Valp med diarrè!
Hej!
Jag har en cockerspanielvalp på 4 månader som under den senaste månaden haft diarré efter diarré. Så fort hon får diarré så sätter vi henne på "magmat", dvs morotspuré, kokt vit fisk och ris, samt blåbär och psylliumfrön. Då blir hon bra i magen direkt. Sen fasar vi sakta in fodret i maten men då blir hon nästan dålig igen nästan direkt. Har provat att byta foder och proteinkälla och just nu har vi Precept plus puppy som är spannmålsfritt. Hon är absolut inte påverkad, utan pigg och glad och matglad. Har kräkts två gånger men hon är snabb med att stoppa skit i munnen när vi inte ser så det tänker jag inte e så konstigt :). Hennes bajs har varit ganska kladdig ända från början men inte alls som den har varit den här månaden. Börjar bli rejält orolig nu. Blir det inte bättre snart så får det bli en tur till veterinären men jag ville höra om någon här inne har några tips eller erfarenheter att dela med sig av!
Precept plus puppy innehåller bl.a. ris och havre. Och ris o havre är spannmål så fodret du ger är inte spannmålsfritt. Jag tycker du iaf borde rådfråga en veterinär, det är ju "gratis" att ringa. Veterinären kanske då kan tipsa om foder för känsliga magar. Jag har inte så stor koll på vilka foder det finns som är bra för känsliga magar. Det är mitt tips iaf.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Tack för tipset! Sorry,du har alldeles rätt med fodret! Skulle skrivit fritt från vete! 
Färskfoder (köpes fruset) - brukar ofta få den dummaste mage att bli bra igen.
Ja, jag har läst att det har hjälpt många och stjälpt en liten del :) Ska försöka övetala sambon att vi ska testa det (han läser till veterinär och tror stenhårt på torrfodrets genialitet, jag är precis tvärtom och det var en kamp för att ens komma överens om att testa vetefritt
) Dock är jag lite tveksam till att byta foder igen, har gjort det lite väl mycket och även om vi sakta fasar in det så kanske det bara får magen att bli ännu mer orolig! Vad tror du/ni?
Prova ge rå nätfärs blandat med morotspure (för barn) i några dagar och gärna tillsammans med t ex FortiFlora (som hjälper stabilisera magen - finns på Apoteket) - och när magen är bättre kan du fasa över till färskfoder. Sambon kommer nog se att hunden blir bättre av nötfärs och morotspure och inte vara lika anti längre
Tack för tipsen! Ja, annars får jag hota med att han får torka upp varje gång