Tiken går åt?
Hej alla !
Blev berörd av att läsa om en nybliven uppföddare som skulle ha sin första kull.
Allr gick så bra… men sen kom de värsta… de var tvugen att göra kejsarsnitt och tiken överlevde inte ..
2 valpar utan mamma… men de skulle iaf få en stöd mamma som hade möjlk så de löste sig.
Men gud vad man får en tankeställare… hur ofta går tiken åt i kejsarsnitt? Antar att jag kommer nån gång få uppleva det… men vill helst inte.
Detta gör mig lite glad att jag har varit noga med att hitta föräldrar djur som i släkten aldrig haft några kejsarsnitt osv. Men man kan ju fortfarande ha otur.
Berätta gärna lite om detta ämne för jag är intresserad av att veta mer.
Det är ju alltid en risk med sövning så visst finns det tikar som kan avlida av det men tikar kan även avlida även om det rör sig om en vanlig valpning, komplikationer kan alltid uppstå och det är en risk man tar när man väljer att para sin tik. Jag har hört flera fall där tiken har dött efter eller till och med under en valpning (naturlig väg sas), de flesta tikarna klarar dock av en dräktighet och valpning utan problem men visst finns det undantag. Man får väga för och nackdelar och se till att tiken är i så bra kondition som möjligt och hålla tummarna att allt går vägen.
Det är väl inte så vanligt, men det händer och jag vet om flera fall i flera olika raser - både stora och små. Inte alltid sövningen som är problemet, utan vet även dom som dött att akut antibiotikareaktion.
När det gäller, frallor, vavvor och liknande raser har jag hört att det är ganska vanligt med kjesarsnitt.
Det är detta som är risken med mindre hundar tyvärr får de ofta gära snitt o det är inte helt riskfritt. Liten tik för svora valpar ja vad som helt kan gå fel givetvis även med stora hundar. Mycket trist detta hoppas att valparna klarar sig