Kost i denna situation
Hunden är inte bra i magen. Är lite gasig och har lös till nästan rinnande avföring. Spytt några gånger idag har han också gjort.
Vad kan man ge honom för mat i nuläget? Ska prova ris om en stund. Något annat?
Jag tycker inte ni ska ge något alls det första följande dygnet. Håll fasta och se om det blir bättre. Och se till så han får i sig vätska, eftersom han både har diarre och spyr.
Har han fått i sig något dåligt? Började det idag?
Fasta i 24h först och sedan börja ge kokt ris med kokt vit fisk t.ex tills det blir bra. Annars kontakta vVet.
Kom det före eller efter han svalt delar av bollen?
Om det är efter han svalt delar av en leksak så måste ni kontakta veterinär!
Okej han får fasta ikväll stackarn. Hur fungerar fastan på hundarnas mage egentligen?
Jag vet inte vad han kan ha svalt, om han nu gjort det. Man försöker att ha koll, men 100 % koll är svårt att ha. Han är som en soptunna ute. Lyckligtvis rör han inte snus och cigarettfimpar på marken vid huset. Angående hans boll vet jag bara att han älskar att leka med den, men tyvärr så ska den tuggas på också. Har bara haft den i en vecka och vi får nog slänga den nu. Han biter bort små bitar av den, och det är möjligt att han kan ha svalt några. Eller så är det något annat, pinnar har han också bitit på på senare och flisat dem.
Det han spytt upp idag var vatten ett par gånger efter att ha druckit, och lite utav frukosten en till gång.
Avföringen för någon timme sedan var bättre, tack och lov. Han har annars känslig mage verkar det som. Då han varje dag är lite lös i magen, första avföringen är okej och hård, bajsar han igen blir det löst. Men jättelöst, som i morse, har han bara haft några enstaka gånger i somras. Nästan rinnande.
Fortsätter han spy så hade jag kontaktat veterinär. Kan vara stopp i tarmen.
#7 usch ok. Även om han bara spyr upp vatten?
#8 Ja, jag hade inte chansat faktiskt. Och det är illa om han inte kan dricka utan att spy, för då får han inte i sig vätska.
Usch jag håller nogrann koll på honom nu. Förresten vilka är symptomen när en hund mår väldigt dåligt? Hur vet man atg de har ont? Ger de ifrån sig gnyenden då eller nåt? Jag tänkte köra fasta men efter ett svar här ville jag inte vänta o gav honom mat o därefter brukar han dricka. Han behöll både maten och dricksvattnet, känns lite skönt det iaf…
Fasta i 24h, ibland behöver man fasta längre..
Sen kokar du ris och ger honom en liten klick.. vänta några timmar och ge en skvätt till (VÄLDIGT små mängder.. ) fortsätter han att vara dålig, fasta igen tills han inte har något att skita ut..
Ge ris igen ett par ggr och lite längre fram (dag 2 ) kan du ge kokt torsk och lite ris
#10 Tyvärr är hundar duktiga på att ddölja smärta och dåligt mående. Ofta ser man inte att de är dåliga fören de är riktigt dåliga.
Men håll koll på allmänntillståndet. Om något förändras så ring veterinär.
Ska du ge ris, så glöm inte att det ska koka dubbelt så länge som till människor - annars riskerar det bli än värre diarré.
Jag ger aldrig ris vid dålig mage. Dom få gånger det sker ger jag rå nötfärs med blandat med morotspure.
# 13 det visste vi inte.
Idag verkar han må bra. Avföringen är okej och vi har inte sett eller hört honom kräkas.

Vin har alltid kosttillskottet Canikur hemma, från apoteket. Om en hund är dålig i magen, vilket de oftast är på nätterna av någon anledning, får de en dos, och om de fortfarande äör dålig 8 tim senare, får de en andra dos. Oftast är de bra efter detta, och kan äta sin mat som vanligt.
Vi har nog plåtmagar på alla hundarna, då de är vana att äta torrfoder, färskfoder, kött, matrester, märgben, frukt och annat.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
OM en hund har stopp i tarmen pga något främmande föremål, så passerar inte vatten och mat hela vägen utan tar stopp där prylen sitter och så spyr dom upp det dom ätit.
Nu säger jag inte att det är stopp hos din hund. Men det är så symptomen ser ut.