Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 1696 ggr
Nicki
0

OT. För dig som är trött

Är du trött så kankse du flinar lite nu.

Vilket djur skrattar åt sten? Svar: Hästen….(Hä-hä-hä sten)

Vilket djur är mest självgod? Svar: Labradoren….(ä) la bra då r(å)

Vilket djur är på gränsen till att bli handikappat? Svar: Border Collien….

AnneN
0

hahahaRäcka ut tungan

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Malin-A
0

hahahah, vilket djur går mest illa i kogen? Go(å)rillan,

vilket djur e d mest synd om i skogen? mystackarna

viket djur har bäst syn? Zebraaa =D hahaha

Lotta
0

*ASG* Har ni lite att göra eller?

Benjy
0

hajar inte border collien :P

Real
0

äre inte border= gräns och collie= colik? eller alltså.. äsch..
jag garva åt alla iaf.. men fatta lite trögt också:P

Lotta
0

Jag skrattar åt allt nu för jag är så trött…men tänker inte lägga mig en =))

Malin-A
0

hahaha d e kul när man e trött =D

Lotta
0

Det blir så hemskt fnittrigt…Jonny frågade precis om jag var trött ;)

Real
0

men herregud lotta, de är nästan bara du som skriver.. och ändå är verenda tråd ny varenda gång man trycker (fet skrift) hinner ju inte me:P

Malin-A
0

haha o nu skriver jag också =D

Wikstr_m
0

lotta är besatt av att stå högst upp på listan ;D

Malin-A
0

japp, jag tror också d… hoppas nån tar ner henne från prispallen =)

Lotta
0

Möjligtvis du din lilla snoris…jag är ju bara ut en liten stund på kvällarna så hur ska jag kunna behålla min plats i listan…Fundersam

Malin-A
0

men du skriver som bara den tycker jag =D

Lotta
0

Ja det är ju bara du och jag för det mesta, och när jag är här då är jag HÄR Mohaaahaahha ;)

Malin-A
0

ja precis.. bra att du e här nu =D

Lotta
0

Hahaha visst är det….men jag börjar bli en aning trött i ögat måste jag säga =)

Malin-A
0

jag me.. jätte trött… o ska upp kl. 7… sitter o väntar på att lissan ska äta upp sina tacos så jag kan söga godnatt =D haha

Lotta
0

Lissan???

Liss
0

hihihi.. vad söt du är MALIN! jag är vänskapligt KÄR i dig:P haha!
De är jag som är Lissan.. och Issepisse? hum

bara för att vi pratade om de där malin, med issepisse på jobbet, så tänker jag på de hela tiden nu.. störande ju.. En stor skäggig karl som ropar över allt tumult.. "öhh, issepisse, städa nu.. vi ska sluta!" hum.. undra om folk på jobbet undrar?:O hihi, skulle jag göra iaf..

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Faxlin
0

Ni är inte rumsrena vet ni det? Tur era vovvar är det i alla fall. ;-)

Klart Lotta vill hålla sin plats på listan. Och jag lovar att jag inte kommer störa hennes plats där i alla fall. I morgon får ni en ny lägesrapport om hur det är för den månad som varit :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lotta
0

Nej du har ju gått i ide ju……nån är ju tvungen att hålla ställningarna här inne ;)

Faxlin
0

Japp jag går mer och mer i ide, tvärs emot björnarna så gör jag det nu dessto varmare det blir. Och dessto mer liv jag skaffar mig utanför iFokus .-)

Audiatur et altera pars

Eileen
0

Syrran, har du inga barn att ta hand om? :) Du verkar aningen uttråkad, hehe

Lotta
0

Ahaaa så du hade inget liv före….konstigt Fundersam

Faxlin
0

#25: Jodå ,ett iFokus liv hade jag. ;-)

Audiatur et altera pars

Lotta
0

Hahaha du är ju sååå knäpp…men okay svik oss du bara ;)

Faxlin
0

Japp men se det så här. Då kanske jag har tid att komma och hälsa på dig irl :-)

Audiatur et altera pars

Lotta
0

Upps tänkte inte på det :) Men tänk på vad du säger människa, får dom andra reda på det så kommer dom hålla mig sysselsatt så jag inte märker när du kommer in igenom dörren Hemlis

Malin-A
0

Åsa hur går d me huset??

Lotta
0

Undrar om det är det som håller henne sysselsatt…jag målar, jag målar jag bygger ett hus *sjunger* Heheh jag har bara staketet på framsidan kvar tack och lov =)

Faxlin
0

Meehh, det regnar ju. Går inte alls bra med vårat husmålande här. Sååå deprimerande. Men jag har fixat mig ett morotsland, ett litet land med plocksallad och ett med isbergssallad och en med gurka. Så vi får se. Helt overklsam har jag inte varit. ;-)
Sedan håller vi på och mockar ur vinterhagen. Det är ett riktigt skitgöra. Med spade och skottkärra och en potion gott humör :-)
Men mina hästar ska ha en fin hage tt komma tillbaka till i höst. dessutom så minskar man risken för spridning av mask när man gör så.

Audiatur et altera pars

Malin-A
0

ok.. men du har ju ändå hållt dig sysselsatt ju… ohh land vill jag me ha.. ja hästarna måste ju ha en fin hage o komma till. tycker också man ska mocka ur hagarna, blir ju mycke fräxhare o som sagt minskar ju risken för maskspridning…

Faxlin
0

#33: Konstigt nog är jag den enda här so mockar min hage. Fast det är klart det är bara jagsom vanvårdar mina hästar också :-)

Audiatur et altera pars

Malin-A
0

haha ja precis.. kan inte förstå att du försöker lura i oss att du anstränger dig att mocka hagen =P hgehehe

Lotta
0

Bläää för att mocka…men ett tråkigt måste är det ;)

Men Åsa då ni var ju igång med målningen…jag trodde ni var klar för länge sedan ;) Jag har hunnit måla hur mycket som helst…..men jag har då inte målat när det regnat, man blir så less då när färgen liksom rinner av…också blir man ju blöt själv också *brrr* Säg åt Kalle på skarpen att nu är det måla som gäller, och det ligger högst upp på prioriteringlistan *ASG*

Faxlin
0

#35: Mohaha, bara för att jag inte har något bättre för mig vet du :-)

#36: Kan vara oerhört avslappnande att mocka faktiskt. Man har massor med tid att tänka och rensa huvudet då. ;-)
Jap det står redan högst på prioriteringslistan. Hmm, vi målar och målar, men vi har liiiite mer att måla än dig. ;-)
Sluta gorma på mig, kom och hjälp till vet jag :-)

Audiatur et altera pars

Lotta
0

Hahha jag har målat så både armbågen,axeln, ryggen och knäna är en enda värkande massa…det finns inget värre en att krypa på alla fyra och måla små j-vla staketpinnar :/

Utav att mocka skit!!!! Du är inte klok, inget som jag skulle bli avslappnad av iaf Förvånad

Malin-A
0

joho d ända som akn va jobbigt me o mocka e att iaf jag oftast får ont i nacken, kan bara mocka med högerhanden =)

Lotta
0

Avslappnande att skotta dynga…jo jag tackar jag =)

Nej tacka vet jag att sätta sig ute i solen med en god drink eller en cider och bara njuta…det är livet på en pinne det Räcka ut tungan

Malin-A
0

men man kan inte alltid njuta Lotta.. =P  undra när jag ska få fixat min ballong =)

Lotta
0

Hahaha du får väl fixa ballongen själv så den blir fin =)

Malin-A
0

neee du o kerstin skulle fixa en ballong till mig =D

Liss
0

åhh..kerstin! jag saknar!!!:S

Ellinor_ludde
0

hiihihi haha hoho, ramlar av stolen snart XD
har ganska sjukhumor :P

Malin-A
0

oh jag saknar mig ballong me blommor i =)

Lotta
0

Får vi göra som vi vill med ballongen…annars gör vi inte ett handtag ska jag säga ;)

ja usch jag saknar Kerstin nå oerhört jag med….kom tillbaka Kerstin innan jag blir tokigare =)

Malin-A
0

jadå ni får göra som ni vill =)

Lotta
0

Hehe det var snällt det…vi hade tänkt måla ditt ballong golv grönt (gräs) och sedan lite gula fläckar (maskrosor). Vi tänkte du skulle få lite lantkänsla ;)

Liss
0

skrev mail till kerstin för måånga dagar sen. men hon har inte svarat.. hon är botta!:( och Lisette saknar sin söttantis..

Lotta
0

Hon har säkert rymt…nej men hon sa ju att hon skulle ta semester och skulle inte ha nån dator på länge…så det är väl därför hon inte svarat =)

Malin-A
0

#49 ohh d låter vackert =)

Liss
0

joo, de sa hon.. men hur länge dåååå

Nicki
0

Hon har långledigt gamla Kerstin, så ni får vänta flera veckor till
*insideinformation*

Liss
0

tusan då! jäkla tantis.. :P

Eileen
0

#55 Ni får hålla till godo med hennes två avdankade döttrar ;)

Nicki
0

Avdankad kan du vara själv.
Jag är färsk och fräsch som en nyutslagen ros Kyss

Malin-A
0

#57 färsk o fräch.. hmm kanske skulle grilla sig ist =P

Nicki
0

*asg* Japp, kan garantera att det finns mer kött på mig än Diva iallafall

Malin-A
0

#59 hmm tåls o fundera ¨på.. kött bill man ju ha o människa ska ju smaka som kyckling =D hahaha

Malin-A
0

#59 hmm tåls o fundera ¨på.. kött bill man ju ha o människa ska ju smaka som kyckling =D hahaha

Liss
0

nehe.. människa ska väl smaka som groddlår? har ja hört iaf.. så kan ju inte vara så mumma.. eller så är de rent av en delikatess..

joo men okej då. får väl ta er avdankare?:P hhih

Nicki
0

Prova med Eileene först Oskyldig

Malin-A
0

nee du har nog lite mer kött, du är äldre äbn syrran ju… =P

Nicki
0

Vi är nog ganska precis lika köttiga just nu.
Eller nä, lillsyrran är ju någon centimeter kortare, så då måste nog hon vara snäppet köttigare. Skrattande

Malin-A
0

jo men nee nu har vi bestämt oss för dig Nicki.. =P hehehe

Nicki
0

Sluta… Nu blir jag snart rädd ju Gråter

Malin-A
0

men vi kan väl grilla dig bara litegrann då? =P eller ska vi ta taxen som vi först föreslog =P hahaha

Nicki
0

Taxen är i Eileens ägo just nu.
Så om du är smart så slår du 2 flugor i en smäll. Tar dem samtidigt alltså ;)

Malin-A
0

haha jaha vi ska ha ett stort grillparty..  =D heheh

Liss
0

meeh malin, vi kan ju inte grilla dom liiite gran? yuuh.. snacka om att vi kommer bli sjuka då? äta RÅ Nicki.. *ryser*
neeh välgrillat ska de vara!

Lotta
0

Kan bara tänka mig vad attans äckligt med blodig Nicki och råttan, då vill jag hellre grilla en redig biff Flört

På tal om grillad…är det nån mer en mig som suttit i solen i helgen??? Jag ser verkligen nygrillad ut eller snarare överkokt, sitter här med solfrossa och tycker hemskt synd om mig själv Generad

Malin-A
0

jag vill me sooola juu =/

Liss
0

men du Lotta, de finns faktist något som heter solkräm.. så de ska man alltid ha på sig serru.. då slipper man se ut som en kräfta:)

Liss
0

har me solat lite idag föresten, med ecko.. de var sköönt

Faxlin
0

Japp vi har varit ute hela helgen känns det som. Så lite färg har man fått.
Men jag skulle inte säga att jag är grillad dock.
Men vi åt grillat i helgen. Och det är ju sååå gott. Även om vi fick nöjja oss med pepparbiff och en annan sorts biff. Ingen grillad Nicki eller Tax här. ;-)

Audiatur et altera pars

Lotta
0

Jag kan inte säga att jag uppskattar min färg nu…KNALLRÖD och svider som 17. Det är konstigt för jag brukar bli kanonbrun på en gång…men icke i sommar tydligen, men skam den som ger sig. Idag har det blivit skuggan för mig men i morgon då ni =))

Malin-A
0

solen är väldigt stark nu i början på sommaren… men har du ingen kylbalsam Lotta?? skönt o ha på när man bränt sig..

Lotta
0

Jag är ju inte så smart ibland…men jag ska till apoteket i morgon och då blir det en flaska kylbalsam :)

Malin-A
0

ja d e himla sköt när man bränt sig.. =)

Lotta
0

Lika saften från en tomat ska vara bra…men jag har ingen lust att gå omkring och stinka tomat =)

Liss
0

är de skönt att bränna sig malin?:O

och varför ska du gå insmetad i tomat lotta? de låter extremt onödigt tycker jag;P

Malin-A
0

haha d e skönt med kylbalsam när man bränt sig =D

Denna kommentar har tagits bort.
Alex
0

En bonde står och passar en stor flock med får som betar på kullarna. Då kommer det plötsligt en splitter ny BMW på vägen nedanför. En kille i Broni-kostym, Gucci-skor, med Ray Ban solglasögon och en YSL-slips sticker ut huvudet ur bilen och ropar till bonden:

- Om jag kan räkna ut hur många får du har på betet, kan jag ta med mig ett av fåren då?

Bonden tittar på killen och på den spridda flocken med får och svarar:

- Det är OK för mig!

Killen kör fram sin BMW till bonden, tar fram en Dell Notebook som han öppnar på motorhuven. Med hjälp av Nokias senaste 3G-telefon kopplar han upp sig mot en NASA sida på Internet. Med GPS hämtar den exakta positionen och matar in den i en Nasa satellit som skannar betesområdet med en högupplösningskamera. Efter en stund öppnar han den digitala bild han fått med mejl, importerar bilden till Adobe Photoshop, fixar till den lite och skickar den till Image Processing Facillity i Hamburg. Inom några sekunder får han ett nytt svar per mejl där står det: Picture processed and data stored. Så loggar han in på en MS-SQL databas via ODBC och kopplar upp ett Excel dokument med flera hundra avancerade formler. När detta är gjort kör han all data med e-post till en Xircom och på ett ögonblick får han respons. Avslutningsvis skriver han ut en 150 sidors 4-färgs rapport på sin minimala HP Colour LaserJet och kastar ett öga på den sista sidan:

- Du har exakt 1586 djur, säger han.
- Det stämmer, säger bonden, så du kan ta med ett av fåren.

Så tittar bonden på när killen går runt för att välja ut ett av fåren som han sen jobbar hårt med att få ner i bagageutrymmet på BMWn. Då säger bonden:

- Du, om jag kan säga exakt vad du jobbar med, kan jag då få tillbaka fåret?

Killen tänker en stund på detta och säger att det är OK.

- Du är konsult, säger bonden.
- Det stämmer, säger killen! Hur kunde du veta det? - Det var inga problem, säger bonden. Du kom hit utan att någon bett dig. Du tar betalt för något som jag redan visste, på en fråga jag inte ställt. Dessutom har du ingen aning om hur den här branschen fungerar! Så var nu snäll och öppna bagageluckan och ge mig tillbaka min Border Collie..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Faxlin
0

*Asg* den här bara måste jag få sprida vidare. Den var super rolig.

Audiatur et altera pars

CarolineO
0

Har ni inte läst Staffans historia på Starta eget sajten då?? Samma stuk fast i luftballong =0)   Ska hämta den!

CarolineO
0

Här kommer hans historia!

Rätt skoj historia… :)

En man i en varmluftsballong insåg att han kommit vilse. Han minskade höjden och såg en kvinna på marken. Han sänkte sig ytterligare ned och ropade:
- Ursäkta kan du hjälpa mig? Jag hade ett avtalat möte med en vän för en timme sen men vet inte var jag befinner mig.
Kvinnan nedanför svarar:
- Du är i en varmluftsballong cirka trettio fot över havet på 55 41 47 grader nordlig bredd 10 12 47 grader västlig längd.
- Du måste vara tekniker sa mannen.
- Det stämmer, sa kvinnan, -hur visste du det?
- Tja, sade mannen allt du har sagt är tekniskt korrekt men jag har ingen aning om vad jag ska ha det till och faktum är att jag fortfarande är vilse. Det enda jag fått ut av din hjälp är att du försenat mig ytterligare.
- Du måste sitta i ledningen eller direktionen, sa kvinnan.
- Det gör jag, sa ballongskepparen, - Hur kunde du veta det ?
Enkelt sa kvinnan
-Du vet inte var du är eller var du ska. Du har stigit uppåt med en stor mängd varm luft. Du har träffat ett avtal som du inte klarar av att hålla och du förväntar dig att folk under dig ska lösa dina problem. Faktum är att du befinner dig i samma situation nu som du gjorde innan vi möttes men nu är det plötsligt mitt fel.

// staffan

Malin-A
0

hahaha=)

lill-jarven
0

haha xD

Lotta
0

*ASG* Bara så bra…bordercollie!!!!

Nicki
0

#79 Haha! Nu har vi det svart på vitt Skrattande
Lotta är inte så smart ibland *fniss* Vad mer är "nytt"?

#83, 84

Kolla, kolla *pekar*
Nu gjorde hon det IGEN!!!!  Flört

Faxlin
0

Gjorde vad Nicki? Nu vet jag inte alls vad du pratar om ;-)

Audiatur et altera pars

Malin-A
0

kan inte heller förstå vad hon pratar om.. =D

Liss
0

AJ, jag har me bärnt mig nu ju:( dumma sol..

Nicki
0

#93 94
Tssss *fnyser* Nu spelar ni allt dåligt Flört

Lotta
0

Sjukproppen Nicki…ingen fattade vad du menade, så här krävs en förklaring Flört

Faxlin
0

#96: Va? Nehee, jag tycker vi är sååååå duktiga .-)

Audiatur et altera pars

Nicki
0

*SUCK* Era dumsnutar Flört
Lotta skrev: "Jag är ju inte så smart ibland"
Det var ju hennes egna ord, så nu har jag det svart på vitt… Frågor??

Och "Nu gjorde hon det IGEN!!!!" är ju malin.a som åter igen FUSKAR för att hamna på skribenttoppen. Och som alltid skyller på att det är datorns fel… Ellerhur! Fundersam

Är alla knäppisar med? Skrattande Skrattande Skrattande

Nicki
0

malin.a fuskar lika bra som hennes skåpsluckor är snygga *S*

Faxlin
0

#99: Förstår fortfarande inte alls vad du menar med att malin.a fuskar. Har inte sett något sådant här på jättelääänge. Oskyldig

Audiatur et altera pars

Nicki
0

*pratar för mig själv*
Undra om jag oxå kommer undan eller om vissa här bara är lite partiska…

Nicki
0

*pratar för mig själv*
Undra om jag oxå kommer undan eller om vissa här bara är lite partiska…

Nicki
0

Generad

AnneN
0

hehe bra försök

_**/Mvh Anne

Nicki
0

Såg du det?

AnneN
0

vaddå skulle det på nått magiskt sätt lixom vara osynligt?

_**/Mvh Anne

Nicki
0

Åsa ser ju inte Malina *S* Så jag tänkte att jag oxå kunde trolla *L*

AnneN
0

aha e de så det funkar =P

_**/Mvh Anne

Malin-A
0

hahaha d luktar avundsjuka =D hahahahaha o så fuskar man inte så där Nicki =P

Faxlin
0

#110: meehhh ,det är ju fusk att göra fyra på rad ju. thihi

Audiatur et altera pars

Lotta
0

Usch vad det fuskas här då…men jag blir ju inte ett dugg förvånad ;)

Lotta
0

Usch vad det fuskas här då…men jag blir inte ett dugg förvånad ;)

Lotta
0

Eller vart jag det iaf????? =D

Malin-A
0

hahaha Lotta då =D

Nicki
0

Haha. Knäppisar

Malin-A
0

näppkissar =)

Lotta
0

Näppfissar ;)

Nicki
0

Kissarfissar

Nää, det spårar aldrig ut här om någon undrar Flört

zeretki
0

*fniss* Roliga historier! :)

Faxlin
0

#121: Tror det är sådana här trådar som får folk att påpeka för mig att jag är den oseriösa värden/medarbetaren här på iFokus.

Jag som sattsar på kvantitet istället för kvalitet.
Det är jag det. Dålig som sjutton. Jag råkar ju ha humor och låter folk ha det också. Skrämmande att få skit för det dock.
Frågan är om det är sant? Då vore det kanske bättre att sluta.

Audiatur et altera pars

Malin-A
0

#123 Åsa det är bara ren o skär avundsjuka, dom som klagar på att du är dålig värd har inget konkret att komma med, du sköter det hur bra som helst mycke bättre än dom flesta andra, du är engagerad o rolig… hoppas inte du får massa skit för att du gör rätt… här inne älskar vi dig =D

AnneN
0

Åsa om du vore en dålig värd då hade ju ingen stannat kvar här =)

_**/Mvh Anne

Faxlin
0

#124: Jopp massa skit får jag. Men de finns de som tycker jag gör det bra med. Men nu på slutet har det kännts som om det mest varit kritik mot mitt jobb här på iFokus. Tyvärr.
Blir lite ledsen då så då börjar man ju fundera. Då många säger samma saker eller liknande saker så anske det finns sanning i det.
Men tack för dina ord. ;-)

#125: haha, fast jag är ju inte hundar.ifokus värd. Jag är ju bara Medarbetare här inne. Fast det gällde ju i och för sig mig som Medarbetare med. ;-)

Audiatur et altera pars

AnneN
0

Vet inte hur det är på iller i fokus då jag inte är medlem där men här på hundar och på godanyheter ser jag då ingen enledning till klagomål

_**/Mvh Anne

zeretki
0

Men Åsa, det fattar jag inte! Jag är medlem på många sajter och du är en av dom som ALLTID säger till om det blir bråk! Jag tycker du är en av dom bättre värdarna, inget ont om dom andra.

*stor kram*

Vem ska jag emaila till och säga hur bra du är? :)

Faxlin
0

Ni är så gulliga. ;-)
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. ;-)

Ni är bara bäst helt enkelt, det är tack vara er som jag får orken att fortsätta, er och de som faktiskt uppskattar mig av grabbarna bakom iFokus och de värdar som jag vet uppskattar mig.
Man kanske får leva med att vissa värdar tycker att man är en ms kärring, och andra tycker att jag skriver en massa skit istället för bra saker som de anser sig göra.
Och så nöjja sig med det, och de medlemmar som är så underbara som ni är.

Kramis på er. Ni har förgyllt min helg och fått mig att sluta gråta.

Audiatur et altera pars

AnneN
0

Man kan inte vara omtyckt av alla tyvärr, men vi här på HiF gillar dej iaf =)

_**/Mvh Anne

Lotta
0

Men Åsa då du vet ju vad svenska avundsjukan är eller hur? Dom som håller på som värst be dom säga något här ute hos oss så ska du se på 17 att dom får svar på tal….och jag hoppas verkligen att dom läser den här tråden noggrannt och kanske kommer med nått positivt annars kan dom lämna detta ställe ögona böj. Nu vet inte jag vilka det är som håller på att trakaserar dig, men vem det en är…dra dit pepparn växer eller helst längre!!!!! Skrikandes

Faxlin
0

#131: haha, ja jag vet ju det. Ni har så rätt allihopa.
Hoppas de läser detta lite i alla fall. ;-)

Audiatur et altera pars

Lotta
0

Nehääää mycket och noga Flört

Malin-A
0

japp håller med Lotta, den som har något imot dig kan ju komma o tala om d i denna tråden så ska dom få se på sjutton.. här inne tycker vi om dig sååå mycke Åsa =D

Faxlin
0

Big Hug 

Tack vad gulliga ni är. Jag tycker om er också.

Audiatur et altera pars

TinaH
0

Nu ska vi se här…..

Lotta är visst smart!!
Vad är detta för  falskt påhopp och förtal….vi tantisar är faktiskt smartare än er bannade snorisar.Skrikandes
Så Tyst med Er nu och lyssna på en tantis för en gång skull!!

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Lotta
0

Hehe Tina du är väl helt otrolig… =D

TinaH
0

hmm…vad har JAG gjort nu?!?!?FundersamOskyldig

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Lotta
0

Big Hug Du var ju snäll ju….

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.