Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 4356 ggr
camilla85
0

Skaffa hund när man har småbarn.

Har blivit så himla sugen på att skaffa hund och har alltid önskat att mina barn ska få växa upp med djur då jag aldrig fick det pga allergisk pappa. Tänker man tidsmässigt så är den jätte bra. Jag kommer vara hemma i minst ett år till och när jag börjar jobba så kommer sambon kunna ha med vovven i lastbilen. Vi bor i radhus med liten inhägnad trädgård och är även ute och ränner mycket i skog och lekparker. Men nu till min undran. Vi har tre barn som är 3,5år, 2år och 2månader. Alltså händer det mycket här. Mycket spring, leksaker, mycket ljud av olika slag mm. Mina barn är vana med olika djur och är snälla mot dem men har aldrig bott med djur.

Någon som har småbarn och hund? Vad tycker ni är mina barn för små så man bör vänta? Känns som att det kommer dröja många år innan tillfälle kommer ges igen då det är jag som har största hundintresset och verkligen vill umgås mycket med hunden första tiden.

Raser jag känner mig intresserad av är mest Pudel och kanske någon blandras med Pudel i. Har fått för mig att de är väldigt bra familjehundar. Rätta mig om jag har fel. Sambon är dock helt inne på bulldog då han tror att det bara är en stor soffpotatis som inte behöver röra på sig så mycket. Vill helst inte ha 8 veckors valp utan kanske en som är runt 6 månader.

Changrila
4

Så länge barnen lär sig respektera hunden och hunden kan få ett område dit barnen inte kommer så kan det absolut fungera bra. Ha tex en stor hundbädd eller ett litet område avskärmat med kompostgaller, där det är "barnförbud".

Sedan skulle jag i ditt läge kolla efter vuxna, okomplicerade omplaceringar. De är sällan svåra att få tag på (om man är en lämplig hundägare) om man hör av sig till rasklubbar och uppfödare. Många hundar omplaceras nämligen utan att någonsin komma ut på annons. Eftersom de är okomplicerade så kan "vem som helst" ta dem och då hamnar de hos någon vän till uppfödaren eller så.

Valpar är sällan speciellt jobbiga - förrän de blir just omkring ett halvår gamla. Det är då de blir "jobbiga tonåringar" och att ta en sådan istället för en valp i tron att det blir enklare är ofta ett inte så smart drag. Det är knappast någon slump att många blir "allergiska" och omplacerar sina hundar när de är ungefär ett halvår/ett år gamla ;) Att ha flera småbarn + valp/unghund är inget jag skulle rekommendera. Det lär bli väldigt, väldigt krävande.

Fundera på vad ni kan erbjuda en hund för liv (inte bara nu när du är hemma med barn, utan hela hundens liv), kolla upp vilka raser som kan gilla det livet och hör av er till rasklubb och seriösa uppfödare så kan det nog bli finfint.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

SmileyMalin
1

jag skulle nog också rekommendera en vuxen hund. Att ha valp är riktigt tufft! När jag skaffad första hunden hade vi inga barn alls och han fick en väldigt bra grund. När andra hunden kom var äldsta barnet två år och ett år senare kom nästa. Just den hunden visade sig dessutom kräva extremt mycket av mig som förare och med två små barn runt benen var det svårt att ge vilket märks än i dag då han har en hel del problem kvar som jag noga hade hunnit jobba mer med i valpåldern utan barnen. När tredje hunden kom var barnen fortfarande rätt små (2 och 5) men nu pluggar jag och är för det mesta hemma på dagtid medan barnen är på förskolan vilket innebär att jag ändå fick mycket barnfri tid att verkligen fokusera på valpen. Och har har blivit en fantastiskt liten kille!

Så valpperiod ihop med småbarn är riktigt tufft och inget jag rekommenderar när man ska skaffa sin första hund. Men vuxna hundar och småbarn tycker jag funkar helt okej. Dock är ju mitt och barnens liv anpassat efter hundarna. Mina barn har alltid hängt med på hundpromenader, träningar och tävlar rätt mycket.

camilla85
0

Tack för att ni svarat. Ni har nog helt klart rätt om att vuxen är bäst. Men känns lite som att jag skulle ha svårt att lita på en vuxen när jag inte känner den sen tidigare. Tänker då så klart runt barnen. Men jag ska leta. Låter dock på min sambo nu som att han börjar tveka. Han som har varit den som velat mest förut och jag satt stopp. Vi får väl se hur det blir helt enkelt.

[Forest]
0

Hur mycket tid har du att lägga på en hund? jag anser väl att små barn kräver massor med tid och det gör oxå hund valp som vuxen kräver ändå tid :)  Jag rek ändå Er att vänta några år, barnen kräver sitt o jag tycker faktist man ska se fram mot varje minut man får med barn/en och hunden/ar Flört

camilla85
0

Jag känner ändå att jag har rätt så bra med tid då vi är ute flera timmar om dagen och sen när sambon kommer hem så kan jag och vovven ut och träna. Efter tre täta graviditeter så finns det lite och bli av med ;-). Känner att jag behöver ett intresse utöver barnen och jag älskar verkligen djur. Det är viktigt för mig att jag hittar en ren sällskapshund och ingen som kräver att den får röra på sig massor varje dag men jag vill att den ska orka en springrunda också. När jag sen börjar jobba så har sambon sånt jobb som gör att vovven kan va med honom. Sen vet ju inte jag hur vårat liv ser ut om 5 år men det kan ju ingen veta. Men det finns både hunddagis och säkert någon som skulle kunna tänka sig vara dagmatte/husse också om det skulle vara så.

[Forest]
0

5 även sällskapshundar kräver promenader över 1 tim per dag utöver detta så krävs det kortare promenader + lite aktervering. Men kolla rasgrupp 9 är väl det bästa tipset. Ang skaffa vuxenhund ser jag ingen fördel med alltid därimot ska man ha fristad till hunden som flera skrivit innan allså ett ställe där hunden valpen får vara i fred från barn.