Hundar iFokus

Hundar

Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 9730 ggr
Araminta
0

Dräktig brun flytning???

hallå! behöver lite snabb hjälp! är de någon som varit med om en brun flytning i slutet av dräktigheten? min systers ord: vilda försöker sova, men är som orolig och vandrar runt och bäddar och knorrar på mig och har som nån brun flytning?

Är de normalt?? hon är på dag 63

<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3

[Forest]
0

http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/ovrigt/draktighet-och-valpning.pdf Där kan du läsa lite. jag hoppas att allt är ordnat med "boplats för valpningen" lycka till. Låter som det är på G

[Forest]
3

har hon tagit tempen på henne som jag skrev i tidigare tråd? och som sagt läs på den jag länkade. Ska jag vara ärlig?  Jag blir orolig när folk parar sina hund utan att ha mentor eller vara så bra påläst om detta. Håller tummarna för att det går bra.

[Doglovers]
3

Jag har nog aldrig sett någon brunaktig flytning när våra tikar ska till att valpa. Det bästa ni kan göra nu är att hålla kontakt med en veterinär och fråga. Här finns inga såna.

När valpningen kommer igång brukar man bli helstirrig. Inte bara tiken utan även ägaren.

Skriv ner allt som händer och sker och vilket klockslag. Till exempel när tiken börjar bädda. När hon slutat äta. Sista gången hon var ute och bajsade. Första sammandragningen med mera. Vilken temp. För det är det första en veterinär kommer fråga.

När tiken är på gång slutar hon äta, bäddar intensivt, sliter och drar i det som ligger i lådan, gamla lakan eller liknande. Hon kanske somnar en stund. Springer runt och vill både kissa och bajsa på golvet. Det trycker på. Försök at hålla henne kvar i det rum hon ska valpa i. Hon kan nämligen få för sej att valpa i soffan eller er säng. Och gör dom det kan jag garantera att möblerna är förstörda. Hon kommer börja häscha och då kommer snart sammandragningarna. Och sammandragningar kan dom ha en lång stund innan krystvärkarna kommer.

63 dygn är helt normalt. Har haft tikar som valpat på både 67-68 dygn. Men normalt är mellan 63-65.

OCH se till att tiken ligger så ni kan komma åt att hjälpa henne om det skulle behövas.

Det kommer gå braFlört

Araminta
0

vi har läst på tro mig! :) Men ingen av oss har sett något om bruna flytningar, men hon ligger lugnt nu och sover lite, men det både jag och min syster tror att de kommer att hända inatt. Eller vad tror ni? vi hoppas iaf på 2-3 valpar då alla kommer att stanna inom familjen :) Min syster kommer att behålla en om de blir 3. Oj, jag är så nervös…. Men jag hoppas allt går bra för henne. jag är ju hemma hos mig nu, men min syster skulle ringa så fort de hände något, så kommer jag att rusa upp dit och kunna finnas till hjälp, då jag och min syster är dom 2 som står henne närmast och som hon litar på. :) Men hon vill inte hoppa upp i varken soffa eller säng nu. och jag märkte tidigare idag att hon vägrade gå på promenad, tog mig bara till parkeringen med henne, sen var de tvärstopp, så något är de ju i alla fall, hon har dessutom inte velat haft någon mat idag, så de kommer att bli intressant att se, men som sagt, jag hoppas verkligen att allt går som det ska. :)

[Doglovers]
0

Spännande. Hur har natten varit? Har det blivit några småttingar än?

Araminta
0

inte ännu,men nu ligger hon och slickar sig emellan benen hela tiden, gnyr och flämtar :/ men som jag har förstått de så är de helt normalt. tror ni att det dröjer länge till?

[Doglovers]
0

Nu dröjer det inte så länge. Men det är svårt att säga då det är så olika från gång till gång. Har ni tillgång till någon veterinär om det skulle behövas? Man brukar alltid försöka gardera sej. Har hon några sammandragningar. Det brukar man kunna se när tiken gör upphåll i häschningarna.

[Doglovers]
0

Du, den bruna flytningen. Var den verkligen riktigt brun eller bara grummlig? Det kan varit slemproppen som släppte. Det gör den innan valpningen. Blir det som spenat MÅSTE ni kontakta vet, då valparna riskerar att dö.

[Doglovers]
0

Ha sax, handdukar, engångshandskar redo. Lite vasseli kan vara bra också. Har ni ingen peang kan ni koka sax och påsklämmor till navelsträngen.

Araminta
0

ja vi har tillgång till vet, och nog allt har hon börjat få sammandragningar, hon har hållt på sen i natt med detta. det blir väl nån liten grumlig brun fläck då och då dom man ser på handdukarna i valplådan, men inte mycket, vi har erbjudit henne vatten och hon dricker, hon vill dock fortfarande bli mycket klappad och lägger sig på rygg så man får klappa på magen.  Men de verkar inte förändras något, utan hon slickar sig fortfarande väldigt mycket mellan benen.

[Doglovers]
0

Jag skulle nog kontaktat vetten för råd. Sammandragningar sedan i natt och inget hänt. Rådfråga i alla fall. Man kan ha is i magen, men jag slulle nog ringa ändå. Har hon några kryst värkar?

Araminta
0

nejnej, hon har inte haft sammandragningar sedan inatt, förlåt om jag skrev otydligt, men inatt började hon med gnällandet, och visste inte hur hon skulle ligga, och bäddade som en tok. inga värkar eller krystningar ännu, men hon andas ganska häftigt från stund till stund.

[Doglovers]
0

Okey, phu…! Började bli lite orolig ;o))

Araminta
0

Hur länge håller de på med flåsandet egentligen?

kodex
0

Spännande! Håller tummarna, det går säkert bra! Håll oss upptaderade!

Araminta
0

det ska jag göra. Honhar precis varit ute och gjort ifrån sig, så fort hon kom in så gick hon och la sig, men värkarna har inte börjat ännu, och väntan känns enorm…. suttit bredvid henne nu sen klockan 9.00 imorse. Och inget förändras, flämtar, uppehåll, andas hastigt, sen lugnar det ner sig och så byta sovställning. Hon vill väldigt gärna ligga på rygg med magen upp i vädret hela tiden. tycker de borde kännas obehagligt?

[Doglovers]
0

Häschandet håller på under tiden dom valpar. Om du har hemma, ge henne lite vatten med råsocker i. Och bär ut henne så hon får kissa även om hon bägrar. Ta med sax, handduk och peang eller påsklämma om utifall hon skulle valpa ute. Det är bra för tiken att röra på sej. Spring gärna lite med henne. Utan överdrift.

Araminta
0

men då kan nog vi inte mena samma, om häschandet håller på under valpninge, hon andas väldigt hastigt och sen börjar hon andas normalt, sen hastigt igen., menar vi samma sak då? hon sover mestadels nu, men hon har druckit ganska mycket vatten nu när vi har erbjudit henne.

russin
0

Värkar/sammandragningar startar ganska länge för själva krystvärkarna börjar, så flåsandet beror troligtvis på värkar = värkar/sammandragningar gör ont.

Håll dock ordentligt koll så hon inte får krystvärkar och inget händer - för då är det bråttom att ordna hjälp.

[Doglovers]
0

Mitt batteri tog slut i mobilen…

Jo, vi menar nog samma sak. Under tiden dom ska till och valpa så flåsar/häschar dom. När första valpen kommit är det lugnt och hon pysslar lite med valpen. När häschningarna börjar igen, då är det en valp till på gång. Så menade jag.

Har hon varit ute något? Veterinärer brukar till och med rekomendera att man åker ut med bilen på en riktigt skumpig väg för att få igång allt.

Första gången är jätte jobbig både för hund och ägare. Man är helt slutFlört

Har du tempat tiken något? Ser det ut som om hon frusit något? Suttit och skakat.

Araminta
0

hon har börjat lugna ner sig md flåsandet och den häftiga andningen, hon låg och sov med mig ett tag. Nej vi har inte tempat henne ännu vad jag vet, för jag gick hem för att äta. Men ringer och ber henne göra det. Vi har varit ute med henne en gång idag, och nu har hon börjat springa och kissa på golvet, som om hon inte kan hålla de inne. Ut vill hon inte längre. Får henne inte ens utanför dörren, och jag vi vill ju inte tvinga henne och inte bära ut henne heller. :/

[Doglovers]
2

Du ska se att det kommer igång i natt när det lugnar ner sej omkring henne. Dom vill och behöver mycket tyst och lugnt omkring sej vid valpning. Det är därför de flesta djur föder på natten. När man själv vill sova Zzzzz. Många gånger har jag haft en valpning hela natten och sen äter lite frukost och åker direkt till jobbet eftersom jag börjar 05.00.

Skriv upp vad hon har i temp och klockslag. Själv tempar jag aldrig tikarna (blir bara nervös) men det är det första en veterinär frågar om då dom kan läsa ut när det är på gång. Att hon kissar inne är för att det trycker på nu. Hon skulle behöva ut och röra på sej. Det är bara nyttigt för henne. Ha koll på hennes mage om hon har sammandragningar snart.

Det kommer nog gå bra. Jag förstår att ni är nervösa. Det var jag också. Nu har jag förlöst 58 kullar och jag är fortfarande nervös. Inte likadant som i början, men mer skärpt tror jag.

Lycka tillSkrattande

Araminta
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hehe ok! jo hon blir väldigt nervös, förmodlign därför min syster inte riktigt vill ta tempen. Vi försöker hålla koll så mycket som möjligt, men hon vill verkligen inte ut igen… :/ Min syster var gullig och tog en bild när jag hade somnat och lilla vilda kom och sov med mig (bjuder på hur man ser ut när man sover haha). Hon är som sagt väldigt kelsjuk. :)

[Doglovers]
3

Hahaha, då finns det någon som är utvilad i natt då Flört Tikarna blir hemskt keliga när det är på G. Man kan inte lämna för ens en sekund.

Hoppas allting går bra i natt nu. Och är ni det allra minsta oroliga så ring vetten och rådfråga.

Araminta
0

hehe ja verkligen, jag hoppas verkligen att de blir inatt, annars kommer jag bli så fruktansvärt utsliten av detta väntande och min dygnrytm har blivit helt sabbad. :P

rebz
0

Hoppas det kommer igång snart. Håll oss uppdaterade :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Araminta
2

det ska jag verkligen göra :)

Araminta
0

Nu har nog värkarna börjat komma! hon andas lugnt en gång sen blir de nästan som n djup suck, sen lugnt en gång till, och så djup suck. vad tror ni? hon ligger på sidan nu när hon gör de!!

Araminta
0

hon har börjat bli orolig och skakig och vill upp i knät konstant på oss, de har blivit små blodfläckar på lakanet i valplådan, antar att de är vanligt? hennes mage är helt spänd nu också

joheck
0

Spännande! Håller tummarna att allt ska gå smidigt och bra!

[Doglovers]
0

Då är det nog på G. Men jag tycker det tar alldeles för lång tid. Hoppas nu att valparna mår bra.

När det är mellan 1-2 valpar kan dom få svårt att komma igång med värkarbetet.

Nu håller jag både tummar och tår att allt går vägen. Har ni pratat något med veterinären?

Araminta
0

hur lång tid brukar de ta innan första valpen kommer efter första värken?

Michaela-N
1

Kan inget alls om avel men är det inte väldigt långdraget? Du kanske inte bör oroa dig än, men om värkarbetet tar för lång tid finns det risk att valparna dör pga. syrebrist.

Gia91an
0

Hur har det gått?

Araminta
0

vi har läst lite mer, och det verkar inte som om de är krystvärkar utan mer att det är sammandragningarna som börjat. men hon är lugn och allt verkar gå bra. hon vilar lite titt som tätt och sen snurrar hon runt ett par varv, slickar sig och lägger sig ner igen. :)

[Doglovers]
1

Det är väldigt olika från tik till tik. Dom kan ha sammandragningar ca 1 timme i bland innan kryst värkarna börjar. Och när dom kommit i gång kan det också ta tid. Har hon fått vara ute och röra sej något?

russin
0

Håll koll, för även jag tycker det låter lite väl långdraget då hässjingarna började igår (eller vad det i förrgår t om ?), samt även flytningen. Värksvaghet t ex gör att det kan se lugnt ut och inget händer, men tiken kan snabbt bli dålig.

Får jag fråga vad för ras det är ?

Araminta
0

Det är en lhasa apso, hon har ju inte haft hässjingar konstant utan hela dagen idag har hon varit normal och cool lugn, sen började allt helt tvärt, nu började hon flämta igen, men det är ju inte konstant utan det är bara till och från. nu sitter hon och knorrar på mig också hehe. :) så hon är pratglad iaf

Araminta
0

glpömde skriva att vi har varit ute med henne så hon fick springa lite på gräsmattan en sväng så de fick skumpa lite i magen på henne. men det märks att det trycker på för hon försökte bajsa flera gånger ute men inget kom.

[Doglovers]
1

Man kan stimulera i gång värkar om tiken är värksvag, men det är inget ni själva ska göra. Det får veterinären göra vid behov. Ser det ut som om hon vill bajsa, så kan det vara värkar hon har.

russin
3

Tänkte detsamma - för jag har inte sett en tik försöka bajsa pga valpar i magen och inget kommer. Dom brukar inte ha problem att tämma tarmen när förlossningen är nära. Så det kan vara värkar/krystvärkar.

Men du skrev redan 25:e att tiken är orolig, har bruna flytningar och är orolig och det är två dygn sedan och känns lite väl länge enligt mig. Jag skulle kontakta veterinär för koll för att riskera slippa få döda valpar och/eller ev infektion i livmodern.

[Doglovers]
3

Hur har natten varit. Blev det några småttingar eller blev det veterinären?

[Forest]
1

har det blivit valpar än?

Araminta
0

hej allihopa! Efter en tripp till veterinären och 10 timmars krystande… så började bli tal om snitt, men de var som om tösen förstod, för då dök en valp upp, D var tyvärr bara en och den var både död och missbildad… :'( Märks att tösen saknar något, för hon ska hela tiden vara i knäet eller gny, hon bäddar som sjutton och när man är ute med henne så gör hon ifrån sig hastigt för att sedan gå in igen, om man inte låter henne gå in så ställer hon sig och ylar, haft kontakt med veterinären idag eftersom vi måste hålla stor koll så hon inte får infektion… Fruktansvärt tråkigt, men vi är i alla fall otroligt tacksamma för att lilla Vilding klarade sig och har bra hälsa. Dette är då inget vi någonsin kommer att göra om. De var både plågsamt och utslitande…

[Forest]
1

44 trist o höra. Hoppas hon repar sig o blir sitt vanliga jag snart.

Araminta
0

ja, det hoppas jag med… någon idé om hur man kan få henne på andra tankar? Så man kanske kan få henne att sluta känna som om något saknas?

joheck
0

Nej vad tråkigt! Beklagar.
Skönt att mamma klara sig i alla fall. Hoppas hon slipper komplikationer.

[Forest]
0

46 Nej jag tror inte man ska ge henne "valpar" allså inte ge henne gossedjur o sånt, att vara närheten av henne o pyssla om henne lite. hennes kropp har nu talat om för henne att hon har valpar hon kommer tyvärr antagligen bli lite nedstämnd osv Jag har en jag känner vars hund fick missfall i sent skede det tog henne 8 mån sen släppte hon "valptänkandet helt" med det menar jag att hon tjöt inte efter valpar de mötte ute. Just valpar ´"hemma" släppte hon efter 2 mån.

Araminta
0

nej de var inte gossedjur o sånt jag menade heller, de säger ju sig själv att man inte ska försöka provosera henne ännu mer så det blir ännu värre. :) så dum är jag inte. Menade mer som att pyssla om henne, ut på långa skogspromenader och liknande. Tror du att det hjälper något? Hon är väldigt nedstämd nu… Men jag hoppas de blir bättre snart, hon kommer till mig lite titt som tätt och tittar på mig gnäller lite och ska upp i knät för å lägga sig och ta det lugnt. :) Så hon är fortfarande fruktansvärt kelsjuk. Men hon har också kvar de här sen vi gav henn vatten under krystningarna, så hon dricker inte nå vatten om man inte "bjuder" henne, ska man låta henne vara så hon till slut går själv för att dricka när hon är ruskigt törstig? :/

russin
0

TråkigtRynkar på näsan

Låt henne sörja - för även djur behöver det. Hon kommer snart inse att det ingen valp finns.

Knata ut på promenader, men låt henne inte jobba för mycket då kroppen precis gått igenom en förlossning. Håll nere maten så hon inte får massor med mjölk - och får hon massor mjölk kan ni behöva be om recept på Galastop för att minska mjölkproduktionen och dämpa beteendet.

Araminta
0

okej, för jag får inte en lugn stund, som nu till exempel när jag sitter vid datorn, så har hon hoppat upp på en stol bredvid mig och sitter och gnäller och knorrar och krafsar på en. Och jag blir helt galen! Jag får inte göra någonting utan att ha henne i knät. :(

[Doglovers]
1

Verkligen tråkigt att det blev som det blevGråter Jag har själv råkat ut för en liknande situation. Men där dog både tik och valparna, två stycken. Ruskigt jobbigt.

Det händer oftare än man tror att valpar dör innan, under och efter valpningen. Och att dom är missbildade.

Din lilla tik har haft det väldigt jobbig. Hon märker även att ni är lite upp och ner. Försök att vara som vanligt. Hon läser av er som en öppen bok. Om några dagar är hon säkert som förr. Försök att sova ut ordentligt så du blir pigg och som vanligt.

Gör allt precis som ni gjorde innan. Kanske inte så jätte långa promenade så här i början, men gör mycket så hon blir trött.

Hahaha, jag har också hundar i knät när jag sitter vid datorn. Taxar och spetsar går väl an. Problemet blir som störst när stövaren vill sitta i knätFlört Tassar över hela tangentbordet….

Allt kommer gå bra ska du se. Ni behöver lite tid både du och lilla hunden. Hon är lite desorienterad då matte inte är så glad längre.