Ska ev bli dagmatte =)
Har ju haft en annons ute på blocket om att jag kan vara dagmatte och nu ska jag träffa en hund med sin matte på måndagkväll, hoppas att allt går bra. Första gången hon ringde så sa hon bara att dom skulle flytta till samma bostadsområde som mej men då jag ringde igår och bokade en tid så fick jag veta att vi bor i samma byggnad bara att det är 2 trapphus från varandra så det vore ju helt perfekt om våra hundar kommer bra överens och att hon och hunden känner att det är ok att lämna hunden hos mej på dagarna =)
Är det nått speciellt som jag ska tänka på som dagmatte? Vad kan vara ett normalt pris/dag? Ska man skriva nått avtal osv?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
va kul.. o prefekt när ni bor så nära också.. =)
jag vet inte så mycket om dagmatte o vad för pris som är bra o så, men ett avtal tycker jag iaf att ni ska skriva, bra för både dig och hon som har hunden..

Jo men vad ska/bör man ha med i det avtalet?
_**/Mvh Anne
Ja, de kan nog vara skönt att ha allt på papper, så slipper det bli några missförstånd senare.
Pris tycker jag varierar beroende på hur ofta man har hunden.
Kul! Hoppas allt går bra :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Skriv vad ni kommer överens om för ansvar du har och om vad ni kommer överens om för betalning.
Så ni är överens om förväntningar och "regler".
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Vad perfekt! :)
Normalpris tycker jag är ca 50-100:- per dag, eller runt tusenlappen i månaden. Det beror ju på hur länge man har vovsen på dagarna, hur många dagar i veckan, m.m. Som hundägare ser man ju helst att hundvakten inte gör det bara för pengarnas skull heller…
Jag tycker alltid det är bra att skriva papper på överenskommelser med folk, så att det inte blir missförstånd. Skriv ner vad som gäller i prisväg och när det ska betalas, vad som "ingår" i jobbet, m.m.
ja precis, vad för pris, vad som ingår, vad ni kommit överens om, vad händer om hunden blir dålig, vad du ska göra då? osv, osv..

Självklart så gör jag inte det bara för pengarnas skull det är mer bara som en symbolisk summa jag har tänkt mej, sa att vi skulle nog kunna komma över ens om ett lämpligt pris. Jag gör det mer för att jag vill ha en till hund men har inte råd med inköpet just nu och för att det är bra för min hund som jag har att få vänja sig vid att det är andra hundar i hemmet. Hon har som jag sagt i andra trådar varit väldigt rädd för främmande hundar och att ha en hemma är bra träning om vi ser att dom går bra ihop då dom får träffas ute först.
_**/Mvh Anne

Se till att det står med i kontraktet vad som gäller om hunden skulle bli skadad eller sjuk när du har den. Vem som betalar kalaset. Likaså vad som händer om hunden hittar på sattyg och förstör något för någon annan.
Enligt lag är det alltid hundägaren, men det skadar inte att ha det på ett extra papper.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ikväll kl 18 ska vi träffas och se om det blir nått =)
_**/Mvh Anne
hoppas allt går bra o ni trivs tillsamans =D

Nu har vi träffats, vandrat, pratat och den väldigt söta Faraohunden ska börja vara hos mej på onsdag =)
Om ni tänker er en hund med kattens sätt att vara så har ni ungefär Peppi som han kallas. han är 5 år och han är inte så väl dresserad men han kan sitt, gå fint,mm men han har problem med inkallningen då det är andra hundar i närheten och tycker inte om andra hanar. Han har även skrämt slag på min lilla katt och retat gallfeber på den andra som gav han ett sår på nosen då han inte alls är minsta van vid katter. Åsså är han enormt stressig!
Men jag tror det kommer till att gå hur bra som hellst bara han får börja känna sig lite hemma här och han och katterna kommer till att vänja sig vid varandra så småningom.
Och det bästa av allt är att matte bara blir glad om jag vill träna vardagslydnad med han så här då jag har han på dagarna =)
_**/Mvh Anne
#11 låter ju jätte bra, katterna kommer snart att vänja sig o likaså han kommer vänja sig vid dom.. kul att ha en hund o träna o så också.. skrev ni något kontrakt eller hur blev d??

Vad skojigt att det gick bra. Då har du fått en liten tuss att träna med då :-)
Audiatur et altera pars

Näe inget skrivet än, ska testa nu ett tag så att det då går bra vilket jag är säker på att det kommer att göra. Sen kommer jag att komponera ihop ett litet avtal som vi båda får skriva under bara för säkerhetens skull.
Men det vart då sagt att hon betalar 50kr/dag som han är hos mej och om det skulle hända nån olycka så vi måste till vetten så är han försäkrad och hon står för kostnaden.
_**/Mvh Anne
ok men d låter som ett bra avtal, d kommer säkert bli jätte kul o pyssla om o träna honom =D vad har velvet sagt om honom då_??

Hon gör som hon gör mot alla hundar, kastar sig på rygg och visar hur snäll hon är och försöker givetvis busa =) Det är bara katterna som är skeptiska mot han men det går ju över, dom var lika skeptiska mot Velvet första veckorna och nu är dom bästa vänner
_**/Mvh Anne
ok men då kommer d säkert gå jätte bra =)

Jodå, jag är ju definitivt inte den som ger mej i första taget om någonsin så jag har bestämt att det ska gå bra och då går det bra 
_**/Mvh Anne
haha låter bra d… =)

Hihi jag har aldrig gett upp förr då det gäller djur så jag har inte tänkt börja med det nu heller =)
_**/Mvh Anne

Hej Hopp..
Önskar Dig LYCKA TILL….Jätte-skoj att va dagmatte, och roligt för Din vovve & få en kompis…Härligt, när man kan hjälpa varandra Och att den andra vovven inte behöver vara ensam..Perfekt !!

Jepp finns dessutom mkt små problem att jobba med hos denna hund så jag är nöjd =)
_**/Mvh Anne
Du måste sätta ut bilder på henne =)

Jo det ska jag göra så snart mms funktionen fungerar på ifokus
_**/Mvh Anne

Har nu skrivit om hur dagen har gått för den som är intresserad i min dagbok här på iFokus
_**/Mvh Anne
Vad skönt att det gick så bra och att Peppis matte är nöjd med dig =)
har vart inne o läst nu.. verkar ju va super kul =D

Haha jepp de e hur kul som hellst, och nu ligger han i soffan och piper för han får inte skälla åt katterna =P
_**/Mvh Anne

Stackars liten får han inte skälla på katterna. Vilken elak dagmatte han fått. hihi
Audiatur et altera pars

Haha, men han är iaf mkt lugnare idag =) gnälde bara några sekunder efter matte lämnat han.
_**/Mvh Anne

Vad skönt, du ska se att han kommer snart pipa när han inte får komma till dig ;-)
Audiatur et altera pars

Haha skulle nästa tro det. han är inte alls så som hon sa att han brukar vara, vilket är enormt stressig, högljud då han stressar, vill inte mysa speciellt, sover inte annat än i soffan eller sängen osv.
Här är han ganska lugn (vandrar bara lite), han blir tyst så fort jag säger till han och det blir aldrig speciellt hög ljudnivå, första stället han somna var på hallmattan och han ligger gärna med huvudet i knät om jag sitter i soffan, han kan även komma lite då å då när jag sitter vid datorn bara för att få en snabb kram eller pussas lite.
så jag tror faktiskt att han trivs ganska bra här trots att det bara är andra dagen.
Synd bara att det spöregnar just nu och jag har inga regnkläder annars hade vi tagit en långpromenad =/
_**/Mvh Anne

Hej igen..
Jag var inne på Blocket & läste härom-dagen, där var det en som också ville bli dagmatte till 5-6 mindre hundar. Hon bodde så till, att hon hade hus med ganska stor tomt, inhängnat !! Hon ville ha 150:-/dag. Hmm? Tänker på bara 50:-, själv tycker Jag det är lite…Oavsett att det blir ett nöje/roligt !! Du får mycket mera jobb och ansvar..Kanske att det är svårt att ändra priset nu, det förstår Jag…MEN..Tänk över allt, i början…innan det går för lång tid…Hoppas Du förstår HUR Jag menar =)
Kram på Dig & Lycka Till 

Jodå jag förstår precis hur du menar, men jag anser att för mej är 50kr/hund/dag ett rimligt pris då jag sen tidigare är van att ha flera hundar och alla tjänar inte så bra att dom kan betala flera hundra/dag. jag har han nu bara ett par dagar i veckan då hundens husse jobbar 60% och matte heltid. Matte sa även att om det skulle bli att han behöver vara här oftare så kan vi diskutera saken lite mer då det blir aktuellt.
Jag vinner ju själv en hel del på att vara dagmatte förutom pengarna som jag tycker är mest en symbolisk sak. Min egen hund får vänja sig vid att det är andra hundar runtom vilket är bra då jag så småningom ska skaffa en till egen hund. Velvet får en lekkamrat vilket hon verkar ha saknat då hon verkligen hade kul igår då dom fick busa på gräsmattan, mm
_**/Mvh Anne

Innan vi bestämde något pris så hade jag kikat runt lite på nätet för att se vad andra tar för att ta han om en hund, det var allt mellan 50kr till 300kr per hund och dag.
Jag vet att jag är billig med mina 50kr men jag tycker inte att jag behöver ta mer än så just nu.
_**/Mvh Anne

Helt OK…som Du säger
Jag tänker bara på Ditt BÄSTA !! För många år sedan var Jag dagmamma, till en pojke i 6-års åldern.Och mamman till pojken tog Mig för given !! För att Jag var alldeles för snäll..Och hur blev det ?? Puh Puh !! Hon hämtade inte pojken, efter avtalad tid m.m. Han var kvar hos Oss till 23-tiden på kvällarna. Själv har Jag tre barn, som var tvungen att gå & lägga sig, för att orka upp dagen efter…Mamman kom bara och sa: Jag glömde hämta honom! HUR ? Kan man glömma Sitt barn ?? Jag läste nyligen: att en Läkare hade sin hund i bilen och..Hunden dog, av värmen !! HEMSKT !! Det Jag menar i allt det här…Är att själva djuren är inte problemet…Men ofta ägarna..Tyvärr !!
Kram Kram

Jo jag förstod att du bara tänkte på mitt bästa. Och jag är ju definitivt inte den som är rädd för att säga ifrån om jag tycker att nått är fel. Så skulle det bli att ägaren börjar strula så säger jag ifrån direkt.
_**/Mvh Anne

SKÖNT ATT HÖRA
Stackars liten får han inte prata med katterna ;)

haha kom just från en promenad och möter stora katten i hallen. Tur jag inte tog av kopplet innan vi gick in, för katten kuta och de försökte Peppi också göra, har nu för tf skärmat av så hundarna är med mej i vardagsrummet och katterna kan gå säkert i resten av lägenheten
_**/Mvh Anne
Hahaha…snacka om chock för både katten och hunden =D

Absolut, men det gick bra iaf
_**/Mvh Anne
Vad skönt…har du inte knäppt nå kort på dom en?

Har en bild i mobilen men det funkar inte att mms:a den och jag har ingen kabel som jag kan koppla mellan datorn å mobben, men det kommer så snart det går.
_**/Mvh Anne
kul att d går bra för er =D

Jo han är en helt annan hund då inte matte är med. Kommer dock inte att ha han mer än 2 dagar till under sommaren då hon snart får semester, men om jag fortfarande har möjlighet så ska jag fortsätta vara dagmatte till han i augusti. Dom bor ju dessutom bara 2 trapphus ifrån mej så jag ska försöka få med dom på promenader och lydnadsträning =)
_**/Mvh Anne
ja d kan ju va kul om ni kan gå ut tillsamans o så =)

Jo och jag tror nog det ska gå bra då även matte verkar vara en bra tjej, hundens husse har jag bara träffat som snabbast en gång så han kan jag inte uttala mej så mkt om.
_**/Mvh Anne
ok.. men d låter bra iaf…
Va kul…och att sedan kunna träffas och promenare ihop är ju ett plus =))

Jepp vi var på en 1½timmes promenad då hon kom och hämtade han igår. =)
_**/Mvh Anne