Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3122 ggr
LinaK
0

Besatt av kaninen!

Måste berätta om ett litet problem jag har med min jack russell Sigge.

Han har alltid varit besatt (som i att stirra och blänga på kaninen i evigheter tills jag säger till) av våran kanin. När vi bodde i lägenhet så hade vi kaninen i ett speciellt rum, varje gång vi skulle in i det rummet och greja med kaninen så stod Sigge som en besatt och bara stirrade in i rummet. På kvällarna visste han att vi snart skulle gå in i kaninrummet och ge kaninen mat (det var en rutin)

Då var han på helspänn sista timmen innan kaninen skulle få mat. Såfort vi rörde oss så for han upp och sprang fram till kaninrummet och ställde sig och glodde, när han då märkte att vi inte skulle dit la han sig och vilade igen tills vi rörde på oss igen (eller reste oss upp, det var främst då han for iväg då)

Det blev lite bättre i slutet ett tag, då blev han bara besatt efter att vi gått sista kvällspromenaden och det gjorde vi alltid precis innan vi skulle lägga oss och ge kaninen mat. Så då höll han sig lugn på kvällen och brydde sig inte vid att vi reste oss eller så.

Nu har vi flyttat till hus och nu har vi kaninrummet på övervåningen och vårat sovrum ligger bredvid det rummet. Nu är det samma visa på kvällarna, såfort vi ska upp och lägga oss och ge kanin mat så står han där och stirrar som besatt.

Nu är det bara så att såfort vi lagt oss för att sova, ligger han i sovrummet och flåsar och flåsar och flåsar. Jag kan inte alltid sova för att han ligger och flåsar (tillägg: han gör inte detta varje kväll men det händer ett par till tre gånger i veckan) Ibland ligger han och piper så man får säga till honom. Inatt typ kl 3 så fick min sambo gå ner och sova på soffan för att han inte kunde sova på grund av att Sigge flåsade och pep.

Det är så himla jobbigt att han är så stressad kring smådjur och även vissa katter (katter som inte är våra egna och främst då katter som visar rädsla och osäkerhet mot honom, dom är extra roliga) 

Jag vet inte riktigt hur jag ska få bukt på detta, jag vill inte stänga ute honom från sovrummet, för han fortsätter ju säkerligen att stressa upp sig om han får vara nära kaninrummet. Vi funderar på att flytta ner kaninen till ett rum i källaren, men detta är ju fortfarande ingen lösning på han beteende.

Förstår givetvis att det handlar om instinkter hos min hund, han är en jack russell och det är en grythund/jakthund men det beteendet han visar är ju inte sunt och jag vill höra om någon har några förslag på hur jag kan jobba med honom och vad jag kan göra.

Alla tips mottages med stor tacksamhet!

Ursäkta för långt inlägg, får hoppas någon orkar läsa

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LinaK
0

Ett litet tillägg jag kan göra är att han är helt ointresserad av vilt och han är väldigt lydig och lätt att ha lös. Han sticker aldrig på ett spår eller efter harar när vi är i skogen.

[RMSLiners]
0

Kan ni ha kaninen utomhus? 

Hade samma problem i våran familj när vi hade kanin. Vi sålde kaninen helt enkelt för att hunden skulle varva ner och inte vara fixerad av den eller buren. Men då har också våran väldigt skarpa jaktinstinkter.

russin
0

Tror ärligt inte jag skulle kunna ha smädjur hemma med nuvarande hundar - åtminstone inte med den ena - hon är rätt het på smådjur.

Har tidigare haft en hund som betedde sig på samma sätt som din och valde att sälja kaninen/marsvinet som fanns hemma då (tur unga dottern tröttnat då…) för det blev stressigt för både hund och oss.

LinaK
0

Jo det hade väl varit det bästa att inte ha någon kanin alls. Men det är inte lätt att sälja honom eller omplacera honom då han är 9 år snart. Men kanske att vi ska testa att flytta ner honom i källaren, där har vi ett uppvärmt gästrum och där nere får hundarna aldrig vara.

joheck
2

Måste bara inflika att jag tycker idén att "bara sälja kaninen" är väldigt underlig. Kaninen är väl lika stor del i familjen som hundarna. Tycker det är synd att detta fantastiska djur ska värderas lägre än hunden….

Lina: Skulle ni inte kunna avdramatisera kaninen lite. Så att Sigge får lära sig att kaninen inte är så spännande.

russin
0

Den är nog ingen som menar att "bara sälja kaninen", men ibland är det svårt med vissa individer bland vår rovdjur att kunna slappna av med ett byte inom "räckhåll". Självklart kan man fixa och dona lite och har man plats, så självklart separera dom så hunden aldrig kan komma näraGlad

Jag har haft individer som aldrig skulle kunna gå att lita på med "bytesdjur" och även om hunden skulle kunnat lära sig slappna av, så hade den försökt när jag vände ryggen till - tyvärr.

joheck
2

#6 Det va lite den känslan jag fick, att det va hur lätt som helst att bara sälja kaninen så var problemet löst. För varför ska kaninen säljas när det är hunden som har problemet menar jag? Nu tycker inte jag att något djur bör säljas.

russin
0

#7 - lite beror nog på hur man bor för att kunna ha hund och kanin separerade och jag förstår problemet.

Fast tyvärr är valet lätt för mig, men jag gillar inte att ha burdjur/djur i bur över huvud tagetFlört

joheck
0

#8 Fast kanin behöver man inte ha i bur. Jag hade en frigående som gick på låda som en katt.

LinaK
0

#5 hur då avdramatisera? Ge gärna exempel :) Ikväll vi testa flytta ner kaninen i gästrummet i källaren, där ska vi fixa en stor hage så att han får det bra där. Så får vi se om Sigge lugnar sig på kvällar/nätter.

joheck
0

#10 Vet inte riktigt hur man ska göra det. Men ni kan väl vara mer med kaninen och bara ignorera Sigge, fast det har ni kanske redan testat. Men om ni går in till kaninen lite då och då på obestämda tider. Fast då blir det kanske bara värre….
Ni kan kanske testa att ge honom nått gott ben och sen gå in och mysa lite med kaninen. Försöka ge honom nått annat att fokusera på medans en av er är hos kaninen.

joheck
0

Vad har ni testat med så här långt?

russin
0

#) jo självklart kan man ha frigående kaniner (vilket känns mycket snällare) men det är ändå inte mig grej att ha de typen av djurGlad

Däremot blir det än svårare med frigående kanin och besatt hund - där kan det gå riktigt illa.

Chieko
0

#10 Vad händer om han får hälsa på kaninen? Hugger han eller är han mest sugen på att leka? Min sambos föräldrars hund har alltid varit lite hyper över mina kaniner, men det är bara för att hon vill leka (Bichon Havanais, hennes jakt är i stort sett helt bortavlad). När hon fått vänja sig och lärt sig att kaninen inte vill leka låter hon honom vara. Kanske funkar för er med?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[Forest]
0

Denna ras blir lätt fixerad av gnagare även om de inte "jagar" så får de någon fix ide. Min kompis har en d/s gårdshund som var lika låst som din Sigge o tro mig han såg minnan dvärghamstrarna som två ´godisbitar, helt stressad vart han. Hon fick tillomed låsa in dom i badrumet om natten då hunden lärt sig öppna olåsta dörrar.  Jag skulle någ flytta ner kaninen till gästrumet just för att både han o sigge skulle slippa känna sig lite smått stressad. Han är ändå 9 år och jag tycker du ska ge hans sista år. Vad du annars kan göra Lina är helt enkelt inte ha samma rutiner kanske kan din (din sambo?) ge kaninen mat om du tar hundarna på kissetur eller tvärtom?