Hanhundar för avel?
Hej!
Jag har något jag funderat på sedan jag nyligen blev med hund..
Det här med avel och uppfödning.. Det är förmodligen lättare om man har en tik, att efterlysa en lämplig hanhund, men om man har en hane som man kan tänkas avla på, hur går man till väga då?
Matte till Chihuahuan Dino.
Man ser till att meritera sin hund och göra alla hälsotester som krävs - och är hanen något att ha så kommer tikägarna att höra av sig till dig om du bara visar att hunden finns
En 7 årig vavva utan meriter/rasspecifika hälsoundersökningar/tidigare utvärderad avkomma är knappast intressant ur avelssynpunkt.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Lo-katt: ja det är just det, var ska man visa att man finns då?
vallhund: han har gjort rasspecifika undersökningar, meriter vet jag inte vad det innebär och inte heller utvärderad avkomma, men han har stamtavla om det är det du menar.
TS Meriter innebär att den har utställningsmeriter till exempel. Kanske har tävlat lydnad eller annat. Om du har en meriterad renrasig hane är du säkert med i någon rasförening. Där jag är med, har vi hanhundslistor. När hanen blivit champion av något slag, så hamnar han där och tikägaren kan då gå in och kolla upp om det finns någon som passar just deras tik.
Utvärderad avkomma betyder att, om din hane får en kull med en tik så vill man kanske se vad det blir för resultat av denna parning. Då avvaktar man med att avla vidare med hanen för att se hur avkommorna blir i hälsa, lydnad, jaktligt till exempel. Kanske går man MH med avkommorna för att se hur det går. Slår det positivt kan man kanske ta ytterligare en kull med hanen, men helst inte samma tik då man vill bredda avelsbasen så mycket som möjligt.
Ta kontakt med rasklubben inom din ras och lyssna lite. I våra raser finns det avelsråd som kan hjälpa till.
Hoppas du förstog hur jag menade
Doglovers: tack snälla för ett trevligt och informativt svar!! :)
Hej!
Om du vill ha en kull efter din hane, se till att ha ställt ut honom minst en gång officiellt för att få ett hum om hur han ser ut rent fysiskt, att följa rasstandard är väl kanske inte det allra viktigaste men jag förespråkar ändå åtminstone en utställning på både avelshane och -tik.
Sen ska du se till att du har gjort hälsotester på honom. Vet inte vad det är för ras på din hund, men patella, höfter, knän, armbågar, ögonlysning, och vilka av dem du ska göra, ja, det beror lite på vad du har för ras.
Ser han bra ut i domarnas ögon kommer du säkerligen få någon att para din hane med.
Annars är lydnad-, agility-, freestyle-, viltspår- (mm.) meriter alltid ett plus!
Lycka till!
Ok, tack snälla Michaela för info! :)
Inlägg raderat då denna typ av annonsering ej är tillåten/Sajtvärden