Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2015 ggr
verawer
0

Min mops blev biten idag.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Tidigare idag blev min ettåriga mops Frans biten av en Grey Hound utanför vår djuraffär i Högdalen. Hunden kom plötsligt bakifrån och kvinnan som höll i kopplet kunde inte hålla emot och tappade kopplet vilket resulterade i att Frans fick ett bett i ansiktet. Det var min kille som var ute med Frans och fick givetvis panik och försökte rädda Frans, och sparkade till hunden som då släppte. Blodet sprutade på Frans. Min kille tog kvinnans nummer. Vi tog sedan en taxi direkt till vetten.I taxin ringde vi till kvinnan som hade hunden och bad om hennes personnummer som vi då fick.

Som tur var skadan rätt ytlig en skada i munnen och en i nosvecket. Men vi fick tyvärr en chockad hund som ligger och skakar. Hos vetten sa dom att vi skulle ringa kvinnan och att det skulle gå på hennes drulleförsäkring. Det gick på 2500kr.  Vi har försökt nå kvinnan som inte svarar. vet någon hur man gör i såna här lägen?

Bör tilläggas att kvinnan verkade lite skum, plus att hon sa att hon är dagmatte till hunden.

mopsenfrans.blogspot.se

[dynamitella]
0

Är hon dagmatte är hon nog inte skyldig att betala något, om det inte står i hennes kontrakt. Ägaren ska stå för eventuella kostnader.

(Jag har alltid haft det i kontraktet då jag varit dagmatte, för att förhindra såna här situationer. Beklagar verkligen vad som hände din mops).

Det ska säkert gå att anmäla till polisen :) Om inget annat så kan de kanske få kontakt med henne och få ägarens identitet och på så sätt lösa ärendet till er.

[Forest]
1

Dagmatte har ansvaret för den hunden som de har hand om, ansvaret är henne o inte ägaren.

Eftersom hon gav personnr o sånt så bör detta gå o lösa kanske hon vart iväg o därmed inte kan svara. Jag säger ring fler gånger o sen får du se hur du ska gå till väga imorgon med detta.

[dynamitella]
0

Jaså? Tur att jag skrivit kontrakt då. Det blev nästan slagsmål här om dagen i rastgården. Kom undan med en hårsmån.

[Forest]
1

3 en fråga då, är ditt kontrakt godkänt? för enligt lag så får man väl inte plottra ner vad som helst om jag inte minns helt fel

[Forest]
0

Ts kom på du tyckte att denna kvinna var lite skum, jag har oftast gått efter min magkännsla o säger nu eran att det är skumt detta så kontaktar ni polisen imorgon om detta.

Gluskap
0

Men det gäller ju strikt hundägaransvar, det innebär väl att man som hundägare alltid är ansvarig för vad ens hund gör, oavsätt vem som håller i kopplet?

[Quickeman]
0

Saxat från jordbruksverket sida: "Det är hundägaren som ansvarar för vad hunden gör när den är på allmän plats. Du som har hund måste se till att den inte stör eller skrämmer människor eller andra djur. Om hunden skadar någon eller förstör något är du ersättningsskyldig. Ditt ansvar framgår av lagen om tillsyn över hundar och katter."

LÄNK

[dynamitella]
1

Ingen aning! Det har skrivits ner att ägaren påtar sig allt ansvar för hundens beteende, och ska kontaktas omedelbart om något händer. Hon ska stå för alla vetrinärkostnader, även om hunden kommer till skada under min vakt. Jag lovar lika så att aldrig missbruka nyckeln, och att lönen ska rulla in varje månad den 27.e.

Datum och chipnummer på vovven samt bådas underskrifter.

Vi antog helt enkelt att det gällde enligt kontraktet bara :) Nu revs båda kontrakten igår, då jag börjar jobba på måndag. Men bra att du sa så, jag kommer kolla upp det i framtiden!

(nu är jag och båda ägarna väldigt goda vänner, så jag tvivlar inte en sekund på att de skulle stå för samtliga kostnader. Lika så hade jag bistått med min del om jag hade direkt orsakat skada!).

Mischa
1

Hundägaren är alltid ansvarig och skall ersätta er, däremot kan ägaren i sin tur kräva ersättning av den som vållade skadan dvs hundvakten.

Ersättning för skador orsakade av hundar

19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan.
Första stycket gäller inte för skador som orsakas av en tjänstehund när en polisman eller vaktpost eller annan person som vid försvarsmakten tjänstgör för bevakning eller för att upprätthålla ordning använder hund i tjänsten, om den skadelidande har betett sig på ett sådant sätt att det har varit motiverat att ingripa mot honom eller henne.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm

≧◔◡◔≦

verawer
0

Tack det blir nog polisen om hon inte svarar imorgon. Ja, hon verkade påverkad av något. Sen fick jag känslan av att det egentligen var hennes hund men kanske skämdes eller blev panikslagen och därförsa att hon var dagmatte.

Hade det vart min hund som skadat en annan hund, hade jag vart sjukt orolig och velat följa med till vetten.

mopsenfrans.blogspot.se

Mischa
2

#10 Har ni kollat upp nummret om det ens står på "rätt person"?

≧◔◡◔≦

verawer
0

#11 Ja, allt sådant stämmer. De på djuraffären sa att om vi inte fick rätt nummer, så skulle vi kolla med väktarna i centrum, för dom vet vem hon är och har haft mycket att göra med henne. Vilket känns lite obehagligt.

mopsenfrans.blogspot.se

Mischa
0

#12 Skönt att du har lite "vittnen" som backar upp dig.

≧◔◡◔≦

russin
2

Men ni måste ju fått rätt nummer om hon svarade när ni ringde och bad om hennes personnummer ?! eller

Men svarar hon inte och inte ger sig tillkänna så polisanmäl - man ska göra rätt för sig helt klart. Olyckor kan hända, men man får även ta sitt ansvar.

Hoppas din vovve läker snabbt.

Mymlan
1

Polisanmäl

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

verawer
0
#14 Ja, rätt nummer och allt sånt har vi fått. Men känns konstigt att hon först svarar och sen två timmar senare inte svarar och sen stänger av mobilen.

Ja, det hoppas jag med. Det jag mest oroar mig för hur han nu kommer bli mot andra hundar.

mopsenfrans.blogspot.se

russin
1

# 16 sök på hitta.se om numret är registrerat och ev hitta hennes adress osv.

Wony
1

Annars finns det ju t ex ratsit.se, där man kan få fram adressuppgifter och liknande ur personnummer. Det är också smidigt, särskilt om telefonnumret inte stämmer. Det finns alltid sätt att kontrollera sådant…

[Forest]
0

6 ne det råder helt olika meningar med detta, det är inte helt klara meningar om detta. Och ska man sen läsa lite som 9 länkar  En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan så tror jag många åker på detta även när man är dagmatte.