VAD SKA JAG VÄLJA?!?!?
Hej! Just nu så är jag ganska förvirrad, jag ska snart skaffa en hund ( en Shih tzu) Jag hade tänkt att skaffa en vuxen hund, men min mamma träffade nån på jobbet som också hade en 1 årig Shih tzu och hon sa att det var bättre att skaffa en valp. Hon som vi skulle ha köpt vår vuxna hund hos har också valpar, så vi är helt förvirrade över vilken vi ska välja. Jag vet inte om vi har tid för en valp. På tre dagar i veckan så skulle den vara hemma själv i ca 3 timmar. Och i två dagar i veckan så skulle den vara hemma i ungefär 5-6 timmar ensam hemma. Vi skulle ju först vara hemma med den i tre veckor innan skolan börjar. Så vad tycker ni, Valp eller vuxen hund?
Bara för att en person på jobbet sagt att valp är bättre, betyder det inte att det är det.
Det beror på er situation, och på den individuella hunden.
Har ni inte tid för en valp - skaffa inte en valp! 
Gillar ni den vuxna hunden - ta den vuxna hunden!
Det tar betydligt längre än tre veckor att ensamhetsträna en valp.
Oftast tar det flera månader innan valpen ens kan vara ensam mer än två-tre timmar, och de första par månaderna ska den inte lämnas ensam överhuvudtaget (mer än någon minut här, någon minut där).

halvtid på hunddagis är väl bäst för hunden?
Jag köpte min nuvarande hund som vuxen (lite över ett år gammal) då jag var (och fortfarande är) fruktansvärt trött på valpar.
Nästa hund (när det blir dags för det) kommer ochså bli en vuxen, om jag hittar en av rätt ras som passar bra.
Så enligt er så är en vuxen hund bäst i mitt läge? Om vi skulle köpa en vuxen hund så skulle det vara en 4 årig hane. Är det en bra ålder?
En valp ska inte vara hemma sjäv alls, så ni borde skaffa vuxen tycker jag
Mvh Emelie och hunden Kelly 
Tre veckor är för lite att vara hemma och man kan inte lämna den så länge. Då får man skaffa någon som kan vara hemma med valpen hela tiden. Skaffa en vuxen hund istället. Det är lite enklare. Visst valpar är jättesöta men vuxen hund kan vara minst lika bra.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
skaffa vuxen skulle jag gjort i er situation
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tycker det beror på vad man vill ha och vad man har för behov osv. Vill man ha valp, ja då köper man det. Vill man ha en vuxen så köper man det. Tycker inte att man behöver lyssna på allt som folk tycker och säger.
Väljer ni att skaffa valp, så måste ni fixa passning av valpen, för den går inte lämna ensam överhuvudtaget den första tiden.

Sa hon nåt om VARFÖRdet skulle vara bättre för er att skaffa en valp. Har själv tagit två vuxna omplaceringshundar.
>>>Malum domesticum<<<
Om ni inte kan vara hemma med den längre än så går det inte med valp om ni nu inte har passning för valpen. Ni kan ju alltid köpa valp senare, när ni har mer tid. 
Ja, men nu säger uppfödaren att hon har en 3 månaders valp, så vad är skillnaden mellan valp och 3 månaders?
#12 En 3 månaders valp är fortfarande en valp
#12 när du får hem en valp så är den 2 månader, så det skiljer 1 månad, inte mycket alltså
Mvh Emelie och hunden Kelly 
I ert fall, absolut en vuxen! En valp kan över huvudtaget inte lämnas ensam redan efter 3 veckor, det dröjer innan man har kommit så pass långt i ensamhetsträningen.
Personligen föredrar jag valp i stället för en äldre omplacering.
Hur tänker ni kring hund överhuvudtaget? Hur planerar ni kring aktivering osv?