Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1905 ggr
[Malin3033]
0

Kräsen foderkonsument

Förmodligen ännu ett inlägg om denna djungel av alla fodersorter. Jag har gett Standardt de senaste 3 åren och har varit nöjd med det. Men nu när jag skulle beställa en ny säck så såg jag att de lagt till ÄNNU mera ris så att det numera ligger som första ingrediens. Suck… Så vill jag inte alls ha det, jag vill att mina hundar ska äta kött. "Ge dem färskfoder" - går ej, har ingen plats i frysen. Så ni duktiga fodermänniskor… Finns det något foder där ute i stora vida världen som faktiskt har bra innehållsförteckning eller är det bara färskfodret som är vettigt nuförtiden? Få råvaror, kött som första ingrediens och inte för mycket spannmål, helst inget alls? Det som har varit så bra med standardt är ju att det har varit från Sverige, gav Orijen ett tag men kändes ju fånigt att köpa foder från Kanada. Tips någon?

rebz
0

Taste of The Wild ger jag till min hund. Det är spannmålsfritt och det är det bästa fodret jag gett honom och han funkar bra på det iaf. Så det fodret rekommenderar jag.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[Malin3033]
0

Hur är Acana? Precept Plus (PP har nämligen nedsatt pris hos animail just nu..)

#1 Vilken av sorterna ger du? Känns dock lite dyrt för plånboken men förmodligen får man vara beredd att betala när det blir mer kött i påsen.

joheck
0

Taste of the Wild kommer dock från USA. Med tanke på att du inte ville ha Kanadensiskt menar jag.

Magnussons finns ju också, svenskt.

rebz
0

#2 gav High Praire förut men köpte senast Sierra Mountain. Han gillar den sistnämnda bäst. Det är ju bra att de har olika "smaker" så man kan variera lite med då de ofta har ungefär samma ingredienser. Ja men då det är spannmålsfritt och dessutom ett av de bästa fodren så behöver ju hunden inte äta lika mycket för att bli mätt. Jag har en Jappe på 7,2kg, han är inte så stor i maten, men jag köper en 13kg säck 2ggr om året ungefär. Så absolut värt pengarna. Och för mig liksom två säckar på ca 750kr styck = 1500kr om året i mat är inte mycket. Är glad över att jag har en liten hund med :P. Visst känns det sisådär för vissaatt köpa mat som måste transporteras från USA, men tycker inte det finns något svenskproducerat foder som har samma höga standard tyvärr. Jag gav Acana, den vanliga, innan jag gick över till Totw. Men Acana funkade han inte lika bra på och det var inte spannmålsfritt. Dessutom levererade de foder till affärerna med väldigt kort datum eller som redan gått ut.

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

[Forest]
0

2 Precept Plus kan mina äta och de är kräsna båda två, acana tvärvägra våra hundar äte men grannens hund äter den med glädje och han är inte så jätte kräsen om jag gämnför med våra. Jag har 3 olika torrfoder pga matvägrande hundar varpå en med lite magproblem så hon bör äta foder för slippa få ont i magen (magkatarr)

AnneN
0

#0 Har du testat fodersök på animail.se? Där kan man klicka i vilka ingredienser man inte vill ha i fodret och få upp alla foder de säljer som är fria från det.

#4 Vilken sort av Acana gav du som det var spannmål i?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

rebz
0

#6 Skulle stå "det var också spannmålsfritt" :P satt och tänkte på annat samtidigt.

russin
2

I Standardt har väl ris alltid varit första ingrediens.

Nu ger inte jag Standardt, men det går inte att säga att ett foder innehåller mindre animalier än andra foder enbart av vad som är första ingrediens - utan den totala sammansättningen är det som räknas.

I Standardt är väl ris den enda kolhydraten (finns morotsflingor med nu väl va ?) och inget mer - i många andra foder står köttet först och sedan raddas en himla massa olika saker upp och sammanlagt skulle legat först om det bara stått kolhydraterFlört

russin
3

Precept Plus innehåller inte mer animalier än Standardt förresten - men en jäkla massa jox som betfibrer osv.

För mig däremot är det viktigaste att hunden mår bra av ett foder - inte exakt vad det innehåller. Jag skulle fortsätta med fodret du ger om hundarna fungerar bra på det - för byter du till ett med mycket fibrer i (som PP t ex) så riskerar du magras/fismagar). men det är bara ett tipsGlad

Däremot är inte Standardt så svenskt som folk tror - för det är nog inte en endaste ingrediens som är svensk, utan det mesta importeras från utlandet…..det bara tillverkas här.

[Malin3033]
0

Ny fråga: Köttmjöl eller färskt kött? Känns ju som att det färska köttet bara blir till vatten när det tillagas? Rätt eller fel?

Tack så mycket för era åsikter, ska fundera vidare :)

russin
1

Tja - jag ger ju helst färskt kött (men utfodrar med färskfoder), men inget kött är färskt i torrfoder. Färskt kött vid framställningen gör dock att det är processat endast en gång och köttmjöl gör att det är processat flera gånger…

Sedan får man själv avgöra om man vill ha högre andel köttmjöl eller lägre andel av färskt kött i slutändenGlad

[Malin3033]
0

Ännu en fråga… Vad är "bäst", potatis eller ris?

Kitten86
0

Jag har en riktigt kräsen hund och han har fungerat bra på både ToW och Acana, valde tillslut det sistnämda som han gått på i säkert två år nu utan att matvägra! Valde det främst då det var billigare foder och lika bra.

Vill du kan du ju lägga till färskfoder för att lägga till protein eller just om din hund är kräsen. Fick jag som tips en gång och har fungerat, man tar bara en liten klutt som man blandar runt i fodret så att det får "riktig" köttsmak. Kan säga att maten försvinner ur skålen "utan att passera gå" Skrattande

Vad gäller potatis vs ris, beror det väl lite på vad för typ potatis?

wesdi
1

Flört Nu ger jag inte torrfoder (råfodrar/barfar mina hundar) men har tidigare lusläst innehållsförteckningar i torrfoder.. då när jag gav lite torrfoder.

Standardt har nog alltid haft ris som första ingrediens. Å andra sidan har de enbart ris och inget annat *utfyllnadsmaterial*.
Gilar deras *tänk* trots att torrfoder är torrfoder.

Färskt eller köttmjöl?
Lite lurigt när det gäller torrfoder. Färskt kött innehåller upp till ca 70 % vätska. Om tillverkaren väger köttet när det är färskt och anger den vikten i innehållsförteckningen … blir mängden kött egentligen en helt annan när köttet har behandlats. Den frågan tog jag upp med Magnussons och fick väl ett sisådär svar tillbaka.

Köttmjöl, vägs som köttmjöl och har då en säkrare vikt så att säga.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

russin
0

Jag ger klart hellre ris än potatis.

[Malin3033]
0

Kanske stannar kvar hos Standardt trots allt - har ju knappast hittat något som skulle vara bättre. Gillar inte alls när innehållsförteckningarna känns som en hel A4-sida utan vill att "det ska vara så rent mjöl i påsen" som möjligt.

Jag har inte problem med kräsna hundar utan var mest nyfiken på om det ens finns något torrfoder som duger i mina ögon - för det är jag som är kräsen, inte hundarna.

Foderlistan.nu
0

Standardt innehåller mindre ris än vad det gjorde förut.

Sen Lo-Katt, det du skriver om vart råvarorna kommer ifrån är fel. Titta på deras frågor och svar sida http://www.standardprodukter.se/faq-fragor-och-svar.html

Det mesta är faktiskt Svenskt förutom hjort (Nya zealand), ris (italien och grekland) och lamm (Norge).

russin
0

#17 - vad är svenskt i Standardt ? dom har själva sagt dom köper det mesta köttmjöl utifrån, ris kommer från utlandet - men kanske morotsflingorna är svenska Flört

russin
0

#16 - jo jag håller med. Det är ofta alldeles för mycket "lullull" i hundfoder numera. Fränst örter som blivit så populärt och det känns helt galet enligt mig. Örterna är oftast av typen läkemedelsväxter och ska enligt mig endast ges vid behov och inte på regelbunden basis och då inte massor med sorter i onödan ? Känns som marknadsföringsknep endast.

Jenna_Nord
1

Om du går in på http://standardprodukter.se/ så förklarar dom själva hur dom tänker och varför fodret ser ut och är som det är. Både varför köttet inte står först i sammansättningen och varför dom alls har ris i fodret.

"Våra fodertillverkare har idag tyvärr inte kapaciteten att göra torrfoder på enbart kött, fett och ben. Fodret måste kunna bilda en kula och då använder vi enbart ris. Vi valde just denna råvara för det är fritt från vissa ämnen, bland annat fytinsyra som hämmar upptag av mineraler och surar ner kroppens celler. Ris är dessutom en råvara som lugnar tarmen, har ett lågt glykemiskt index och dessutom ett lågt proteininnehåll vilket gör att vi kan använda mer köttmjöl för att nå de proteinnivåer vi eftersträvar. Standardt innehåller inga som helst andra spannmålsprodukter."

Mvh Jenna

Foderlistan.nu
0

Lo-Katt, läst du överhuvudtaget vad jag skrev?

Standardt skriver ut själva under frågor och svar vart deras råvaror kommer ifrån. Allt är från Sverige förutom;

Hjort (Nya zealand)
Ris (italien och grekland)
Lamm (Norge)

http://www.standardprodukter.se/faq-fragor-och-svar.html

russin
0

#21 - jo jag läser, men då verkar dom har dom ändrat och då gäller inte det svar jag fått från dom att även nötköttmjölet importeras…