Uppfödarval, hjälp!
Hej!
Nu ska jag mejla första gången till en uppfödare.
Men jag vet inte alls vilken jag ska mejla till!
Det här är så himla nytt för mig eftersom min mamma ordnade allt med Hugo när jag fick honom. Nu ska jag själv ta kontakt, och det skrämmer mig lite
Är så rädd att välja fel..
Än så länge står valet mellan två kennlar. Skriver inte namnet på dem, även om man kanske kan gissa sig till dem.
Kennel 1
- Haft rasen sen 1997
- Tar flera valpkullar om året
- Har många utställningschampion
- Flera valpträffar
- En allmänt "stor" kennel
- Har flera planerade valpkullar just nu
- Känns som en uppfödare med erfarenhet
men:
- Kennel 1 avlar på hundar med medialt luxerande patella grad 1
- och hundar med HD grad C
- Jag är rädd att det blir "sämre" kontakt med uppfödaren när kenneln är stor med många kullar
- Inga agility-, freestyle- eller lydnadsmeriter. De flesta hundar tränas inte i något alls.
**Kennel 2
**
- En liten kennel mer i hemmiljö
- Hundarna tävlas i agility
- Bara en kommande valpkull
- Känns som en trevlig uppfödare mycket mån om vart valparna hamnar
- Har haft rasen sen 2006
- Känns som att mer tid och omsorg läggs på valparna när antalet kullar inte är så stor
- Bara friska individer används i aveln
men..:
- Kenneln är liten, och då uppfödaren inte haft rasen så länge kanske hon/han inte känner till rasen så bra än
- Få kennel- och valpträffar
HUR i allsindar ska man veta vilken som är rätt? Kennelletandet ger mig ångest
Vilken hade ni valt? Hur väljer man rätt uppfödare? Hur valde ni er uppfödare?
Jag hade valt kennel två, utan tvivel :)
Nummer 2!! (vad är det för hundras?) 
Mvh Emelie 
#1 Det känns mer som att jag tar kontakt med den (kennel 2), gillar inte alls avel på luxerande patellor och C-höfter… och inga hundar tränas i något.
#2 Nederlandse kooikerhondje 
Kennel 2. Tycker inte att du behöver känna oro för att uppfödaren inte haft rasen så länge, jag känner till många bra uppfödare som avlat på sin första tik de haft inom rasen.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#4 Nä, kanske bara är jag som är nojjig
Vill ju att allt ska vara perfekt!
#3 Låter bra :)
Av dessa hade jag helt klart val nr 2. Hälsa kommer först! Sen tycker jag att man ska hålla på med någon hundsport.
Men du kan ju kontakta flera kennlar samtidigt. Det gjorde jag (fast då va det bichon havanais kennlar). Större chans att få en valp. Självklart ska ju alla kennlarna leva upp till de kriterier du har.
Med mina värderingar så kommer hälsa och sundhet först i alla lägen och är inget som tummas på.
Men om du är intresserad av båda så kontakta båda och känn även av "personkemin" och vad deras vision och avelsmål är, lång erfarenhet betyder inte alltid stor kunskap och sunt tänk utan det betyder enbart stor erfarenhet.
≧◔◡◔≦
Hade valt nr 2 :)
Blir det ingen kelpie?
#11 Kelpie blir det absolut i framtiden, det är fortfarande nummer 1! Men då den kommer bo hos min pappa (det kommer bli vår hund "tillsammans", men jag kommer träna den) så tror jag inte att en kelpie hade passat in i hans livssituation. Den hade hos honom nog inte kunnat få ett värdigt liv med den stimulans och aktivering den behöver ordentligt. Vilket jag tycker är viktigast. Hade jag valt en hund enbart åt mig själv så hade jag absolut valt kelpie, men nu kommer det bli en hund åt både pappa och mig. 
Nu ska jag mejla… vad är det för fel på mig, blir jättenervös 
Nr 2 heltklart. Anser mindre kennelar har mer tid till varje inivid dessutom verkar de andvända sina hundar i någon typ av aktervering. Friskhet är viktigt o det har kennel 2. Att de inte kan rasen så väl pga inte vart ufd så länge på denna ras kanske har med att rasen inte vart "godkänd" så jätte länge oxå, så där ser jag ingen röd flagga alls.
Jag rekomenderar nr:2. Helt klart
Att dom inte haft kennelverksamheten så länge betyder inte att hon inte känner till rasen. Ta kontakt med uppfödaren och lyssna lite vet ja…
Passa dej för att med öppna ögon köpa från uppfödare med deffekter. Vill du träna och tävla kan det absolut bli ett hinder för dej och ett dyrt sådant också. Man vet ju aldrig hur det kommer att gå med en valp man köper, men ser man en uppfödning som avlar på deffekter så skulle i alla fall jag plocka bort den och satsa på den mer seriösa av dom. Garantin ser ju onekligen lite bättre ut där.
Jag har inte läst allas svar nu.
Genom att bara läsa om "Kennel 1" och "Kennel 2" så skulle jag ha valt "Kennel 2".
Men varför inte maila båda och eventuell ha kontakt/träffa dem båda innan du väljer? Se hur det känns och välj sedan det som känns rätt och så ska det ju också kännas rätt för uppfödaren :)
När jag valde mellan kennlar inom samma ras för fem år sen gick jag endast på vilka som hade valpar just då. Och det gick hur bra som helst! Hade tur med både uppfödare och föräldrar till valparna.
Att man avlar på luxerade patellor tycker jag inte heller om och har varit något som jag själv tittat mycket på inför min kommande valp. Men iom att rasen är så pass liten så kan man inte alltid ta hänsyn till de milda hälsofel som patella eller HD C för att utesluta ur avel tyvärr. Kooikern är en ras som har en väldigt liten avelsbas och som är utsatt för inavel, speciellt i Finland har det kört ihop sig rejält efter användning av för liten spridning i generna på avelsdjuren.
Kennel 1 går helt bort för min del