jag skäms :(
var i hundrastgården med obelix tidigare idag och så promenerade en hund med sin matte utanför. obelix är sjukt spänstig och han lyckade hyfsat lätt att hoppa över! :O han är ju bara ute efter att hälsa men jag tycker det är otroligt oansvarigt av mig att inte ha koll på min hund i en sån här situation. har inte kunnat träna honom att inte hoppa över staket heller… är väl kanske mer en fråga om bra inkallning på hunden.
staketet är inte så högt eftersom min lilla hund faktiskt kom över det men jag måste ändå ta mitt ansvar. både jag, sambon och obelix hade tur att den lille hunden och matten utanför godtog vår ursäkt och inte var ett dugg arga men gud vad vi skämdes! tror inte någon uppskattar ett sånt överraskande möte.
tänk om det är en aggressiv hund eller en hund som blir rädd när det kommer en annan hund flygande över stängslet helt plötsligt, som går där en vacker dag. vad händer då?
hundar är den största retningen för de flesta hundar men efter den här incidenten övade vi på att jag gick utanför stänglset och sambon med obelix inne i hundgården. jag är inte lika mycket störning som en hund men obelix sprang och tittade på mig hela tiden och han hade nog kunnat få för sig att hoppa även då… känns lite jobbigt men nu får vi gå vidare med det här.
hur ska vi lära honom att man inte får hoppa över staketet?
vi har insett att inkallningen måste slipas till efter det här men hur kan vi göra oss roligare än den andra hunden?
Jag kan förstå att du tycker att det var skämmigt, men det var bra att du bad om ursäkt.
Jag tror andra kan hjälpa dig bättre med hur du skall träna bort det men jag måste bara fråga: Hur lågt stängsel är det till hundrastgården? Med tanke på att vissa hundar kan hoppa ganska högt :)
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
Råd får andra komma med.
Jag vill bara tala om för dej att du verkar vara en ansvarsfull hundägare och såna behöver vi fler av
Hoppas era övningar ger resultat och det tror jag nog att dom gör.
Lycka till
Jättebra att du har insikt i erat "problem" bara det är jättevärt för oss hundägare med hundar som inte vill hälsa.
När hunden väl hoppat över stängslet så har man ju en sämre utgångspunkt, då vet hunden att det är fullt möjligt och roligt blev det också då han kom fram dit han ville.
Men att ha långlina släpandes efter hunden även i rasthagen kanske kan vara en idé så att du har möjlighet att hindra honom från att hoppa.
Sedan kan ju även jag tycka att kan en hund med lätthet hoppa över stänget på en rastgård så gör den inte sitt jobb.
≧◔◡◔≦
Min hund skulle antagligen ta väldigt illa vid sig om en hund kom rusande mot henne sådär men jag är inte den som hyser agg mot människor som har staken att be om ursäkt för det. Alla kan vi göra misstag och nästa gång är det jag själv! Bara att fortsätta träna och förebygga! Lycka till, tyvärr har jag inga råd :P
#1 om jag inte minns fel har det stängslet det lägsta tillåtna som är 1,2 meter. jag blev själv chockad att obelix klarade det för han är själv inte så hög. men hoppa, det kan han!
#1,#2,#3 ja, vi var tvugna att be henne om ursäkt, stackarn… hon sa att det var okej men det kanske det inte var? hunden hon hade verkade inte ta illa upp som tur var… men jag vet att jag själv stött på lösa hundar med obelix och då har jag tagit illa upp. så det känns jobbigt att jag själv är lika oansvarig.
#3 nej, det staketet är ju inte så högt… inte för min och andra större hundar med spänst. vi skulle aldrig ha vår hund lös utan att vara i en hundrastgård just för att vi inte känner att vi har den kontrollen. då känns det väldigt tråkigt att inte ens en inhägnad kan stoppa oss :( sen är gården väldigt stor och ser han hunden innan oss och är långt borta har man inte en chans att hinna ikapp och hålla fast honom.
vi började fundera på långlina på väg hem i bilen faktiskt! nu hände denna incident när vi var ensamma i gården och det är ju ett bra tillfälle att öva inkallning. sedan kan man dela gården i två delar så vi funderar på att åka dit när vi vet att det brukar vara hundar där, ha långlina i den ena delen av gården och öva där jämte de andra hundarna. jag VET att han kommer vilja hoppa över till de andra då.
jag kan nog inte ha långlina när det är massa andra hundar som han leker med där. då kan de skada sig… och han har aldrig försökt hoppa över till cykelvägen när han lekt med andra hundar i gården innan men vem säger att det aldrig kommer hända? frågan är hur jag gör då..
och hehe.. ja nu vet han ju att han KAN hoppa över stängslet om han vill… och att det var super kul också för den delen! så han kommer försöka igen, det vet jag med säkerhet.
tack för era ord :) man känner sig lite dålig när det brister såhär, jag blev faktiskt riktigt ledsen efteråt som den cry baby jag är ;)
Hur tränar ni nu? Alltså vad använder ni för motivation till att han ska ta kontalt/hålla sig nära? samt hur och med vad belönar ni?
Jag tycker annars som andra redan nämnt att du snarare verkar väldigt ansvarsfull som är medveten om problemet, faktiskt ber om ursäkt (och skäms), samt arbetar med problemet. Fler sådana hundägare tack! Jag tillhör ju dem som med min lilla skithund (som redan blivit skadad av en annan hund och påhoppad av en annan) blir nästintill skräckslagen när lösa hundar flyger mot oss, men vanligtvis brukar ägaren inte be om ursäkt eller ens inse problemet i det hela.
#6 det är godis som gäller här ;) men på inkallningen kan det också förekomma en leksak men mat eller godis gör honom vääldigt motiverad ;)leksaker kan ibland vara sådär kul faktiskt … risken här är väl att hunden ser mig som en godisautomat.
jag brukar också komma på lite olika aktiviteter som hoppa upp på en sten och olika övningar och konster som vi lärt honom, han får även söka lite godis i träd och sådär… gör man detta ett tag är man otroligt intressant och han håller sig nära för att se vad nästa steg är men sen så plötsligt får han en impuls och rusar iväg. lite oberäkneligt sådär. man kan tro att man har världens koll och så swoosch! är han borta och då spelar det ingen roll hur mycket man ropar sin inkallning som vi övat så mycket ;) lite så känns det i alla fall.
Får jag fråga vad detta är för ras?
#7 då har ni redan rätt bra saker att motivera med. Vad jag kan komma på utöver det är att "ladda" ordet hit och göra det ännu mer kraftigt. Enklast gör man det genom att leka "klara färdiga hit". Dvs. att man står med hunden vid sin sida. i handen (gömt) har man världens godatse godis eller jordens bästa leksak. Sen säger man "klara…. färdiga…. HIIIT". På "Hiiit" så springer man iväg åt valfritt håll, och när hunden springer efter en så stannar man efter en kort bit och belönar med vad det nu var man hade i handen. Man gör helt enkelt det hela till en lek. Vad som händer då är att hunden förknippar ordet hit med något superbra helt enkelt.
Sen är det osm med alla komandon: man får vara försiktig så man inte tjatar ut dem, dvs. att aldrig använda komandot när man vet att chansen att hunder lyder är minimal. För ju fler gånger en hund hör och inte lyder ett kommando, desstå mindre betydelse har kommandot för hunden. Just inkallning är ju så viktigt om man vill kunna ha hunden lös, och därför måste själva inkallningsordet vara extra "starkt och positivt" för hunden. Förlorar det sin betydelse /dvs att hunden börjar ignorera det), får man börja om… antingen "ladda" ordet igen, eller helt enkelt träna in ett nytt kommando. Där är "klara färdiga hit"-leken oerhört bra!
Sen kan man ha olika ord för inkallning beroende på snabbt man vill att hunden ska komma. Själv använder jag:
"kom" (betyder att jag vill att hunden ska komma men den behöver inte springa i hundranitti, det är ok att sniffa klart och sen promenera i lugn takt till mig),
"Här" (Då vill jag att hunden ska komma till en specifik plats nära mig, inte heller här är det krav att komma galoperandes, men jag vill att hunden reagerar och börjar gå mot mig genast) ,
"hundens namn" (mest för att få hennes uppmärksamhet egentligen, men det resulterar alltid att hon kommer kutandes)
"hit" (Hit är det starkaste ordet - här finns det inga om och men - hit betyder HIT nu på en gång i 190 tack. Används om det komme rmöte med folk eller hundar, om en farlig situation uppstår etc. Det är absolut inget vi använder om jag bara vill att hon ska komma till mig utan orsak).
#6 det är en labrador/pincher. möjligtvis jakt i eftersom han reagerar ganska starkt på andra djur över huvud taget. fåglar var han gaalen i innan och skulle flyga med men det har han kommit över i stort sett :)
#7 där är vi nog lite otydliga med vad vi vill faktiskt. vi får nog göra som du, köra olika kommandon för olika betydelser. just nu förvirrar vi nog honom bara så han inte förstår.
vi kan skrika "kom" "hit" "obelix" "hejdå (av nån anledning kommer han då)". vi ska välja ett ord som bara betyder "kom hit med detsamma!"
på promenad gör vi som du, säger "här" och visar var vi vill ha honom. namnet säger vi ofta i lägenheten. även "kom…" så "hit" kanske skulle vara något för oss ändå eftersom vi inte säger det så naturligt i andra situationer (kommer antagligen inte "råka" säga det i av misstag i annat sammanhang).
vi fick rådet att sätta obelix ner och säga ordet vi valt att ha som inkallningsord (går unghundskurs nu) och mata med godis efter varje gång. vi kan även ha handflatan nere så han kan "dutta" där med nosen och så får han godis då. det är vad vi fått lära oss på kursen. men leken låter jättebra och kommer förstärka ordet ytterligare så det ska vi absolut testa! :D
#10 Det är lätt hänt att man har flera ord för samma sak, och det är egentligen ingen fara, så länge hunden vet vad man vill, men det är ju här det ofta blir lite svårt ;) Kom på mig själv med att säga en massa olika saker, och förvänta mig samma beteende, som min tös självklart inte fattade. Därav att jag lärde in de olika inkallningsorden vaer för sig istället.
Men ja, det är bra att ha ett "krisord" så att säga - när dte är livsviktigt att de kommer med en gång vid en inkallning. Vad ni väljer för ord spelar ju förgaroll… kamelhårsmammelucker kan ju funka det med liksom :D Bara man tränar in det.
Fördelen man har när man leker "klara färdiga hit" är just att man får ett "följ" hos hunden, alltså - hunden måste följa matte/husse för att få själva belöningen. Om man bara upprepar ordet och belönar med godis när hunden sitter, så är det exakt det som hunden tror ordet betyder "sitt kvar här/dutta med nosen/spela piano osv osv" så får du godis. Ett komando lägger man egentligen helst när hunden utför det beteende man är ute efter. Det blir såklart lite annrlunda även i "klara färdiga hit", men ändå inte, "Hit" kommer får betydlesen "följe matte/husse" så händer något jätte bra. Sen kan man såklart förstärka inkallningsordet ytterligare genom att lägga på komandot "Hit" när man är ute och hunden själv börjar springa mot en, för att sedan belöna med en massa godis, lek och tjo och tjim.
Med min tös vet jag som exempel att en kampleksak i päls kan få henne att släppa exakt allt och komma farandes i 190 mot mig. Så jag gör helt enkelt så att när hon är en bit ifrån mig och gör något kul, så ropar jag hennes namn, får jag då kontakt och hon tittar på mig, så viftar jag lite försiktigt med leksaken bara så att hon ser att jag har den, vilket brukar få henne att sätta en rasamnde fart mit mig, precis när hon börjar springa säger jag "hit", och välframme så kampar vi en stund och avslutar me dlite godis. Samma leksak använde rvi även vid "klara färdiga hit" - som nu är hennes favorit lek ;)
Andra saker som kan vara bra att använda elle rtänka på vid inkallningsträning är:
- jaga inte efter hunden, gå åt andra hållet, eller sätt dig på huk med ryggen mot hunden och låtsas hitta en "skatt" som du plockar mycket med på marken (häll ut lite hundgodis). Om hunden snabbt kommer fram till dig, låt den vara med och dela på "skatten". Om hunden tar lång tid på sig, plocka undan godiset/låtsas ät det själv. Man måste vara snabb för att få vad med helt enkelt ;)
- att skrika inkallningskomandot hjälper sällan. Hundar har oerhört bra hörsel och hör alldeles utmärkt om man säger "hit" med normal röst, även om hunden är långt borta. Ibland kan det till och med öka chansen för att hunden kommer om man istället viskar - det får många hundar att spetsa öronen lite extra och bli mer nyfikna på vad husse/matte egentligen vill.
- koppla aldrig en hund som inte är så förtjust i inkallning me den gång (hur gärna man än vill), belöna, gosa, klappa och avdramatisera själva kopplingen så mycket det bara går.
- bestraffa eller skäll aldrig någonsin på en hund som inte kommit på en gång när man kallat på den. Det blir så mycket svårare att få den att komma nästa gång ;) Men det tror jag de flesta här redan har förstått ;)
- Belöna alla spontana "inkallningar", eller ja, så fort hunden självmant kommer och söker kontakt, eller springer emot en, belöna belöna belöna…
- man kan aldrig bli för larvig eller göra för stor grej av att hunden gjorde rätt… så tjoa, tjimma, hoppa, skutta och prata tillgjort - allt som hunden tycker är kul när den har gjort rätt