Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2021 ggr
[Deleted Account]
0

Sår vid klon

Under en alltför lekfull promenad har min älskade Jack Russel skrapat upp ett litet sår ovanför ena klon :( och han kan inte sluta slicka på det. Jag behandlar honom för svamp mellan tassarna, men har inte gjort det på den tassen idag eftersom jag är orolig över att råka 'infektera' såret. Har någon kanske tips på vad jag ska göra? Ska jag dutta bakteriedödande på det och avvakta med svampmedlet?

Karmatarerskanise
0

Tvätta såret och sätt sedan på en strumpa så han inte kommer åt att slicka på det.

rebz
0

Fixa en krage så han inte kommer åt såret, alternativt inatt att sätta på en strumpa om du inte har någon krage. Jag brukar jämt tvätta med alsolsprit då det torkar ut såret. Tips. Kör med koksaltlösning (går att koka själv) låt de svalna i kastrullen och sen häll på det på tassen, det är sterilt och gör då såret fritt från bakterier, sen har du på alsolsprit och låter lufttorka. Det är väl det bästa tycker jag och det har alltid funkar bra här hemma oavsett sår. Och sen krage eller "tratt" så hunden inte kommer åt att slicka.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[Deleted Account]
0

Har koksaltlösning hemma på flaska :S men har ingen strumpa eller tratt..

Karmatarerskanise
0

Har du inga strumpor hemma? Ta en av dina strumpot och tejpa runt så den sitter kvar.

[Forest]
0

tänk på att inte tejpa för hårt eller ta snodd som sitter för hårt, inte heller vid en led ska du tejpa. Jag hade låtit det vara som det är nu tvättat med koksalt idag och imorgon bitti, sen gått o köpt en tratt för det är ändå bra att ha en tratt hemma när man har hund :)

[Deleted Account]
0

Åh självklart, förlåt är så okreativ så sent på kvällen. Fixar det nu, tack så mycket!

Karmatarerskanise
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Slickande en natt kan göra ett litet sår till et jättestort sår, så jag tycker verkligen att det ska på en stumpa för att undvika att det blir värre.

Anser att strumpa är bättre än tratt då tratten kan vara väldigt ivägen för hunden.

Såhär ser mammas hund ut ibland när exemet blossar upp Flört

Bildstölder anmäls alltid!

[Forest]
0

7 mycket bra lösning, vad har han på sig baby-pjamas som är lite omgjord? du har säkert rätt ang att såret kan bli mycket stort under natten. men varnar iaf lite för hur du tejpar inte för hårt men inte heller för löst. heras tips på kläder var riktigt bra för skydda tass/ben

Karmatarerskanise
0

#8 Ja, det är en bebispyjamas :)

[Forest]
1

9 mycket smart, ett tips Hera ni skulle ha en lista på göra det själv tips, som denna,egna hundbäddar o mycket mer som alla hittar på och visa hur man gjort och vad som behövs för göra det :) Pjamas ska inhandlas imorgon måste sy om lite då mina fislottor är någ mindre än din mammas pöjk Flört

Karmatarerskanise
0

Bra ide :)

[Deleted Account]
2

Hej!

Har använt strumpa :) han vandrar runt med den utan protest haha. Tack!

Karmatarerskanise
0

Vad bra :)