Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3508 ggr
[RMSLiners]
0

Löptik som är jävlig

Jag har en pipig och stressad tik här hemma som inte vet vilket ben hon ska stå på pga löpet. Men så utomhus gjorde hon något hon aldrig brukar göra. Hon högg tag i min arm och börja dra samtidigt som hon gnällde som en tokdåre pga att hon var så ivrig och när hon inte fick tag i min arm tog hon kopplet. Fick diverse skrapmärken på armen och det tog 10 min innan hon gav upp, ont som satan gjorde det också.

För att inte tala om att hon drar som en idiot i kopplet. Sen gjorde inget saken bättre när hon fick syn på en hane då var hon totalt labil och vråla, hoppa på mig, drog och tusan vet allt. 

Detta är andra löpet, innan nästa löp åker hon upp på operationsbordet. Men jag har aldrig varit med om en hund som biter pga löpet.

Min fråga är nu, finns det något jag kan göra för att underlätta promenader? Kan man på något sätt varva ner en löptik som är en ren hulligan?

Cloaffe
0

Låter jobbigt och tycker du gör helt rätt i att kastrera henne.

Ta hjälp av en hundtränare i närheten eftersom varje hunds behov är unikt.

Hur är hon när hon inte löper? går hon ordentligt i kopplet då?

Jag hade också en tik som skulle bita i kopplet på promenad men med hjälp av en fantastisk kursledare insåg jag att hon var understimulerad och att det var jag som behövde ändra mig….

Lycka till!

[RMSLiners]
2

#1 När hon inte löper är hon en ängel som går lungt bredvid och bara tittar omkring sig. Bitas existerar inte för henne då. Nu när hon löper är hon en helt annan hund, löpet tar henne från ängel till att bli djävulen själv i princip.

Var ute med henne nyss men gick då där det var minimalt med folk, bilar mm som jag läste på nätet någon testat och hon blev sig själv direkt. Så jag måste anta det är stress från löpet som gör henne helt labil om det är för mycket runtomkring.