Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1917 ggr
[_annaH]
0

Bra tillfälle?

Killen o jag har länge letat efter en liten valp. Ras har vi inte riktigt bestämmt ännu men lutar mycket mot coton de tulear.

Har länge haft långa skoldagar, men nu ser mitt schema ut så här från v.38-43
Måndag: Ledig
Tisdag: 08:00-10:20
Onsdag: 08:00-10-20
Torsdag: 08;00-15:45
Fredag: 08.00-10:20

Har alltså väldigt korta dagar förutom en men då är tanken att killen kommer hem. Dessutom är hans mamma sjukskriven och kan ta ut isf.

Efter v44 så har jag 3 heldagar men ledig måndagar och fredagar.

Är det ett bra tillfälle o skaffa en liten valp?

Michaela-N
8

En liten valp bör inte vara ensam alls fram tills den är 4 mån.

Men det är perfekt för en unghund/vuxen =)

Maja2
10

Min tanke är : Vad händer EFTER dessa veckor? Hur ser det ut framöver?

Arcadia
0

tänker som #1 När en valp flyttar hem så är det hemma på heltid som gäller. Efter 4 månaders åldern om hunden är trygg kan den förhoppningsvis vara ensam någon eller nägra timmar om dagen. Vi har som mest lämnat vår snart sjumänaders ensam i fyra timmar och det gick bra, men inget jag vill göra regelbundet än. Hon går hos dagmamma sen hon fyllde sex mänader och hon verkar faktiskt trivas med det (ja jag var jätteorolig…) Nu går hon rätt korta dagar och inte mer än 3- 4dagar per vecka men ända.

annika85
0

Som #2 säger, det räcker inte att bara planera för några månader, detta kan komma att gälla 10-15 ÅR.

Bättre att vara förberedd även om det betyder att man får vänta, annars blir det bara ledsamt längre fram.

Men som redan sagts, en unghunhd eller vuxen hund, tar inte lika mkt tid i anspråk……tål att tänkas på.

MVH

[_annaH]
0

Valpen kommer aldrig o vara ensam nu i början. Eftersom pojkvännens mamma är sjukskriven så blir det alltid någon hemma.

#2 Efter dessa veckor? Det är bara nu i början som jag blir ledig 1 dag. Sen kommer schemat se likadant ut till april sen slutar jag skolan.

Men får jag fråga er som skaffat valp, hur har NI gjort så att valpen aldrig vart ensam hemma de första 2-3 månaderna? Antar att ingen här tagit ledigt ett par månader?

vallhund
6

Jo, jag planerade in 7 v. Sparad semester o komp, + Att jag alltid sparar 2 veckor för att kunna ta till för "vård av sjuk hund"

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Sofia1]
0

Jag tog ledigt om det inte var en vuxen hund förstås. Men det har ju sen blivit att när de har blivit lite gamlare har jag gett just till hon som hade Cami cats kennel. Hon har ej mer men då gav jag hunden/hundarn dit och så fickhon sköta om dom tills jag kom hem. Och då det var många hundar där som dom känner så hade dom jätte roligt. Alla mina hundar är nästan därifrån c:

Maja2
2

Jag har sett till att för det första vara ledig även om det varit vuxna hundar jag skaffat …. och sen planerat längre än så.

annika85
0

Jag har ett lantbruk tillsammans med mina föräldrar, vi bor i varsitt hus ca 20 m isär. Så mamma har alltid varit valpvakt:0)

[_annaH]
0

Vi kommer också alltid ha "valpvakt". Hunden kommer va över 4mån innan den ens kommer va lämnad ensam då o då.

Men antar att vi f¨år vänta ett par år till innan vi skaffar valp..

PiganX
3

Så länge valpen slipper vara ensam alls i början så kan ni ju skaffa hund. Om jag förstått det rätt så kan din pojkväns mamma vara hemma med valpen de 2 timmarna du är i skolan varje dag, och sen när du slutar skolan så kan du ju själv ta hand om hunden.

Men jag förmodar att du kommer att börja jobba sen, och då måste ni ju hitta en annan lösning, för jag antar att din pojkväns mamma inte kommer att kunna vara hundvakt hur mycket som helst. Och oavsett om hunden är vuxen eller inte så kan den inte sitta ensam en hel dag.

Som någon tidigare skrev så lever hundar länge, om de är friska och krya. Det är något man måste komma ihåg. Att skaffa hund är nästan som att skaffa barn.

Har jag missförstått något? Isåfall får du gärna säga till.

WildaE.R
0

Det finns ingen förutom sjukskrivna eller arbetslösa som kan vara hemma med hunden i flera månader, man måste vara realistisk, man hade ju helst velat kunna vara "valpledig" istället för mammaledig ;) men det går ju inte, självklart kan man ta ledigt eller försöka klatcha in det när man har semester (som vi gjorde), men jag skulle aldrig ta ledigt från jobbet för en hund, om den inte blev sjuk då. Vi har lyckats vara hemma med våran lilla nu i 6 veckor och hon fyller snart 4 månader. Nu jobbar jag 50 % vilket betyder med min sambos raster och annat att hon inte är hemma själv mer än en timma eller en och en halv endast på förmiddagarna och då är hon så trött så hon sover hela tiden. Det viktiga du måste tänka på när du lämnar din valp själv är ju hur den reagerar, blir den stressad, orolig eller har seperationsångest så går det ju helt enkelt inte, våran lilla tycker nu inte alls det är några problem att vara ensam denna tiden! Men är sambons mamma hemma så är ju det lugnt!

Maja2
4

#12 … När jag skaffade valp, tog jag ut semester plus sparad semester, plus att jag la det i samband med att jag kunde ta ut föräldraledighet … så det finns viss de som kan vara hemma i flera månader med valpen ….

WildaE.R
0

#13Ja, jag skrev att man kan ta ledigt och så, men jag tror aldrig att en chef eller rektor skulle godkänna ledighet bara för att vara hemma med valp.. Det är ju som sagt isf om man kan ta ut kompledighet eller annat, men det är ju många som skaffar hund som inte har ett jobb där de har komptimmar och annat.

Loveradio
4

#12 Jo de som går i skolan och har sommarlov.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Maja2
0

#14 Och nu när jag skaffat vuxna omplaceringar så har jag tagit ledigt från jobbet :)

vallhund
0

# 14

Ansöker man om semester o ev komp i god tid så lär AG ha svårt att neka en det. Semester är en lagstadgad rättighet oavsett vad man vill använda sin semester till, det har AG nämligen inget med att göra.

WildaE.R
0

#15 Ja, absolut det har du rätt i! Men isåfall är det inte många högskolastudenter som är lediga på sommaren isf ungdomar och om du tittar på en annan tråd så tycker tex @Vallhund att en uppfödare var dum som hade sålt en hund till en minderårig. men jag håller helt kalrt med dig!

#16/17 Jag har väl aldrig sagt att man inte får ta ut semester heller?:O Det har ni nog fått någon annanstans, har man extra dagar eller annat så självklart kan man ta ut dom, men har man inte det och man har tex använt sina semesterveckor ( att man skaffar hund på hösten/vintern, så har jag svårt att tänka mig att chefen ger en ledigt för vad som helst, du får ju inte ens ledigt en hel dag för begravning om det inte är en nära anhörig, så det har jag väldigt svårt att tänka!!

Maja2
1

#18  Ja …. min chef har då gett mig ledigt utan att jag haft semester att ta ut, och lade det i samband med ledighet i schemat ….   så att det skulle vara omöjligt är helt fel, däremot kräver det en hel del planering :)  Och, ja, ledighet utan betalning förstås, men det får man ta tänker jag

WildaE.R
0

#19 Okej, ja absolut planering behövs ju för något sådant och en väldigt snäll chef och arbetskamrater men som andra har skrivit så ska man vara hemma med sin hund i två månader, jag känner iaf ingen som kan ta ledigt obetalt i två månader och jag är inte emot att man kan försöka, får man ett ja så är ju det toppen! Så kan man så ska man självklart göra så som du skriver!

[Forest]
0

Det låter bra i mina öron att du har nu iaf korta dagar + en dagmatte din svärmor som ställer upp. Själv ser jag faktist inget hinder till att ni inte ska kunna skaffa valp. Jag tycker man ska ha lite bra planer visst gärna ett tag framöver, men har man nu svärmor eller andra som kan hjälpa till OM man skulle jobba efter man studerat. Ha gärna bra planer på hundvaktlösningar se till att valpen/hunden trivs bra med hundvakten osv. Gå gärna kurser med valpen/hunden få bra tips på aktervering osv.

Maja2
5

#20 Själv kan jag tycka att OM man inte kan skaffa sig ledigt den tiden, så Ska man inte skaffa valp helt enkelt.

WildaE.R
0

#22  Nej, men då blir det ju inte bra för uppfödarna då kommer de knappt finnas några köpare..Enligt mig kan man inte låta hunden styra sitt liv, självklart ska inte hunden må dåligt, men så som vi har det nu funkar perfekt och min hund mår jättebra, jag hade väldigt stor ångest över hur vi skulle klara det med att skaffa hund ( med att kunna vara hemma menar jag) Men det löser sig alltid, och hon som skrivit inlägget säger ju att hennes svärmor är hemma vilket gör ju att hunden inte blir ensam försen den är mer än 4 månader. Nu verkar det som hon blivit skrämd och skriver att de inte kan skaffa hund. SJÄLVKLART kan ni göra det, bara ni ger hunden den tid som den kräver så mår hunden oftast bra!

Maja2
2

#23 Då blir det inte bra för uppfödarna???

VARFÖR ens tänka tanken att skaffa valp, om man inte har tiden som krävs, och som valpen har rätt att få?  Då kanske det är bättre att skaffa en äldre omplacering?

WildaE.R
0

#24 Tittar du inte på vad jag skriver? "Bara ni ger hunden den tid som den kräver så mår hunden oftast bra".. SJälvklart ska man inte skaffa hund om man inte kan ge den tid. Hur mycket varje individ behöver kan vi diskutera hur länge som helst..

Jag tycker ändå ni kan skaffa valp med tanke på hur det ser ut OM NI GER HUNDEN DEN TID SOM DEN KRÄVER!

Maja2
2

#25 Jo, jag tittar på vad du skriver … bland annat: Då blir det inte bra för uppfödarna … därav att jag kommenterade det.

Att skaffa valp kräver en hel del …..  det ska man ha klart för sig. Att linda in det och förminska det jobb det faktiskt är, och den tid det kräver, är inte av godo för någon. Då kan det vara bättre att kolla på andra alternativ, som tex en äldre omplacering.

WildaE.R
0

#26 Jag förstår inte riktigt varför du ska skriva om att förminska jobbet eller annat, det är ingen som påstår att varken inläggsägaren eller någon annan ska göra det, forumet är ju inte till för att skrämma folk för att köpa en hund! Jag förstår heller inte varför du skriver att man kan titta på omplacering och annat, hon skriver ju att hunden inte kommer vara själv innan 4 månaders ålder, varför skrämma henne så hon inte vill skaffa hund..Det förstår jag inte

Absolut inget personligt menat till dina inlägg Maja2 utan det är till alla som skrivit sådana inlägg!

Maja2
4

#26 Det är väl ändå inte att skrämma folk från att köpa hund, när man pratar om vad det faktiskt innebär?  Alltför många skaffar hund utan att ha så mycket på fötterna, och inser efter ett par veckor att de tagit sig vatten över huvudet.

Jag ämnar aldrig att skrämma någon från att skaffa hund, hundar är ju det bästa som finns , MEN, jag ser dagligen att folk som inte borde, ändå skaffar. Det är upp till var och en som skriver här, att läsa inläggen, sortera och därefter bilda en EGEN uppfattning om vad som lämpar sig bäst.

Om någon blir skrämd och väljer att INTE skaffa hund, pga de inlägg som finns på ett forum …. så finns nog inte det rätta intresset eller den rätta kunskapen. Så ser jag på saken.

WildaE.R
0

#28 absolut rätta sättet att se det på.

vallhund
1

# 20

Bl a jag o de flesta jag känner planerar valpköp o sparar semester o annan betald ledighet så att vi kan vara hemma med valp i ca 2 månader.

Sigriiid
3

Jag tog tjänstledigt i tre månader. Sparade och sparade till min dröm om hund så jovisst kan man vara hemma flera månader med valp! Kommer absolut se till att vara det med nästa valp också. Nu började jag jobba i måndags och valpis (nu 5 mån) är med på jobbet. Hade kunnat vara ledig i iaf två månader till (ekonomiskt då) men det funkade inte med jobbet utan jag var tvungen att börja nu i september så tre månader fick duga. Underbaaaar tid!! Jobbade senast den 23e maj så det är lite ovant att jobba måste jag säga :-D

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

[_annaH]
1

Jag vet vad det innebär att ha valp. Och ärligt talat så tänker vi skaffa en inom kort.

Valpen kommer att ha hundkompis hela tiden.

Det kommer bli en bichon havanais valp, finns redan en sån i familjen här. Så erfarenhet av rasen har vi. Kommer bli en renrasig med stamtavla och kommer att ställa ut. Vi har en stor inhägnad trädgård.

Killens mamma jobbar från 15-22  när hon väl börjar jobba. Visst kommer det inte vara så varje vecka, men varannan. Sen n'är vi flyttar, om ca 1 år så kommer hunden vara tillräckligt stor för att klara sig ensam längre stunder. Där jag helgjobbar så vill han att när jag gått ut skolan att jag ska börja jobba där. Vilket betyder att hunden kan följa med mig dit.

Ni får säga o tycka som ni vill, men jag tycker att detta låter bra :)

Maja2
6

#32 Tja … om vi får säga och tycka vad vi vill, DU tycker att det låter bra … varför ens fråga om våra åsikter?

[_annaH]
0

#33 Varför inte ? Även fast jag tycker det låter bra så behöver det inte betyda att det är det. DÄRFÖR kan det vara bra med andras åsikter.

Men jag inser väll att starta en tråd här inne om att skaffa hund var en dålig ide…

vallhund
0

# 34

Varför det?

SaraC
5

Om valpen inte kommer vara ensam förrän den är över 4 månader och ni har en plan för framtiden ser jag inte heller några hinder med att skaffa en valp. Tycker #21 ger ett bra svar jag håller med i.

Klart att det inte var en dålig idé att starta en tråd här! Du kanske inte bara fått svar du upplever som positiva, men så är det ju på ett forum. Det är väl bra att man får olika åsikter, det är ju alltid upp till en själv hur man väljer i slutändan. Jag är övertygad om att alla i tråden vill ditt och en eventuell hunds bästa och inte ger sina svar enbart för att vara negativa Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar