Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2658 ggr
Lynxkissen
0

Hur långa promenader?

Hejsan! :)

Vi ska eventuellt hämta en chihuahuavalp i helgen som nu är 11veckor gammal. Min fråga är hur långa promenader som kan vara lämpligt?

Tack! :D

russin
16

Inga alls än - en sådan liten valp ska bara ut och rastas och få kolla in omgivningen i sin egen taktGlad

Swedish Dog whisper
0

ca 20-30 min tycker jagGlad

russin
15

#2 man promenerar inte så unga valpar alls - däremot kan man gärna vara ute 30 minuter om man låter valpen knata runt lös och kolla omgivningen. Men rena koppelpromenader är helt galet vid den åldern.

Lynxkissen
0

Tack så mycket, vid vilken ålder bör man börja ta kortare promenader Lo-katt?

Lathundarna
0

#1 Varför skulle inte en valp kunna få hänga med på en liten individanpassad promenix?

russin
3

Mycket beror ju på väder och vind, hur valpen är (framåt eller osäker) mm så börja först med att vänja vid halsband inomhus och oikaså koppel och sedan utökar man stunderna ute lite.

När mina är 3 månader knatar jag väl typ inte mer än runt kvarterer, men vi gör lite saker under tiden. Stannar och tittar på folk och hundar, passa på träna sitt och ligg ute, låter valpen undersöka stenar, bänkar, busar på en gräsmatta mm.

sedan får man utöka efterhandGlad

russin
2

Däremot är ju en vavva liten, så man kan ju alltid låta den gå en lite, liten bit och sedan bär man den helt enkelt om man vill komma en bit hemifrån och så släpper man ner den på annan plats att undersöka.

Mina heeler när dom var små, fick ibland följa med min fd stora hund på längre promenader, men då blev det bara korta bitar dom fick gå själva och så åkt dom med innanför min jacka restenGlad

Swedish Dog whisper
0

3 det bror ju lite på hunden om man  promenerar med den i den åldern eller ej om det är en osäker hund så tycker jag att den  bara ska kolla omgivningen men om den är framåt och nyfiken och vill göra mer än bara utforska kan man gå promenader med den.

3 jag säger inte emot dig på nåt sätt och jag menar absolut inte att du har fel.

russin
2

Fast regelrätta promenader för mig är när man knatar iväg med en hund i koppel och det är inte direkt för en liten valp på 11 veckorGlad

På 30 minuter hinner jag 2 kilometer med mina hundar…

CelsiusT
2

Promenader för mig är när man promenerar en vända, det kan vara alltifrån 10min och uppåt, det som kännetecknar promenad är väl just att man aktivt rör sig framåt för att komma en bit. Med en 11v valp är det inte aktuellt.

När mina hundar har varit valpar så har jag tagit med mig en filt/stol och burit/åkt bil med valpen ut till en lämplig gräsmatta och satt mig där och tittat på valpen som fåt studsa omkring. Hur länge beror på valpen, men en halvtimme/timme är ju oftast inga problem. Men man får kika på valpen och se så den inte blir trött eller för stressad av alla intryck (vilket ju även beror på i vilken miljö man sitter).

Har det varit vinter och kallt så har jag burit ut hunden och låtit valpen rastas (kissa bajsa) och sedan har valpen velat in igen så då har vi gått in, hon tilbringade sin första månad hos oss inomhus.

När min BC var 4mån så började vi försiktigt att promenera till affären någon gång ibland. Promenaden tog normalt sett 5min, med valp så tog det kanske 20min. Men normalt sett så visstades vi bara på gräsmattor runt om i området så han själv fick välja hur mycket han ville springa. Med tidigare valpar så har vi haft egen trädgård.

Promenader kan man börja med när valpen börjat växa till sig och inte växer lika mycket och fort längre. När det är beror delvis på rasen/storleken, mindre hundar blir färdigvuxna tidigare. Men runt 6 mån så kan man nog börja så smått med promenader.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Maja2
6

En valp ska ju inte motioneras i den bemärkelsen, men att hålla den inomhus och stilla är inte heller av godo. Låt valpen vara ute och bekanta sig med olika miljöer och underlag, vara i skogen eller trädgården och klättra, krypa, hoppa, skutta. Det här monotona promenerandet däremot kan vänta. Lek och ha kul med valpen, och väv in kontaktövningar :)

russin
3

Absolut ska den vara ute mycket - upptäcka, utforska mmGlad

CelsiusT
1

#11 Precis! Försöka hitta så många miljöer som möjligt att besöka. Men det är bra om man kan köra bil/bära valpen dit eftersom den inte ska pressas att gå och gå. Och passa på att träna kontakt, inkallning och följsamhet på ett lekfullt sätt när man ändå är ute.

Att vara stilla inne är inte det bästa. Men som jag skrev i #10 så hade jag valp på vintern, massa minusgrader, så det blev till att roa valpen inomhus istället. Det var alldeles för kallt för att vara ute längre stunder. Fungerade bra det med.

Maja2
0

#13 Det var absolut inte skrivet som något negativt mot Dig, men när nu TS hämtar valpen nu på sensommar/höst … så går ju vinter och jättemånga minusgrader bort.

[Forest]
0

Enja var med oss mycket ute o strosa på egen hand eller vad man nu ska kalla det för första veckorna. Sen hängde hon på oss på kortisarna (10-15 minuters promenader på valpens takt)  och vi variera promenaderna så hon fick även följa med o säga hejdå till dottern, sen våran lilla stad osv. Korta stunder o ett mycket bra tips ts vad du än gör bär valpen INTE det var mitt misstag först o då vart våran lite fjantig :)

CelsiusT
0

#14 Japp, ville bara förtydliga =P

Lynxkissen
1

Tack för tipsen! Jag har ju inte haft valp själv innan, mamma tog alltid hand om valparna när de var små och tog ut dem då. Hon hade ju visserligen en rottweiler men har för mig att hon var ute och promenera dagligen ca 10 min i taget…minns inte riktigt..

Hur som helst- nu är skruttan här hemma, har varit ute och kissat på gräset och busat och gått en liten bit på hennes villkor. Hon är helt underbar. Ska verkligen ta till mig det ni sa om kontaktövningar och buset nu i början då kanske det blir lättare med kontrollerade koppelpromenader när det är dags.

Tack! :D

CelsiusT
1

#17 Vad roligt, alltid lika kul att få hem valp. Lite tips: Vänd och gå lite ifrån valpen, när valpen kommer efter dig så passa på att träna inkallning, ropa tex "kom" och beröm/ge godis/lek när valpen kommer så den ser det som mysigt hos dig.

Prata lite och gå och när valpen kommer efter och tittar på dig och går vid sidan utan att gå förbi dig, beröm/belöna den - superbra följsamhetsträning. Inga krav, men när valpen ändå gör rätt så passa på att belöna det.

Lycka till!

Lynxkissen
0

#18 Har tränat ganska mycket inkallning nu, och jag måste säga, att det är hon jätteduktig på! Har koppeltränat, och det går med bra. Det ända som är svårt är att hon skäller jättemycket på andra hundar och vissa människor… :/

[Forest]
0

19 Hur gammal är hon nu?

Att ta med lekak för avleda detta skällandet kan vara ett sätt, själv har jag kört med att helt enkelt strunta i detta o gå. Att inte stanna till o låta dom skälla osv. jag har sen oxå lagt till se på mig belönat med röst o gå vidare (då håller hunden ögonkontakt) men är det en liten valp så tror jag att ha med rolig lekak för bryta detta är det beästa OBS tänk på att du inte ska belöna betendet utan bryta den.

Lynxkissen
0

#20 Hon är ca 4 månader nu. Kanske att en nalle kan fungera att avleda med, för "vanliga" hundleksaker verkar hon inte alls intresserad av..

Har försökt att bara gå förbi med, men hon skäller så mycket hon kan. När vi har koppeltränat har vi använt oss av klicker då jag vill att hon lär sig gå "rätt" från början och inte dra. Det fungerar jättebra, och hon är jätteduktig- tills en annan hund går förbi. Lite bättre har det ändå blivit, för hon håller mer koll på mig nu eftersom hon får beröm då- och det vet hon. Men fortfarande skäller hon oftast och det bryter hon inte så lätt när hon väl har börjat..

Hur avleder jag med leksak utan att belöna?

Tack

[Forest]
0

21 jag kör med pipislekak när Donna var liten för avleda :P vad jag menar är att man inte ska belöna betendet på det sättet som hunden nu kan uppfatta det som åh det där gjorde jag bra (med skällandet) utan du ska belöna när valpen nu är tyst o går igen då kan man leka lite med henne. Sen brukar man kunna se sin hund "stelna till" o redan då innan de börjar skälla plocka bort låsningen o där försöka få bra kontakt med leksak eller annat :) Jag kan varmt rek att du tränar lite kontakt inne tänk på att det är en valp så lek in detta, jag kör med godis för belöna kontakten ;)

Jenna_Nord
0

När Tyra var liten så var det i slutet av sommaren, och då tog vi ofta ut henne på små skogsturer.
Man tar ju inte på hunden ett koppel och sen börjar gå, som man gör när dom är äldre och man tar en motionsrunda. Men det är knappast mer ansträngande för valpen att gå löst och framåt, än vad det är att vara lös och springa fram och tillbaka i en trädgård.
Vi plockade mycket blåbär så vi gick inte särskilt långt och stod stilla mycket, men hon sprang ändå fram och tillbaka som en galning, så hon tog säkert en 10x längre promenad än vad vi gjorde :P

Tycker de är viktigt att ta med hunden på mycket och visa olika miljöer och låta den gå själv och testa (så länge den inte är rädd och tillbakåtdragen). Men är den inte det, så kan den definitivt bli om den inte får se något annat än trädgården och kvarteret under nästan hela valptiden. Tycker jag :)

Mvh Jenna

CelsiusT
0

#21 Skvallerträna! Speciellt om ni har tränat med klicker så är ju skvallerträningen det naturliga svaret på skällande på hundar/människor. Det finns artikel om det här på sajten tror jag och om inte annat, googla!

Lynxkissen
0

#22 Aha…ja det låter intressant…det ska jag nog testa, en pipleksak kanske gör mer nytta :) Har testat att klicka när hon inte skäller när jag ser att hon ser nåt och då får jag uppmärksamheten- men oftast bara några sek tills hon fått sin belöning. Då sätter hon fart i kopplet och skäller.

#23 Absolut ska hon få se annat än bara kvarteret ;) Hon är med lite överallt, i skogen, i stan, leker på ängen/gården… ja lite överallt :) Faktum är, att hon bryr sig mindre om omgivningen när jag släpper kopplet på ängen och bara springer och busar med henne. Då är hon helt perfekt! Kommer direkt när man ropar och håller sig intill mig och busar, men när kopplet är på blir det inte lika "harmoniskt" för då uppmärksammar hon omgivningen mer, även om det som sagt blivit bättre sedan vi börjat med klickern.

#24 Har tittat lite på videos om skvallerträning, ser jättebra ut- men som jag skrev ovan till #22 så när jag klickat och hon fått belöningen så sätter hon igång efter det istället, vad gör jag då?

Tack!

CelsiusT
0

#25 Om du titta på video om hur et fugnerar så har du säkert sett att man klickar och belönar konstant så hunden inte hinner att börja skälla. Man börjar på så stort avstånd att hunden inte skäller och klickar/belönar/klickar/belönar genom hela hundmötet. Om hunden börjar skälla så har man kommit för nära den andra hunden/människan så det blivit för svårt för din hund att klara mötet. Med tiden kommer det att fungera, men till en början så måste man jobba på avstånd.

I skvallerträningen så måst einte hunden hålla kontakt med dig. Låt hunden titta och bara klicka och belöna, men tiden så kommer hon mer och mer att vända sig mot dig.