Lite frågor om valp
Jag har lite frågor som jag hoppas jag kan få svar på :)
I vilken ålder kan man ge sin valp tuggben och liknande?
I vilken ålder tappar dom valptänderna?
Jag förstår att man ska vänja sin valp med en tandborste, men NÄR ska man börja borsta tänderna?
Tacksam för alla svar :)
Jag har aldrig haft en liiiiiiiten valp, dvs 8-12 veckor, då båda mina valpar har varit 4 månader då jag fått hem dem. Men då har jag gett dem tuggben direkt, tycker att det är bra stimulering för dem + att det antagligen är skönt för deras kliande tänder.
De börjar tappa tänderna ungefär i den åldern 4-5 månader, vissa tidigare och vissa senare.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#1 Min tös är rätt matglad så är lite orolig att hon ska sätta delar i halsen och så.. så är inte så sugen på att ge henne tuggben nu på en gång faktiskt.. men kanske när hon är 4 månader, då har hon ju vuxit til sig och utvecklats och kanske lugnat sig en liten aning? :)
Mina får råa märgben från start - men skrapar ur en del märg i början om det är en liten ras.
Jag har gett min hund tuggben redan ifrån början, är nämligen så att hundar bearbetar intryck och annat via att bita i saker och har hon inga tuggben eller tuggvänliga leksaker går ju också bra, så är risken stor att hon börjar bita på massa annat, jag har en jackrussel som också är väldigt energirik och ettrig, men när hon får ett tuggben älskar hon att bara ligga o tugga.. De börjar tappa tänder vid ca 4 månaders ålder och det kan hålla på till de är 6 månader.
#4 Hon har en väldigt bra tuggleksak som hon ÄLSKAR och finner ro med liksom :). Men då kan jag nog köpa på mig ett tuggben när vi är hos veterinären för 12-veckorssprutan? :) Det är cirka två veckor dit, med tanke på att hon trots allt blir jätte lugn av hennes tuggleksak. Så på den fronten är det nog ingen brådska.
Det tycker jag låter bra, ett ben kan hjälpa mer än en leksak att lära hunden att slappna av också, en leksak är ju ändå en leksak, men om hon är van att ligga o slappna av o tugga på ben hemma kan hon även göra det om man ger ben när man är iväg och annat för de kopplar ihop det.
#6 Denna leksak får hon bara ibland faktiskt :). När vi leker är det andra leksaker som gäller.
Jo, sen tänkte jag mest att det är svårt för mig att gå iväg med henne.. närmsta djuraffär ligger en kvart bort.. och hos Animalen har dom ju allt möjligt så då har dom nog tuggen där med :).
#7 Okej, ja men det låter bra och som sagt funkar tuggleksaken och hon är nöjd med det, vänta med ben så länge du vill då :) Det känner du ju själv, om du är nervös inför det. :)
#8 Ja, jag gav henne en mini-bit levergodisbit för nån dag sedan och den fastnade i munnen, hon fick inte ned den. Så efter det är jag lite nervös att hon är för glupsk (hon är som sagt väldigt matglad) och inte tänker sig för riktigt :).
#9 haha ja hon låter lite glupsk, har ju aldrig min hund varit direkt. Men då är det nog bra att vänta :D
#10 Ja :) Jag får köpa ett ben när jag är hos Animalen och se hur det går när vi kommer hem, om hon fortfarande bara glupskar i sig så det finns risk att det fastnar i halsen så får hon vänta helt enkelt :)
"11 - rejäla färska märgben klarar hon inte att ha sönder och är kanonbra för kliiga tänder
#12 Köper man dem i vanlig djuraffär?
#13 finns på ica i frysdisken
eller bland färskvarorna i köttdisken
Se bara till att ett märgben är åtminstone 10-15 cm långt även till en liten valp. Små korta märgben kan käken fastna igenom.
Tack så himla mycket :D
Jag ska se till att köpa ett :)!
Tack så mycket som sagt!
med en del kött kvar på.