Vaktig hund
Min hund är 6 år gammal och osäker, och har på senare tid börjat vakta huset rätt extremt.
Det har hänt att hon har bitit för att markera "dit men inte längre". Hon har aldrig bitit igenom huden, men det är ändå illa. Detta har fått henne utkastad från skolan på obestämd tid, då hon bet en fritidsledare.
Nu behöver jag hjälp att träna bort det. Hur gör man? Jag funderar på att skaffa en bur som är helt hennes, som hon inte behöver vakta, som hon får gå till varje gång någon kommer hem till oss, men vad mer kan man göra? Jag har frågat mina hundkunniga vänner och söker nu även hjälp här. Jag behöver alla tips och råd jag kan få.
Bör väl tillägga att hon inte är aggressiv, bara osäker.
Hur tränar man av det?
Hur bor ni på för vis? Hängde inte med riktigt..
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Tolkar jag det rätt om hon alltid varit vaktig men att det på senare tid blivit värre? Jag tycker det är bra att ta hjälp av någon som "kan rasen" bra i sånahär fall. Aussien (som jag antar att du menar) ska ju vara reserverad mot främlingar (även om inte alla är det), samt ha mycket vakt. Dessutom kan de ha rejält med skärpa. En sådan hund kräver sin förare och bör inte tillåtas att "ta saken i egna händer". Tycker att du bör ta kontakt med en kunnig instruktör, gärna någon som kan rasen.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Det beror ju lite på vad det är hon vaktar, är det dig, huset, barn eller annat.. Något man kan göra är att när det ex kommer någon vid dörren och hon springer fram så föser du lätt unden henne med hand eller fot så hon hamnar bakom dig vilket betyder att tack för att du vaktar men i detta tillfälle behöver du inte det, jag klarar mig själv och det är jag som vaktar huset. Vänta sedan tills hon backat lite, hon vaktar fortfarande men på ett ok sätt. Detta gjorde jag med min hund när hon började vakta mig i soffan då föste jag henne bakom mig för att visa att jag behöver inte bli vaktad! Men som sagt att ta hjälp av någon som kan detta väl är en bra ide.
Tack så mycket för alla svar, vi tänkte faktiskt ta hjälp av någon, vi vet bara inte vem ännu.
Här kanske du kan hitta någon instruktör?
http://www.canis.se/gensider.php?gid=6&s=1
Om du skriver vart i landet du finns så kanske du kan få fler tips.
Du är förmodligen medveten om att burförvaring med stängd lucka är förbjuden i hemmet, bättre med kompostgaller, barngrind till annat rum.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.