Ge hunden ben?!
Läste en artikel idag, om än lite gammal så läste jag igenom. Har alltid lärt mig att F är negativt. Alltså Fisk, fågel , får och fläsk ben. Men här kommer hon med lite annat. Något jag aldrig hört. Inte för att jag tänker prova, det funkar bra att inte ge min sånna ben..
Men jag har även alltid trott /eftersom det är det jag alltid hört) att det gäller bara tillagade ben och inte råa som är farligt men det verkar ju inte heller stämma.
Vad tror ni?
http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/artiklar_hunden_ge_ben.html
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
tillagade F ben är total förbjud att ge hunden.. men råa ben kan man ge
Har också fått för mig att råa kan man ge men hört annat nu och läst denna artikel, däre skriver ju hon att tillagad fågel går.. Hmm ja du, hundvärlden förbryllar mig åter igen. Men som sagt jag fortsätter som jag alltid gjort och inte ger några F-ben öht.
_

Råa ben kan man ge, men inte tillagade för de har lättare att splittras och bli vassa bitar som är farliga.
De som barfar ger ju råa ben till sina hundar.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#2 Varför skulle det vara farligt att ge råa F-ben? Vad tror du vilda hunddjur äter? 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
För som sagt ben kan splitras ändå. Som tex gammalt djur. Har jobbat på slakteri, min syster och hennes man är slaktare och föder även upp nöt och får, jagar och är wachtel uppf och har även en BC. Nöt vet jag inte är någon fara och rå fågel. Det är gläsk och får jag oroar mig för även fast det är rått.
_
Ja man kan ju testa ge tillagade F-ben, men man får nog vara beredd på att hunden dör till följd av det.
Min stora schäferhane dog av ett litet 5cm tillagat fläskben i september förra året. Matstrupen trasades upp totalt och trots intensivvård under 2 månader med operationer, drän, inopererad matsond och en handfull mediciner gick inte hans liv att rädda.
Detta fick han dock av en anhörig som inte visste bättre. Olyckor kan alltid ske, men personer som testar det med vilje vill jag bara måla ett stort frågetecken i pannan på. Vet en veterinär som förespråkade äggskal, men de vassa kanterna borde göra samma skada som tillagade F-ben.
Råa ben har ja gett mina hundar lite då och då utan problem (slaktrester), men efter händelsen med schäfern vågar jag inte riskera nåt, tuggben och torrfoder räcker bra för vår del, samt smaska i sig lite blod och smaka på rådjursklöven under spårning.
Och att hundar med rejäla tänder skulle klara det bättre, njaaaa, min schäfer var stor, tänderna likaså, men uppenbarligen gick det inte, räcker med att hunden slarvar med att tugga ordentligt vilket kan va otroligt lätt att missa.
Nej, jag skulle aldrig våga testa. Att en liten godsak kan ta ifrån någon sin bästa vän är inte värt risken enligt mig, varken råa eller tillagade ben kommer in här framöver.
Så här kan man se ut veckorna innan avlivning om man har smaskat på ben och gått igenom ett antal operationer:
Visst kan råa ben vara farligt det också. Hunden kan till exempel svälja en för stor bit så att den fastnar i hals eller tarmar, eller tugga fast ett ben i gommen. Men det kan lika gärna hända med råhudsben, pinnar, kottar, plastleksaker, you name it.
Jag tycker absolut att man ska låta bli tillagade ben men råa ben med kött på är faktiskt en helt naturlig föda för hundar och ingenting annat kan ersätta tand- och tandköttsvård så bra som råa köttiga ben gör.
Med tanke på hur många hundar det är som lever med tand- och tandköttsproblem och med tanke på hur många olika följdsjukdomar det finns av att ha infektioner i munnen skulle jag aldrig låta bli att ge mina hundar råa köttiga ben. De äter alla sorter - nöt, fläsk, fågel, vilt, och de får minst ett rått köttigt ben om dagen.
#6 Fy så hemskt! Beklagar sorgen.
#8 Visst kan man ge råa ben till sin hund, jag ger honom råa ben (nöt,häst och älg) Det handlar inte om att jag är rädd för att ben fastnar i halsen, då skulle jag oroa mig 24/7 för pinnar, leksaker m.m utan jag oroar mig faktiskt över att även råaben kan göra skada inne i hunden. Då väljer jag hellre ben jag litar på. Jag tar hellre det säkra för det osäkra på den fronten. Kycklingben kan jag tänka mig inte skulle vara någon jätte fara men jag skulle aldrig ge min hund rå kyckling.
Det finns så mycket andra alternativ så jag hoppar hellre över det jag är osäker på och han lider inte direkt av det, bortskämda hund :P
_
Jag har gett enligt BARF-metoden under flera år, men valde senare att gå över till färskfoder då jag hade hund som tuggade dåligt och lätt satte i halsen.
Känner även personligen 2 hundar som dött genom kvävning då dom ätit kycklingvingar/broskben och det var ändå hundar som var vana sedan flera år att få färska köttben. Efter det är jag mycket mer försiktig med vad mina hundar får tugga på.
#9 Jo, visst, är man orolig över en viss sorts ben kan man ju självklart ge andra bentyper eller djurslag istället, de måste ju inte äta allt som finns att köpa. Och sen som du säger, självklart kan hundar kvävas av alla sorters ben men det kan de ju göra av vad som helst. Jag vet inte hur många människor det är varje år som kvävs till döds av mat också, man kan ju inte sluta äta.
#11 Precis, så jag håller mig till det som jag känner är rätt, la enbart ut artikeln för att det stod saker som jag alltid har hört motsatsen om. Jag gud ja ska man oroa sig för sånt mår man ju bara dåligt. Då skulle jag ju inte tänka på annat så fort man åt mat osv =)
_
Tror problemet med just köttben, är att man ger lagom portionsbitar. Det är en helt annan sak när rovdjur slår ett helt byte oavsett om det är en kanin eller större byte. Då får dom dels plocka päls och sedan graga sig igenom allting som går att äta. Portionsbitar är lättare för en hungrig hund att svälja lättare otuggad.
Får väl börja med att slänga ut ett dött litet lamm i veckan till mina, så får dom ransonera själva
Jag har gett ben dagligen till mina hundar i 8 år och aldrig stött på problem, då har jag ändå glupska labradorer. Däremot undviker jag märgben då min ena hund spräckt kindtänder när hon tuggat på sådana. Tuggben gillar jag inte heller, det har de satt i halsen några gånger. Blr liksom slemmigt som klister när de mjukat upp dom.