Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 18981 ggr
Satum
0

Spyr på morgonen

Vår valp har under senaste veckan börjat spy på mornarna. Inte varje morgon men det har hänt nu 3ggr. Det är direkt på morgonen, han hinner knappt kliva ur sängen.

Det är som gult skum, galla?

Vad kan det bero på? För ett tag sedan gick vi från 3måltider per dag till endast 2 gånger per dag. Klockan 10.00 och 18.00. Är han såpass hungrig på mornarna så han spyr eller varför spyr han? Bajset är helt normalt och han mår annars precis som vanligt.

Tänkte eventuellt testa och gå över till 3 ggr per dag igen och se om det blir bättre. Kan inte komma och tänka på någon annan förklaring?

Karmatarerskanise
2

Kan vara att han är så hungrig när han vaknar att han spyr galla. Kanske kan du testa att ge kvällmålet lite senare?

LostMySelf
0

Jag gav 4 ggr om dagen, 8, 12, 16 och 20:00. Försök ge så sent som möjligt sista gången så bör han klara sig över natten.

Satum
2

Mmm… Men det är inte nödvändigt och börja ge mellis igen utan det kanske räcker med och ge kvällsmålet kanske vid 20.00 istället då? Blir det inte för långt emellan frukost och kvällsmål då…

[Forest]
1

3 rek att du ger senare jag har kvällsmat kl 21 just pga Donna har lite strul annars med kräkas oxå på morgonen.

Portie
1

Kan bero på tom mage, min hund spydde också galla på morgonen ett tag men då gav jag honom lite att äta innan vi skulle lägga oss. Och det har funkat bra. Så testa att ge kvällsmaten senare eller ge ett ben eller liknande innan ni ska lägga er.

Satum
0

#4 Tack, skönt och höra att det var just det jag trodde det handlade om. Då testar vi redan från ikväll :)

[Forest]
3

6 sen gå tillbaka till 3 måltider annars är hans mage för tom, jag ger hellre lite mindre men oftare för slippa stulmage så de kräks :)

thilda-
2

Akillez spydde oxå på morgonen pga tom mage.. men det gick över senare men vi fick köra antingen 3ggr el lägga in kvällsmålet sent.. och när vi vande av det 3dje målet så slutade vi väldigt sakta.. trappade ner lite på maten bara

[Zipzee]
1

Här är vi raka motsatsen. Ger frukost tidigast 10 och middag senast 19. Blir inte hungrig om han får målen tätare och vägrar då äta helt och hållet :)

Satum
0

Tack så jättemycket för alla svar! Ska köra nu denna vecka med 3 mål och kvällsmål lite senare så får vi se, blir säkert bättre. Lilla plutten :)

Jenna_Nord
3

Oftast beror de som många andra sagt på tom mage, så de är helt ofarligt :)

Min hund hade det så i en period. Hon spydde 2-3 gånger i veckan. Men sen slutade hon.

Du behöver ju inte ge ett helt mål på kvällen, om din hund ska ha till exempel 4 dl om dagen. Så ge 2 på morgonen, 1½ på kvällen, och ½ lite senare på kvällen så magen inte är helt tom bara :)

Så kan man säkert avvänja sakta men säkert och ge mindre och mindre på kvällen.

Mvh Jenna

Loveradio
1

Nu har jag inte läst alla kommentarer, men ge kvällsmålet senare. Hade samma problem med min kille. Började ge kvällsmålet vid kl 22 istället och har sedan dess sluppit torka upp spya på morgnarna.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Loveradio
1

Kan tilläggas att han bara får 2 mål om dan. Behövde inte gå över till 3 mål utan flyttade bara bak kvällsmålet och då slutade han.

Visper
1

Jag fick samma problem när jag minskade antalet måltider. En liten bit knäckebröd vid läggdags löste problemet.

[Forest]
2

13 håller inte med dig alls. Det är liten ras som ts har och det är mycket vanligt att små hundar behöver äta oftare, efter strul med våran ena hund så tog vi hjälp via vetrinär och utbildad näringslärabla bla bla vad det nu heter ;) Då fick vi bums till svar ni ger henne för sällan detta blir magkatarr och magont pga sur mage. Här bla står det lite om detta, men finns massor med fler ställen om just småhundraser/små hundar behöver äta oftare http://translate.google.se/translate?hl=sv&langpair=en%7Csv&u=http://www.petmd.com/blogs/nutritionnuggets/jcoates/2012/feb/nutrition_differences_for_small_toy_large_breeds

Loveradio
1

#15 Vad håller du inte med om? Jag skrev att för min hund räckte det med att bara flytta bak kvällsmålet.

kalindas
0

Håller med ovan att hundar som spyr galla behöver äta oftare. Hade själv en collie tik som gjorde så i alla år.

Men sen tycker jag man ska funderar lite på vilken mat man ger och hur sunt/vanligt det är att de spyr galla.

Sally tålde vissa foder, där hon utan problem kunde hålla sig hela natten utan att vakna och spy galla.
Det var foder av hög kvalitet och milda för magen.

De foder Sally tålde, var:
Olivers Fish & Rice
James Wellbeloved lamb & rice (skulle säket funkat med fisk också)
Advance sensitive (lax)

Dessa foder kunde hon klara sig hela natten, men tog ofta det säkra före de osäkra och gav henne ett knäckebröd vid 22 tiden.

Men som sagt. Spyr hunden galla, så anser inte jag att man ska tänka att det är vanligt och något hunden gör. Det är ofta ett tydligt bevis på att hunden inte fungerar på fodret den får!
Tänk själva och gå med konstant magkatarr…

Så mitt tips är, om det fungerar ge foder tre ggr dag. Men se även till att välja ett foder din hund tål!

/Elisa

[Forest]
0

16 jag uppfatta det som att du rådgav ts att två mål räcker, allså ren miss från mina sida .

vallhund
1

Ofta räcker det med att ha ett kex eller något liknande att ge hunden direkt den vaknar, utan att man behöver mixtra med mattiderna.

Fö blir många hundar bättre av att få färskfoder eller BARF i stället för torrfoder.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Satum
0

#17 Jodå, han tål fodret vi ger honom för det har vi gett sedan han kom till oss så foderbytet är inte nytt bara antalet måltider :) Vi började i förrgår och ge kvällsmålet ca 2 timmar senare och även lagt in ett litet mellanmål så nu har han inte spytt på 2 mornar iaf, hoppas de håller i sig :)

#11 Ja, lite så gör vi nu, han ska ha 3dl totalt under dagen så morgonen får han 1,5dl, till mellis 0,5dl och så till kvällen 1dl :) Verkar funka bra!

Peppe
0

min valp kräktes lite väl ofta när han var liten på detta sätt, han matvägrade även. Han började kräkas vid 4-6 på morgonen. Vi erbjöd mat så sent som 22-22.30 på kvällen men oftast åt han bara någon matsked då, om nåt alls.

Eftersom han var väldigt liten då och vi fortfarande gick ut på nätterna och kissade honom vid 2 -tiden så fick han ett mellis i samband med det i form av a-fil/keso.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~