Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2830 ggr
rebz
0

Flisa i tassen

När jag var ute med min lille plutt igår på morgonen så hann vi bara ca 10m från dörren. Bino ville dra över vägen så jag stannade för att han då skulle "gå" i en båge tillbaka till mig. Helt plötsligt gnäller han till och håller upp ena tassen. Så jag lyfter upp honom och lägger honom på rygg i min famn och går mot dörren där jag kan sätta mig. Ser då att han lyckats få in en mindre flisa i tassen. Den sitter inte rakt in utan längst med, ungefär så som när vi får stickor. Jag tar tag och försöker dra ut den, men den sitter rätt hårt. Jag tar ett stadigt grepp och lyckas sen dra ut den. Den kan väl varit nån millimeter bred längst upp och kanske en halv cm lång. Men det som slog mig var att den inte var spec spetsig i änden. Bino haltade lite inne och haltade mer utomhus igår. Igårkväll hoppade han ner från sängen och gnällde till och höll upp tassen. Men sen var det inget med det. Visst verkar det vara ömt, vet ju hur det är när man själv får en sticka, det gör ju ont där nån dag innan det släpper. Sen imorse så haltade han typ inget inne, men ute haltar han massor. Jag oroar mig över att jag inte fick ut hela flisan. Men i sådanafall borde det ju ha märkts av, då det borde blivit svullet och vara vääääldigt ömt. Men när jag känner på tassen säger han inget och det är inte svullet och jag tycker mig inte känna av att det sitter något. Men jag förstår att han tycker det är obehagligt och att det känns mycket efteråt, för det var ju en flisa och ingen liten sticka. Kan tillägga att jag tvättade rent med alsolsprit efter att jag fått ut flisan och det lilla hålet där den satt blödde de från lite men det ser ut att ha läkt bra för jag ser knappt vart det var. Jag är så nojjig av mig när något händer honom :(. Någon annan som varit med om samma sak? Hur långt tid tar det innan han slutar halta? Något annat jag bör göra??

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

russin
0

Finns det en liten flisa kvar, så kommer det troligtvis att bli infekterat - men det kan ta några dagar. Ungefär so vi får en sticka i fingret som sedan kommer ut i en varblåsa.

Håll koll och har hunden ont i flera dagar, så bör ni nog kolla upp det. Smärtan borde gå över på en dag eller så tycker man om ingenting finns kvar.