Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 4510 ggr
CelsiusT
0

Hundskor

Nu när min hunds trampdynor är bortslitna så måste jag ha skor på honom. Åkte ju direkt till djuraffären och provade ut. Dom hade en variant som hette nåt i stil med Grip Tex, den fanns både som året runt variant med grov grepp-sula och lite billigare som sommar-variant med nätt sula.

Dom låg i 4-pack och min hund fick prova dessa. Dom satt väldigt bra på den lilla stunden som vi provade dom i affären och dom var väldig snygga och såg rejäla och funktionella ut. Priset låt någonstans runt 700:- /4st

Jag köpte inte den häftigare modellen utan jag köpte en två-pack (behövde bara till frambenen) med en enklare och väldigt mycket billigare variant från Trixie. Priset var 139:- /2st

Men nu går jag ju i fundering på att köpa den dyrare uppsättnignen iaf. Jag har ju trots allt med min hund ut på väldigt långa och intensiva turer när jag rider. Rider ju ibland runt 2-4h och det blir ganska många kilometer på varierat underlag och hunden springer ju säkert dubbla sträckan iom att han springer fram och tillbaka. Det är ju inte heller så att hunden direkt stannar och säger till när han behöver vila, han stirrar ju bara på hästarna och drivs ju till att hänga med iom att vi rör oss framåt. Visserligen så brukar jag oftast rida i skritt och sedan blir det trav/galopp kortare sträckor in i mellan.Visserligen har hunden aldrig haft problem emd trampdynorna förr men detta kändes så läskigt att jag vill inte riskera att han utsätts för det igen.

Försäljaren pratade om att dessa skorna användes tex vid långvandring, som skydd för polishundar i städerna (mot krossat glas osv) och för tex bombhundar osv osv. Lät ju mest som att det var yrkesmässigt användande och kanske främst hundar som går i koppel (man har kanske dom lösa på långvandring, men övriga aktiviteter innebär ju inte vilt härjande i skogen så som min hund).

Min fundering är hurivida dess sitter kvar när hunden ränner i skogen. Dom är ju liiiite för dyra för att tappas lite då och då, speciellt som man tydligen endast kan köpa dom i 4-pack.

Någon som provat? Någon som regelbundet använder sig av skor till hunden? Vad har ni för erfarenheter?

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Tess86]
1

Jag har bara använt en sko till min hund och den köpte jag hos veterinären. Den är av fleece med högt skaft som man drar fast runt benet med kardborreband. Under är det en sorts gummerad, skrovlig sula. Den sitter inte alls bra, hon tappar den även om vi bara promenerar i koppel. Men jag har bara haft den på henne när hon har gjort illa trampdynorna ordentligt och under de dagarna som den har behövts har vi inte tränat, annat är skogspromenader, och då kan man ju stanna och dra upp skon när den åker av.

Vad jag egentligen ville säga i alla fall är att om du har provat ut skor som du gillar men som är dyra, kolla om de inte är billigare att beställa någonstans ifrån istället. Man kan ofta komma undan med flera hundra kronors skillnad. Här http://www.ekipage.nu/ruffwear-barkn-boots-grip-trex-sko-rea-30/170-0 finns t.ex. de där skorna för 560 kr.

Jag såg nu när jag sökte på dem att det är ruffwear. Jag har som sagt inte provat deras skor men jag har en sele och en flytväst ifrån dem och jag älskar märket.

CelsiusT
0

#2 Jo dom vi nu köpte som var billiga från trixie är ju inte heller så väldans bra. Men det ser man ju på skon bara man håller den i handen. Dock så sitter den faktiskt på även när han hoppar i det höga gräset här utanför (rastar honom bara där och går inte promenader med honom än). Sitter även på när jag har dom inne och han går omkring och hoppar upp och ner ur soffan, ligger, rullar osv. Han kanske har bra modell på sina tassar? =P

Dom dyrare vi provade är formade på ett helt annat sätt och ser mer lovande ut. Provade dom i affären och där märktes stor skillnad. Dom verkade inte röra sig en millimeter på den stunden vi provade där, vilket trixie-modellen gjorde. Har ju även haft skor förr och det har aldrig varit något som suttit fast nån längre stund.

Jo det är klart, man kan ju faktiskt köpa dom på nätet. Fick också upp den sidan som du länkar till och dom såg inte riktigt ut så. Om man ska köpa på nätet så är det ju bra om det är exakt samma som dom man provat i affären, så man vet att det passar.

[Aremea]
0

XXL sport saluför Ruffwears hundskor. Inga problem att lämna tillbaka om de inte passar. Bra pris dessutom.

Själv kör jag med självhäftande linda på tassen vid ansträning om jag upptäcker trampdynesår. Billigt, sitter bra och lätt att anpassa själv.

CelsiusT
0

#4 Hur lägger du på det? Lägger du det som ett tassbandage med bomull i då? Är det typ wetflex du använder? Det stör inte hunden på något sätt? Hunden får inte skav? Du har aldrig provat hundskor?

Vad är XXL sport? Är det en webbutik?

[Aremea]
0

Jag lägger ett tassbandade utan bomull. Vill inte ha nått som håller kvar fukt. Typ vetflex, ja. Köps företrädesvis på Hööks eller annan butik som har dem billigt.

Har aldrig hittat hundskor som sitter kvar under den typ av belastning som mina utsätts för (vallning).

Ett ypperligt sätt att ta reda på saker är att Googla. XXL är en sportbutik som finns på flera platser i landet och som webbutik. Rabatterna skiljer sig mellan varuhusen.

CelsiusT
0

#6 Jotack google is my friend. Men ibland kan det vara trevligt att få fråga ändå.

Tar inte tassarna skada av tassbandage med elastisk linda (så som wetflex) om du inte har bomull i?Tycker det känns lite läskigt. u får inte problem med att tår och liknande skaver mot varandra?

Jo jag gissar ju på att min hund faktiskt utsätts för större belastning när han springer med vid ridning, flera timmar på olika underlag (asfalt, grusväg, skogen med kuperad teräng) än vad han gör när vi vallar.

Men den skon jag pratar om marknadsförs att kunna användas vid långturer så som fjällvandring. Nog springer väl hunden lös i elendig terräng då med?

[Aremea]
0

Jag tror inte att man menar att hunden springer lös i fjällen, möjligen går i lina fäst i förarbältet.

Mina hundar går också med vid ridning. De körs framför cykel och följer med på vandringar i svår terräng. Inget av det är i närheten av en arbetsdag i fårhagen. Oavsett om de går lösa och kutar av sig eller om de går i sele.

Jag ser inga som helst problem efter vetflexbandagen. Har hållit på till och från i ett par år nu och har fått skav en enda gång, då pga stressad lindning. Senast igår gick vi 1,5 mil i svår skogsterräng med en lindad tass, utan problem.

Vattnadal
0

Vi kör drag med våra hundar och har en tik som är lite ömfotad och måste sockas under barmarksdraget, innan snön kommer. Vi använder oss av den här typen, som skyddar tassen. Är det extra grovt grus på vägen (som när de förstärker för timmerbilar) kan hon få ha en enkel fleecesko av samma modell och denna utanpå.

BILLIGT funkionellt och hållbart.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

CelsiusT
0

#9 Dom springer bara på vägen rakt fram då? Med cykel bakom? Frågan är om den sitter kvar när hunden drar en repa i skogen?

Vattnadal
0

De sockorna har vi använd både på barmark (grusväg där de springar och drar vagn eller cykel) och på snö, då de drar släde.

Kardborren är lite elastisk, så de sitter fint. Jakthundsfolket gillar dem oxå, så de borde sitta kvar även under jakt. Flört

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter