Inleda agility - vill ha tips!
Hallå!
Min faster har nyligen börjat sällskapa med en man som har en väldigt söt papillon-hane på 5 år vid namn Liam. Jag är helt frälst i denna lilla varelse och är med honom massor. Jag har honom hemma så mycket jag kan och är ute och promenerar och pysslar om honom hela tiden.
Liam bor med Sten (ägaren) i ett hus och varje dag så blir han enbart släppt utanför dörren för att kissa och sedan får han ingen övrig motion. Han blir dessutom väldigt bortklemad hemma då han får respons på tigg och får äta sötsaker, mat osv. Ibland får han sitta vid köksbordet. Det är ju helt fel, men Sten kan inte pränta in att det är allt annat än "snällt" till Liam.
(för övrigt så tyr sig Liam till mig nu för att han blir mer behandlad som en hund och mer aktiverad med mig, det känns lite glatt i hjärtat samtidigt som jag får lite ångest över att ta Stens hund ifrån honom…)
I alla fall så har jag nu börjat fundera på att börja träna agility med honom då han är så extremt pigg på att gå ut och röra på sig och han är hemskt tålmodig och intelligent. Snabblärd. Kvick. Etc.
Hur ska man bäst inskola en sådan här typ av hund i agilityvärlden? Ska man börja långsamt eller tar han ingen skada av riktiga träningspass? Han är ju, som förstås, i väldigt dålig kondition.
Finns det några övningar man bör börja med innan man kör hela banor och vad är lättast att börja öva på? Finns det någon del inom agility som jag bör se upp för?
Alla tips emottages hjärtligt då jag aldrig har tränat professionellt med några av mina egna, tidigare hundar och verkligen känner att både jag och Liam skulle få ut SÅÅÅ mycket kul och lärdom av detta!
Sten är väldigt glad över att någon vill spendera så mycket tid med hans hund och om nödvändigt så betalar han kurser etc, men jag känner att jag helst börjar själv med honom för att över huvudtaget se om han faktiskt är intresserad och vill. Har planer på att, i det fallet, gå med i Ljusdals brukshundsklubb och börja träna/tävla med dem.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Om Sten gärna betalar kurser, varför inte gå en kurs?
Jag vill inte ta med Liam i grupp för att träna och sedan känns det också lite motigt att be honom betala en kurs och "vi" sedan inser att Liam inte alls vill. Möjligt att jag vill ha en tränare med i träningen från början och då är det ju inga problem i världen att dra iväg till banan som ligger 15 minuter härifrån, men jag har inte fått svar från bhk om hur allt detta ligger till och vet inte ens om det hålls några kurser just nu så jag vill gärna få tips att förbereda med.
Och - om det skulle vara så att det visar sig vara en väldigt dum idé att börja träna med en såpass otränad hund så kan det ju också vara bra att börja aktivera honom ordentligt innan för att få upp konditionen, och då är det ju också bra att veta huruvida jag ska förbereda mig för träning eller ej, vänta eller ej, etc.
Börja isåfall med att få upp konditionen på hunden, samt kontakt med dig. Det är prio ett … sedan kan du köra skogsagility tex, träna hundens balans osv.
Måste börja med att säga, åhhh vad kul med en papillon! Dom är så underbara och perfekta för agility.
Jag tycker också att du bör börja med att få uoo konditionen på honom. Är han överviktigt också? För då ska du vara försiktig med att hoppa med han. Börja med att ta med han på rejäla promenader i olika terräng för att muskla upp honom lite. Det hinder som du skulle kunna börja med redan nu är tunneln. Det sliter inte på kroppen så då gör det inget att han är lite ur form. Se till att ha roligt tillsammans och som Maja skriver, arbeta upp kontakten mellan er.
Det kommer säkert gå fantastiskt för er! Jätte bra att Liam får börja röra på sig och leva ett riktigt hundliv också!
(Jag kör lite agility med mina pappisar, har lagt upp lite filmer och bilder på vår träning här. Vi är också nybörjare, fast mina vovvar har bra allmän kondition dåra^^).
Tack, #4, för tips! Jag har alltid varit mer för stooora och "rejäla" hundar så jag trodde verkligen inte att en papillon skulle bli min nästa kärlek, men han är riktigt underbar denna lilla kille.
Han är inte överviktig konstigt nog så det är ju bra i alla fall! Har börjat ta lite promenader med honom och så fort man tar fram kopplet så hoppar han och springer runt i cirklar av lycka, så det märks att han verkligen uppskattar att få röra på sig.
Tunnel ska jag ta och testa lite! Vore kul att få inleda det hela lite smått trots hans dåliga kondition och muskulatur.
Väldigt kul att se er träning för övrigt!
#5 Jo det är lite synd att pappisar oftast stryks tidigt just pga storleken. Men dom har en enorm kapacitet och är jätte roliga att arbeta med!
Vad kul att han uppskattar sitt nya aktiva liv! När han väl är i form så finns det ingen gräns på vad ni kan hitta på^^.
Tack så mycket!
Agility är verkligen en kanonsport för våra små härliga vovvar så det är klart att du ska köra på det om du verkligen vill.
Men som de andra har nämnt är det såklart viktigt med en god grundkondition så att han orkar hoppa en bana.
En kurs är nog att föredra om du vill hålla på med agility för så vitt jag vet finns det ingen Brukshundklubb som släpper ekipage på sina banor om de inte har gått någon kurs innan.
Och det brukar inte spela någon roll vare sig man har tänkt att tävla eller bara ha det som fritidssysselsättning. Precis som med alla sporter finns det en viss skaderisk och det är just därför det är viktigt att gå en kurs så du får lära dig vad som passar just din hund.
Vill uppdatera lite snabbt - tack för alla tips, varningens ord och så vidare!
Kommer starta en liten "dagbokstråd" där jag ska skriva ner hur det går med denna lilla hund, både med konditionsträningen och agilityträningen.
Har fått svar från Ljusdals brukshundsklubb och de blev jätteglada över mitt mail då de tycker att det är kul att jag vill engagera mig i denna försummade hund - jag får låna agilitybanan hur mycket jag vill när jag vill så länge den inte är upptagen med andra ekipage/kurser/tävlingar. Ska därför börja lite lätt med just markliggande tunnlar om några dagar för att se om han tycker att det är kul, hoppen väntar vi med tills han är i form.
Är det av intresse så får ni gärna följa "dagboken" sedan. Tips under träningens gång kommer ALLTID uppskattas!
http://hundar.ifokus.se/discussions/506f17e8d3b4fd5a9b0032d9-traningsdagboken
Där är "dagboken" - ni som vill och orkar får gärna följa och hjälpa oss på vägen som sagt. Det uppskattas som sagt mycket då jag vill göra rätt genom vår lilla resa till ett aktivt hundliv! 

Vad kul! Började träna för ca ett år sedan med en hund som HATADE att hoppa och göra konstiga saker. Nu är han jätte duktig och man kan ju inte göra annat än att känna att man har lyckats! ;D
Börja med hopp, tunnel. Kör gärna med externa belöningar(en skål med en godis i i slutet av tunneln eller på andra sidan hindret)
mycket i början för det missade jag och nu har jag en hund som jag inte kan skicka två hinder frammåt.
Träna även att svänga när ni är ute och går. Visa med hela kroppen att, nu ska vi svänga vänster o.s.v. :)