Fodergiva till valp
hej, är förvirrad, ska börja med eukanuba valpfoder till min valp som är standard schnauzer.
Hon är 14 veckor och det står så här:
3-4 månader
8 kg
370 gr/dag
då blir det ca 3 dl 3ggr/dag
1 dl = 40 gram (om inte min våg är tokig)
kan det vara rätt? Tycker det låter så mycket…. har gjort en skärmdump från eukanubas sida, tolkar jag den rätt eller?
Börja med att kolla hur mycket valpen verkligen väger. Sedan kan du justera mängden. Tycker att inormationen på alla foderpåsar är överdriven. De vill väl sälja en ny påsa snabbt abtar jag. Blöt upp fodret så får du se hur mycket det blir i magen.
Min valp är 5 månader nu och jag fasade ut Eucanuba snabbt. Det finns bättre foder t ill exempel Brit care, Orijen eller andra utan spannmål.
Jo, om man jämför med det fodret som jag ger min 12-veckorsvalp så låter det som väldigt mycket. Nio deciliter om dagen! Jag antar att mängden foder varierar från märke till märke eftersom näringsinnehållet varierar, men det där låter mycket tycker jag. Men är långt ifrån expert på området. Tycker du kan överväga att byta foder som Viper skrev, det där verkar bli dyrt i längden. Jag blöter också upp fodret till min valp.
Jo det låter mycket, kan inte stå och ge henne så mycket, men det står att det är riktlinjer också, har bestämt mej för att köra eukanuba (om dom gillar det) så jag håller mej till det om det fungerar.
En djungel bland foder och alla har olika åsikter om vad som är bra foder eller inte bra. Den äldre hunden äter pediegree pal och det har fungerat utmärkt, han har känslig mage men håller nu på med att byta till eukanuba till honom, är bara hoppas att det går för magen.
Är fodergivan till valpen som jag är så förvirrad av, jag måste ha räknat fel på nått vis.. för 9 dl om dagen låter inte rätt alls…
Jag tror inte du har räknat fel. Jag tolkar tabellen på samma sätt som du gör, så att valpen ska ha ca 9 dl om dagen. 1 dl väger lite drygt 40 g och 40*9=360 g. Det var därför jag tyckte du skulle överväga att byta foder, för det finns foder som du inte behöver ge lika mycket av = billigare i längden. Men ja, annars är foder något som många har starka åsikter om :)
#4 jo, det verkar vara lite väl stor fodergiva, jag får testa mej fram och se om hon blir mätt på mindre. När jag blötlägger ½ dl torrt foder så blir det 1 dl när det är uppblött och bara det ser oerhört mycket ut för den lilla magen. Nu har jag precis börjat med eukanuba, äter färskfoder så jag drar ner lite på det nu tills hon blivit van det nya. Hittills (började igår) har det gått bra med magen.
hm, kom på en sak, är det blötvikten 370 gram jag ska gå efter och inte vad det är väger som torrt? låter betydligt rimligare då…
borde bli ca 3 dl/dag
JAg tror det är torrvikten.
Även Orijen tycker att jag ska ge betydligt mer än vad som är rimligt. Man får pröva sig fram helt enkelt.
Min hund är precis lagom i hullet och det får avgöra mängden.
Jag ger även maten som belöning eller i aktivitetsleksaker så jag har kanske lite dålig koll på totalen trots allt.
#6 ja det är nog torrvikten, får prova mej fram och se hur mätt/hungrig hon är.
tack för era svar, alltid bra att "bolla" med andra… 
Du märker rätt så snabbt om din valp är mer hungrig och du känner oxå när du behöver öka givan lite. Enja växte mycket periodvis o då åt hon som 17 sen avstanna hon o tocka på lite sen växte hon lite igen osv men tycker det låter mycket om du skulle ge 9dl per dag. Testa dig fram lite hur mycket du ska ge jag kan chansa på att du ändå ska ge 2 dl per gång eller kanske 2.5-2dl-2.5dl något sånt du märker som sagt var lite själv 
#8 jo det märks nog om jag behöver öka givan, just nu håller jag på med en mjuk övergång.
Kollade på Orijens fodertabell, det skiljer endast 40 gram mellan dom, så Orijens är inte så mycket drygare just på valpfoder, ålder och vikt.
9. 40 gram på detta foder var 1dl så det blir iaf 1 dl per dag 30dl o mer per månad mindre än det du ger idag
.