Hunden rymmer
Har en jackrussel terrier på 11 veckor, som rymmer ofta när vi ska kissa henne på trädgården, hur ska vi göra för att hon ska lära sig att hon inte ska göra så? har testat att bara vända ryggen mot och även att springa åt andra hållet så det blir mer intressant. Hur ska vi göra???!!!!
Ha henne i koppel så att hon inte får sin belöning i att rymma. Jobba med kontakt och i långlina. Inkallning givetvis, men har man en bra kontakt, så VILL hunden hålla sig nära, och inkallning blir mer eller mindre onödigt.
Hon har nästan aldrig rymt när jag varit ute med henne, råkat stiga ut på trottoaren precis vid trädgården men då har jag bara sagt nej och burit in henne på trädgården igen, men det är med min sambo ( som har varit med henne mest pga att han har haft semester) som hon rymmer. Han har aldrig haft hund tidigare utan det är jag som är erfaren. Men om man vill att ens hund ska kunna gå lös o så sen ska man inte ha henne utan koppel då?! eller kan man börja med långlina o det också?!
Själv tycker jag att det är självklart att först jobba i koppel/långlina, särskilt om hunden har en tendens till att rymma. Det handlar ju om att LÄRA valpen vad man vill att den ska göra
Om man inte tar tillvara valpens instinkt att hålla sig nära, direkt man tar hem den … så kan man få dessa problem med att hunden hellre sticker, än håller sig nära.
Hur tänker Du, som ändå är hundvan? Hur kommer det sig att valpen sticker när din sambo är ute med den?
Alltså jag vet inte riktigt. Mamma o pappa hade en hund när jag var liten som rymde, men det var för att de helt enkelt sket i att uppfostra henne. Jag har alltid gått lös med mina hundar innan, men då har det funkat ifrån ruta ett om man säger så, så jag har aldrig behövt ta till några andra medel. Om man tittar på hur hon reagerar när hon rymmer, så känns det som att hon är allt för nyfiken, hon lixom längtar efter att få komma ut i den stora världen, detta har väl egentligen kommit sen vi började miljöträna henne på riktigt..
Terrier är ju hyfsat kavata redan i tidig ålder. Det tar ju ett tag för en valp att landa i det nya hemmet, och det är mycket kvar av hennes personlighet som inte syns ännu :)
Fast, nu när ni VET att hon gärna rymmer … och inte hunnit lära sig inkallning osv, så ha henne bara lös på ytor där ni verkligen KAN praktisera att springa ifrån henne/gömma er osv utan att hon riskerar att hamna ute på gatan och i någon olycka.
Ja, vi får nog testa det. Vi ska snart börja en valpkurs med henne för hon är lite dålig på det där med koncentration och kontakt så hoppas väl att vi får lite tips och bättre kontakt där, funkar skit bra när vi är i skogen med henne eller hos andra på tomten där håller hon kontakten hela tiden, men är just på våran tomt som hon rymmer ifrån.
Om hon är dålig på kontakt, så måste ni lägga ner mer tid på det helt enkelt. Att hon rymmer på tomten är väl för att hon känner sig tryggare där, hon Vågar lämna er.
Vill även här säga att hon har blivit mycket bättre på kontakt och kommandot "kom" har nu blivit ett kommande istället för något man bara upprepar hela tiden :) Såå kul när det går bättre!
hade använt spårlina tills jag kunnat lita mer på hunden så kan man korrigera ett beteende innan det är ett problem. Det finns ju mycket billiga, annars kan man köpa lite flagglina och en hake av någon variant..
Maja2 kommer med kloka kommentarer :)
vi har sån lina o allt, bara det att selen är för stor ( är en valpsele ) och har inte lyckat få tag på en kattsele än haha. Men har övat lite inne och bara i koppel och just ögonkontakt och ordet kom har lixom fått en betydelse :) Tror mest att hon rymde för hon gick nog igenom en jobbig fas förra veckan för denna har det varit mycket bättre :)
#13Ja, Maja engagerar sig och ger förslag.. Toppen!
Ibland får jag till det, hahahahahaha, tack hörrni :)
"14 mm du kommer testas bra länge till :) De lär sig och glömmer men oftast kommer de ihåg det de lärde sig igen efter ett tag 
#16 ja men precis, fast vi hade fak´tiskt varit dåliga på kontaktövningar o sånt, så det var ju inte riktigt hennes fel heller. Men som sagt fler perioder lär det ju komma ;)
#17 man vinner mycket på att börja så tidigt som möjligt , Ju mer lydig hunden är dessto mer lös kommer hunden kunna vara i vuxen ålder.
Jack russeln är väl normalt en rätt envis hund som de flesta terriers… rätta mig gärna om jag har fel, så allt blir ju mycket lättare om du befäster lydnaden från start. Men de gillar väl att jobba, funderar du på tex agility eller något annat senare ?
Toppen att du ska gå lydnads kurs det är jätte bra för då får man både tips och stöd i sin uppfostran av sin kamrat :)
#18 Ja, men precis. och ja envis det kan man lugnt säga att hon är. Vi har börjat med allt annat och sitta o stanna, ligg, sitta vid dörren när man ska gå ut och gå ut efter oss, sitta när man ska ta av och på kopplet, sitta o vänta på varsågod vid maten gör hon automatiskt så hon är duktig och smart, men det är ju för att jag kört mycket hjärngympa med henne på dagarna och gjort dessa saker ifrån början :P Men det där med inkallning och sånt var jag dålig på (förstår inte varför). Ja, vi kommer antagligen köra agility med henne, men hon verkar ha lite intresse av "cirkus konster" så kommer nog göra mycket tricks o sånt med henne också (skitkul!)
#19 Några ytterligare tips :
Hunden lär sig otroligt snabbt en mekanisk inlärning, dvs sitta och vänta på varsågod vid matdags, att sitta ner tills man går ut genom dörren etc … MEN …. lär istället valpen att kolla med dig vad som gäller, vad DU vill i alla situationer. Tex : ibland vill du att hunden LIGGER ner innan den får varsågod …. och när ni ska ut genom dören, lär hunden att ibland vill du att den ska gå framför, ibland bakom …. då blir det inte mekaniskt, utan hunden lär sig att genom ögonkontakt med dig, ta reda på vad du vill just idag.
Det ska jag absolut testa:) tack!
5 men gudars vilken söt liten tjej :) Tycker Maja gett dig/er bra tips
#22 Eller hur, hon är så underbart söt. Men det är negativt också för folk kan inte låta henne vara, går det förbi någon på trädgården så börjar de prata och hälsa på henne ( vilket inte är så bra)