Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4055 ggr
[Surina]
6

kasterings avtal

Jag har funderat lite??

I andra länder har jag sätt att de finns de som säljer sällskaps valparna på kastringavtal? Att de måste kasteras när de är så gamla att de kan osv.

Jag vet inte riktigt men jag måste tro att de är en bra ide? För man ser ju på blocket typ, båda föräldrarna ha stamtalva men inte valparna??

Men hade de köpt en hund på kasterings avtal hade de ju aldrig kunna parat från början? För vill man ha en hund till sällskap så betalar man för det och vill man ha för avel osv då betalar man för det?

Nu låter lite lite flummigt men jag är sjuk så jag kan inte riktigt beskriva så bra xD….

Men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Vad tycker ni om kasterings avtal?

Sherlocked
0

Ingen dålig idé alls.

Labolina_73
4

frågan är ju bara hur detta ska gå till…. har man sålt en vara är den såld och man kan inte bestämma längre..

Arcadia
2

Det går allitid att skriva avtal och hoppas på det bästa, men tyvärr är inte liknande avtal förenliga med konsumentköplagen som försäljning av hund från uppfödare till "vanliga" köpare (dvs ej uppfödare). Dvs det man skriver i avtalet är inte giltigt rent juridiskt. Däremot kan man som uppfödare t.ex. locka med att betala tillbaka en del av köpesumman efter kastrering.

[Forest]
1

Det är omöjligt att garantera att valpar ska bli utställningsexemplar och sen blir bra avelshundar jag har inte sett någon 8 v valp där man säljer den som avelshund, utan de säljs som sällskapshundar.  Att det säljs valpar utan stamtavla och kräva att valpköpare ska kastrera valpen när den är i mogen ålder fattar jag inte alls… Men så är jag helt imot att kastrera fullt friska hundar, där dom funkar bra i löptider osv. Varför avlar man då fram valpar? varför tar man inte en funderare på sin avel?

[Highonbluetomorrows]
1

I Sverige säljs inte hundar riktigt på samma sätt. Här är utgångspunkten att köparen ska få bestämma själv vad som ska göras med hunden.

Det är mycket vanligare att katter säljs "till avel/utställning" med högre pris än "sällskapskatterna" än att hundar gör det.

Personligen tycker jag att det är helt rätt som det är idag. Låt köparen bestämma, förhoppningsvis har de vett nog… (usch, jag vet ju att detta inte alltid är sant :P). Men då tror jag att det är bättre att uppfödaren pratar om framtiden med köparen, kanske pratar lite avel och ser var köparen står i det hela. Delar man samma värderingar kring vad "bra avel" är? Verkar det finnas en risk/chans att hunden ska användas till avel? Så kan det påverka vem uppfödaren säljer till i stället.

annika85
2

Jag köpte min första katt med ett sådant avtal, för att uppfödare skulle kunna försäkra sig om att jag inte skulle avla oseriöst ( det var inte en avelshane jag köpt naturligtvis)

Vi skrev papperna, men jag fick inte ägarbeviset förräns jag skickat ett intyg på kastrationen. Det funkade jättebra för mig, men det är nog läge att vara väldigt noga med att skriva papper på allt, och ta med alla detaljer.

MVH

russin
4

Ska du ha en SKK ansluten kennel så kommer du aldrig kunna ställa dom kraven - för du får inte lägga till egna saker utan ska använda dig av SKK:s köpeavtal vid försäljning.

Själv skulle jag aldrig någonsin köpa hund av någon som försöker kräva kastrering av min hund. Det valet ska vara mitt eget.

Vill du hunden ska kastreras, så får du kastrerade den före försäljning - enkelt.

Jag hoppas verkligen inte dessa avtal någonsin kommer till Sverige, för vilket skräp om det visar sig att valpen växer upp till en superhund både hälsomässigt, mentalt och utseendemässigt och är en värdig avelshund och ägarna måste kastrera. Det är på detta sätt man snävar ihop en avelsbas ännu mer och riskerar än mer inavel, då uppfödarna håller stenhårt på sitt.

Bättre är att sikta på att köparna är bra köpare som inte vill använda en mindre vettig hund till avel - och dom som kanske får en ful ankunge som växer upp till svan istället får hjälp att föra dom generna vidareGlad

russin
2

och vad gller hundar så säljs alla som sällskapshundar i Sverige och skulle du begära mer för en valp och sälja den som avels-och utställniungshund så kan det bli väldigt dyrt om den inte lever upp till det och du får köpa tillbaka/betala tillbaka för den inte håller måttet. Det räcker med ett lite bettfel för att allt ska stupa - eller att en testikel vandrar upp igen så är inte längre "varan" den som utlovades.

Det finns en anledning till att SKK inte längre har avtal där det går att skyssa i flera olika användningsområden…

AnneN
0

Det man skulle eventuellt kunna göra är att "köparna" först blir fodervärd och att det i fodervärdsavtalet skrivs in att hunden ska kastreras vid en viss ålder och efter det övergår helt i fodervärdens ägo.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

russin
1

#9 - det är inte tillåtet att göra sådant avtal enligt SKK.

AnneN
0

#10 Okej, var osäker på om det gick eller inte, därför skrev jag eventuellt. Men då vet jag att det inte är tillåtet då.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

russin
1

#11 -- man får inte göra ändringar i SKK:s avtal nämligen, så man måste följa det som redan står därGlad vilket jag tycker är väldigt bra, för det har gjorts så många fula avtal (och görs fortfarande, men som skickar uppfödaren åt pipan om det kommer fram till SKK) som bara gagnar uppfödaren själv, men inte köparen/fodervärden.

Ett rakt och enkelt standardavtal som är färdigt gör att mindre problem och tvister uppstår.

[Forest]
0

9 låter smart det kan inte vara helt omöjligt eftersom ufd är ägaren inte fodervärden, så man kan ju säga från början jag tar X-antal kullar sen kommer den kastreras därefter skrivs den över. Det behövs inte tas med i skrifligt utan det kan man väl ta muntligt.

russin
1

#13 uppfödaren/ägaren äger inte hela hunden - den äger endast avelsrätten och har således inte rätt att kastrera en utlämnad foderhundFlört

Magrat
1

Jag skulle aldrig köpa en hund med ett sådant avtal!
Jag är själv inte ett dugg intresserad av att själv avla på mina hundar eftersom jag har på tok för lite kunskap för att själv göra det. Min vuxna tik skulle förövrigt inte få gå i avel överhuvudtaget, trots att hon är riktigt fin utseendemässigt.
Däremot skulle jag inte vilja chansa och kanske förvärra hennes mentalitet genom att kastrera henne och därmed riskera att förändra henne till ett tillstånd som skulle kunna bli värre i och med alla nackdelar som -kan- kommma att uppstå i och med en kastrering. Så länge hunden inte lider av att vara okastrerad anser jag inte att det finns någon anledning att kastrera, och ett sådant avtal skulle förövrigt inte vara värt något alls då säljaren faktiskt inte har rätt till att ändra kontrakt till nackdel för köparen (vilket det i många fall kan bli i det här scenariot).
Jag vill inte avla mina hundar (bortsett från att jag vill att valpen går i avel hos uppfödaren, men då är det ju inte jag som är ansvarig och måste besitta all kunskap och erfarenhet av just avelsbiten utan jag kan vara med vid sidan om och lära) men för den sakens skull vill jag inte ha kastrerade hundar om de inte lider av riktigt jobbiga löp.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Lynxkissen
0

Jag hade kastreringsavtal på min katt. Han skulle kastreras inom ett år, om inte så har föreningen rätt att ta tillbaka katten står det i avtalet. För att de ska veta att kastreringen är gjord ska man skicka in ett intyg där veterinären intygar att kastreringen är gjord. Skulle det inte kunna vara lika med hund då? Eller..?

vallhund
0

# 17

Vad skulle vitsen med ett sådant avtal vara? Hur skall man kunna avgöra om en 8 v vappe kommer att ha något att tillföra rasen fysiskt o mentalt när den väl är vuxen? Har du läst Lo-katts inlägg i tråden om krympande avelsbaser? Till det kan man lägga att i USA där valpar kastreras före försäljning så väljs blivande avelshanar ut redan som vappar, de som väljs har en mycket utpräglad könsstämpel, vilket leder till att hanarna blir mer o mer "haninga" så till den grad att de inte kan umgås med andra intakta hanar öht, är det något att se fram emot?

Dessutom finns det gott om negativa effekter av tidig kastrering:

http://showdogsupersite.com/kenlclub/breedvet/neutr.html

http://www.avma.org/onlnews/javma/mar10/100301g.asp

http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTermHealthEffectsOfSpayNeuterInDogs.pdf

Är SVERAKs avtal verkligen juridiskt bindande? Har de testats i domstol?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

russin
0

#17 det är stor skillnad mellan hund och katt och det är stort skillnad om du är en SKK ansluten uppfödare. Då är du skyldig att följa deras stadgar och avtal och där finns inget som stödjer krav på kastreringGlad

Lynxkissen
0

Nej alltså jag menade inget illa, jag menade mest eftersom vissa sa att hur kan de veta om man fullföljer om man skriver ett sånt avtal. Det var det jag svarade på. Jag menade inte att jag tycker att det borde skrivas såna avtal för vidare uppfödning av hundar, ville bara säga hur det stod i vårat avtal med katten. Dock är min katt ej renrasig utan är en hittekatt och kastreringsavtal gjordes därmed med tanke på alla hemlösingar. Men som sagt, även om det är skillnad på hund och katt (klart det är) så ville jag bara berätta hur vi gjorde för att intyga att avtalet ej brutits :)

russin
2

#20 - jag tog inte illa uppFlört

Att katthem har den policyn är jag full och fast för då det finns alldeles för många hittekatter/lösdrivande katter mm. Katten har oerhört låg status, vilket gör det till en helt annan sak.

vallhund
0

# 20

Håller med Lo-katt!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Labolina_73
0

inom vissa raser kastreras ju katten redan innan leveran om man som uppfödare inte vill att den ska avlas på. Men jag har inte hört något om att man kastrerar en valp innan leverans?

men att kastrera är ju faktiskt det enda sättet för att man säkert ska VETA.

vissa säger,, ja men det är ju upp till köparen att bestämma vad dom vill göra med katten,, ja absolut,, men det är även upp till köparen att ha det valet att köpa en kastrerad eller ej, även fått höra,, men en köpare kan ju ångra sej och ville ha en fertil.. jaha men eeeemn SYND.. faktiskt…

//Linda

[Forest]
0

13 o tusan där ser man tackar för infon Flört

Lynxkissen
0

#2, 22 Jaha vad bra :) Ville bara inte att det skulle bli missförstånd :)