligga döda rådjur eller ben från något dött djur, och jag tycker det är svinläskigt.. Men inte på vintern. Då går jag i skogen varje dag

Siggebus
1

Spannmål är något man från hundmatsproducenterna la till som en utfyllnad eftersom hundmat med högre andel kött blir dyrare och det var inte alla hundägare som var/är beredda att betala det priset.

Min övertygelse är att man bör undvika för mycket spannmål eftersom det inte är hunddjurets naturliga föda och säkert skapar en hel del allergiproblem etc - precis som hos oss människor.

kodex
3

#6 Gräs är inte ett spannmål. De skiljer sig rätt mycket åt. Farmförallt att spannmål innehåller mycket stärkelse, kolhydrater som en hund inte behöver. Gräs innehåller viktiga vitaminer, mineraler och fibrer.

Hundar ska inte äta spannmål av den enkla anledningen att deras matsmältningskanal inte är skapad för det. För att hunden ska kunna tillgodose sig alla näringsämnen i ett foder skall de alla komma från till största delen kött/inälvor/ben och en liten del frukt/grönsaker/bär.

Att ge hunden till största delen spannmål gör att man påfestar hundens matsmältningskanal något enormt eftersom de inte producerar lika mycket nödvändig magsaft t.ex. Nyckelretningen för produktionen av magsaft är nämligen "kött". En annan anledning till varför det påfestar matsmältningskanalen är att hundens matsmältningskanal är för kort för att ta hand om mycket spannmål som kräver en lång tid i kanalen för att kunna spjälkas.

Maten stannar i hundens matsmältningskanal = max 24 h

Maten stannar i en växtätares matsmältningskanal = upp till 4 dygn

Källa: Boken "Natural dog food" av Susanne Reinerth

Michaela-N
1

Vår tant levde på Doggy Prima i de tre år hon levde hos oss, då de hade små bitar hon kunde få i sig.

Funkar Doggy för er så kör på det.

Frosstis
0

#23 Vad skönt att höra att det inte är ett skitfoder.. Obestämd Men jag tycker ändå att vi ska ge något annat foder.. Tungan ute

Fridaaaa
0

#24 Det tillhör inte det bästa fodret direkt, men fungerar det på din hund så, varför inte.
Men det ska helst vara så mycket kött som möjligt, bästa för de allra flesta hundar ;)

Michaela-N
0

#24 Det är inget jättebra foder. Men Prima är det enda jag hittade då som hade pyttesmå kulor.

vallhund
1

# 6

Gräs är inte spannmål. Bytesdjurs maginnehåll innehåller visserligen en del vegetabilier, men dessa är då processade o kan tillvaratas av hundens matsmältningssystem.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

thilda-
0

dom skiter mindre av vom og hundemat… och lämnar man skiten på gräsmattan på sommaren så försvinner det av sig själv efter ett par dar (minns inte hur många dagar det tar) men det förvandlas till typ aska ;) eftersom voh innehåller ben

[Madde&Rico]
1

#22 & #27

Jag trodde att gräs också hörde till där, man lär sig nåt nytt varje dag. :)

[Forest]
0

Om hunden ätit detta foder varför då inte byta till deras iaf lite bättre foder?