Min tik attackerade valpen idag.
Jag har en blandrastik på 4 och ett halvt år som alltid ogillat andra tikar och attackerat dom. Vi har naturligtvis inte tillåtit henne att umgås med tikar efter vi upptäckt detta. Hanar brukar hon älska .
Nuhar vi en 8 månaders valp, en hane och dessa två har lekt hela tiden. Valpen brukar tröttna efter en stund och har då fått komma till ro och vila utan tiken. Allt frid och fröjd….till idag då hon attackerade honom. Jag fick gå emellan och lyfta bort henne , hon var okontaktbar och bara högg. Som tur är hann jag fram fort så det blev inga fysiska skador på valpen. Han är naturligtvis rädd nu men jag ska låta honom träffa snälla hundar och hoppas det inte blev nån permanent skada.
Vi har varit i valet och kvalet med tiken tidigare, hon har mörda i blick när hon ser andra tikar och det är en konstant rädsla att hon ska rymma och ge sig på någon. Nu känner jag att gränsen är nådd, eller är den det? Någon med erfarenhet? Vad har ni gjort?
Först hade jag gått till veterinären och kollat så att båda hundarna är friska. Sen hade använt mig av skvallerträning för att se om det hade fungerat. Det viktiga med skvallerträning är att man börjar från ett så långt avstånd så att hunden inte går upp i stress.
Skulle också se över hur tikens vardag ser ut, aktiveras/motioneras hon ordentligt? Kanske behöver man ändra på något?
Jag hade inte låtit hundarna vara tillsammans om ingen vuxen är med och kan hålla koll så det inte händer igen.
Vet du varför dom började bråka?
Mvh Linn
Berätta mer om hur och vid vilket tillfälle hon attackerade unghunden. Var han påstridig? Snodde han något som var hennes?
Det där lät inget trevligt. Bra att ni tar en riktig funderare. Ni kommer nog inte kunna ha dom själva i samma rum till exempel. Kommer aldrig kunna koppla av. Då försvinner mycket av det där trevliga mysiga man vill ha tillsammans med sin fyrfota vänner. Hela tiden ett pass.
Fast vad gjorde valpen som fick henne reagera ? Resursförsvar från tiken sida eller uppkäftighet från unghunden ?
Du skriver att tiken bara högg, men valpen har ändå inte en skråma vilket får mig att tänka på uppläxning av den yngre.
Min lite äldre tik läxar ibland upp den yngre som är större, tyngre och lite stöddig. Det låter bedrövligt och tänder smäller i luften - men inga skador ges och dom biter aldrig på varandra, utan det är mest "uppvisning"/tillrättavisning och efteråt är dom bästa vänner igen.
Det är inte ovanligt att tikar kan bli tikhatare o dessa är inget o leka med, svallerträning hjälper inte OM hunden nu skulle tex vara ute i trädgård o en tik kommer går förbi tiken rymmer osv. Vad jag oxå vill lägga lite mer fråger på hur ska det bli med denna tik o hane "valpen"? Hur akterveras tiken? Vad är det för ras/er?
Jag tycker man ska ta sig en funderare, fundera lite kring sätta munkorg oxå. jag känner en tik som är som eran och hon funkar bra dok inte med tikar men ägaren får lägga ner mycket träning dels är det schäfer i henne o därmed krävs det lite mer för trötta ut henne men det märks stor skillnad på hunden iaf när hon tränar lite varje dag än ett par dagar i veckan.
Vi hade en tik som gav sej på dom andra hundarna. Hon styrde hela versamheten. Var hela tiden tvungen att utgå ifrån henne. Det sista hon gjorde var att helt oprovocerat hoppa över en grind och hugga en valp som satt helt lugnt på golvet. Då fick damen i fråga följa med till veterinären och somna in. Det finns gränser för vad man ska tolerera. Och det finns situationer då det inte räcker med träning hit och träning dit. Man ska inte behöva att hela tiden vara orolig för att något ska hända. Även om man har munkorg kan en hund attackera. Den kan inte bita, men ändå skada och skrämma en valp så till den milda grad att den själv kommer hugga "utifall att"