Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1206 ggr
c.said
0

Hjälp!!!

Jag har en helt underbar flokk som består av 3 hanhundar, en 13 årig Engelsk spaniel(kastrerad) som har blivit döv och gör inte så mycket väsen av sig. Sedan 6 årig spaniel(avelshund) och 1 1/2 åriga blandisen tax/jack(okastrerad). Mina hundar är väldigt lydiga och har alltid funkat bra tillsamms,  varit några små kaffs men  har sagt i från att det inte är aceptabelt och av en tillsägelse har dem  slutat och lagt sig på rygg direkt. Men nu har mitt paradis blivit fult av bråk och jag vet inte vad jag ska göra. Jag fick flytta hem igen  efter sommarn på grunv av  olika omständigheter och mina två yngre hanhundar började bråka direkt  med varandra.

Problemet är att inte börjar när jag är i närheten utan alltid när dem är runt mina andra familjemedlemer om jag är ex: på övervåningen med den älsta hunden och sover på dagen efter att jobbat natt så startar dem på nedervåningen.

Det största problemet är att den 6 åriga hanen slutar inte utan han flygger på den yngre om och om igen om jag inte särar på dem direkt efter jag sprungit ner från övervåningen.

Allt började för 5 månader sedan när den 6 åriga hanen fick diskbrok och fick sitta i en bur i några veckor för att läka och efter det vart stämningen väldigt konstig mellan han och den yngre hanen men gick bra  så länge ändå hade det under kotroll.

(13 åriga hundan ställer sig bakom mig han blir väldigt orolig, samma sak som katten som springer och gömmer sig bakom mig direkt.)

Jag vet inte hur jag ska göra ? jag har lederskapet över mina hundar  men resten av familjen har inte det. Hur ska jag göra min flok till en harmonisk gäng pojkar igen?

SuperLimm
4

Kan det vara så att hunden har ont fortfarande? Sånt brukar kunna ställa till det för många hundar.

Försök att dela på dom när du inte kan vara i närheten. Kolla över era dagliga rutiner, nått man kanske borde ändra på? mer/mindre aktivitet?

Mvh Linn

c.said
0

Funderat på det själv men han äter fortfarande  medicin  och pratat med vetrinär  och varit på undersökning igen  och ska inte bero på det.

Just själva problemet är att det händer bara nä jag ska sova efter jag jobbat natt , arnnas när jag är vaken så är dem jämt runt mig och aldrig någon tedens till det.

tax/jack han aktiveras mest av hundarna för att han är jakt  och därefter är han väldigt lugn om dagarna ( så pass lugn man kan vara när man är jack och Tax ihih ), spaniel på 6 år han aktiveras mindre nu gemfört med innan för att han inte är helt återställt men är en arbetande psykiatri hund.

Men samtidigt får alla hundar egen tid också minst 1 timme pr dag genom olika  aktiviteter när dem får vara själv.

så är så svårt att hitta vart problemet ligger.

SmileyMalin
1

Svårt det där…. Mina två äldsta hundar har alltid varit lite labila mot varandra. Det började när yngsta blev könsmogen och eskalerade tills dom inte kunde se varandra utan att slåss… Efter kastrering av den yngre så började dom funka ihop igen men vi fick ändå fortsätta ha koll. Det gick inte att ha favoritleksaker eller ben framme och om vi skiljde på hundarna för tex tävling så var man tvungen att passa väldigt noga när dom återförenades för då var det riktigt spänt!

Så här höll det på i ca 2 års tid. Sedan skaffade jag en tredje hund. En 8-veckors hanvalp. Äldre hunden ogillade verkligen valpen men accepterade honom ändå utan problem medans mellanhunden direkt blev bästa kompis med valpen direkt.

När valpen blev könsmogen funkade han fortfarande kanon med båda dom andra MEN dom två äldre funkade inte längre ihop. Först rök dom ihop enstaka gånger, sedan rök dom ihop om jag inte var i rummet och hade koll men tillslut kunde dom inte ens se varandra utan att gå till attack.

Det blev så illa att jag var tvungen att omplacera en av dom :-(

Jag valde den äldsta eftersom han verkar vantrivas mest med flocklivet så nu är han ensamhund och får ha sin husse helt för sig själv.

För mig hundar var det så att när dom väl kommit i obalans en gång så räckte det med väldigt små grejer för att trigga igång igen.

c.said
0

förstår hur du menar, funderat mycket på det och tror att det kan vara att en av hundarna den yngre har tagit över min mamma helt och ser henne som sin för nu när jag tänkt efter så har bråket blivit mellan dom två hundarna nästan alltid med henne i samma rum.

Och såg nu direkt när hon kom hem hur svansen steg högt upp på den yngre hunden och han gick och satte sig på hennes fott och reste rag direkt när den äldre hunden kom in och då var den äldre hunden på väg att attakera direkt   men jag hann säga nej och dom slutade båda två och jag la den yngre hunden och den äldra på rygg båda två brevid varandra och då verkade späningen mellan dom två släppa ganska mkt.

så ska testa nu och det är vad jag tro och att min Mor inte får hålla på och beba med den yngre hunden att hon inte ser honom och ignorerar honom och låter han inte vara uppe i henne hela tiden om det hjälper .

Ingen av hundarna har något  i mott att vara flok mellersta är en väldigt lätt sam hund otroligt lydig så han bryr sig inte så mkt om vad eller vem han är med. Min gissning är att han ligger näst i rang efter mig och att det är därför det blir bråk när jag inte är där för att han ska gå in och ta ledarollen då  när jag inte är där ? vad tror ni om den gissningen ?

SuperLimm
1

Varför lägger du hundarna på rygg? Vad har det för effekt?

Jag tycker det låter lite som du säger, att den yngre ser din mamma som sin. Men skulle tro att den mer ser henne som en resurs. Försök få din mamma att struna i den lilla, inte ge nått gott eller nått gos. Den kan få gos när den uppför sig. Försök ta reda på varför den ser henne som en resurs. Försök också få din mamma att bry sig mer om de äldra hundarna så att den lilla ser att det är okej att man håller på med alla. Är det någon som inte uppför sig så säg till den att gå o lägga sig eller så.

Det är väldigt svårt att ge tips om sånt här när man inte ser hur de uppför sig med egna ögon.

Min hund blir så med folk hon får mycket godis av. Speciellt om det finns något att äta i närheten så låter hon inte någon annan gå dit.

skulle även vilja ge dig tipset att läsa detta, väldigt intressant tycker jag. Tror det skulle vara bra för dig och din syn på hundar och rangordning också att läsa det.

Mvh Linn