Shiba inu - info?
Min pojkvän är intresserad av rasen Shiba Inu - men det är inte jag. Vi hade i princip bestämt oss för att köpa en shetland sheepdog, men så börjar han snacka om att shiba inus är söta och undrar varför vi inte kan köpa en sådan i stället.
Eftersom de tillhör spetsarna så tar jag för givet att de inte är ultimata lydnadshundar (jag vill tävla lydnad) och eftersom de avlats för jakt trodde jag att de hade en del jaktlust kvar (svårare att ha lösa). Stämmer detta eller har jag förstått det fel?
Jag vill så gärna att min pojkvän ska engagera sig mer i det blivande hundköpet och då är det svårt att säga nej till något han verkar engagera sig i. Men man köper ju inte en hund för att den är söt, den måste ju passa oss också.
Så, har jag rätt eller fel gällande att den vore betydligt mer självständig och därmed antagligen lite "svårare" än en sheltie?
Det är ju milsvid skillnad mellan sheltie och shiba
Sheltie är en vallhund med förighet mm och shiban är en självständig hund med mycket egen vija och mycket kattlik i sitt sätt.
Har en kompis som har både shiba och heeler och tävlat i freestyle med båda två, men du må tro hon har fått kämpa och träna på ett helt annat sätt med shiban än med heelern. Heelern vill jobba, shiban får luras att jobba så den tror den gör det enbart för egen vinnings skull
Min kompis har två stycken, hon försökte träna agility med sin äldsta Shiba - dessvärre föll det på en mycket starkt jaktinstinkt. Jag tycker, precis som Lo-katt (#1) att denna hund påminde mycket om en katt. Kunde arbeta - under sina egna villkor. Däremot är de hemskt vackra!
Men sedan har jag ingen större erfarenhet tyvärr av rasen.
Mvh Emelie 
Tack, det var ungefär vad jag trodde. Det verkar vara en frisk och vacker ras - men antagligen svårare att träna både för tävling och att träna för vanlig allmänlydnad.
Min pojkvän har ingen hunderfarenhet så det vore bra om hunden är hyfsat "lätt", som sheltien ju är då den ofta är mer naturligt förig än spetsar är. Och så underlättar en sheltie för mina tävlingsambitioner också då :)
Jag får väl göra honom besviken då. 
#3: Ge inte upp totalt ännu. Jag hade i alla fall besökt en uppfödare för att i alla fall få en egen bild av rasen! 
Mvh Emelie 
Jag har bara träffat två shibas ordentligt och pratat med deras ägare, men de har vissa saker gemensamt. De är svårmotiverade, envisa, självständiga och är svåra att ha lösa pga jaktlusten.
Den ena av ägarna köpte shiba för att hon ville ha en aktiv sällskapshund, en hund att träna lite allt möjligt med, kanske tävla om det gick bra.. Hon är nästan besviken på sitt hundköp och känner sig lurad, för visst är hunden aktiv, men även om han är hyfsat "med" för att vara shiba (enligt henne) så "går" det inte att göra något med honom. Hon får jobba ihjäl sig bara för att få honom motiverad att träna enklare tricks och lydnad har hon väl i princip gett upp. Spår går däremot extremt bra, för han gillar ju att jaga, använda nosen och arbeta själv.
Men ja, baserat på min knappa erfarenhet av dem och det jag hört om dem så skulle väl jag inte komma på tanken att tipsa om dem till någon som vill tävla lydnad.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm