kontaktövningar
Tjo, jag skulle behöva lite tips på kontaktövningar. Har kört allt detta med att lägga godis på golvet/marken och hon måste söka kontakt för att få den. Kört samma sak i koppel. men skulle behöva lite fler. Även testat detta ute med att börja gräva o lämna godis efter mig.
Tack på förhand
En lite mer avancerad kontaktövning är att du (från början) sätter hunden, och lägger sedan ut en ganska ointressant leksak snett bakom dig. Sedan lockar du in hunden till dig, och när hunden där kontakt med dig, så säger du direkt 'varsågod!' och så får hunden ta leksaken.
Sedan gör man den svårare med roligare leksaker/godare godis, lägger den närmare hunden och längre ifrån dig, och börjar slänga ut den. Allting som rör sig är ju mycket mer spännande än om du bara lägger ut den.
Ni ska alltså stå som i en triangel, du, huden och leksaken i varsin 'spets', och i början ska du alltså ha leksaken så att hunden ser den, men det ska vara nästan löjligt enkelt att komma till dig först.
I början kan det vara bra att belöna med världens godaste godis hos dig också, innan du skickar hunden vidare. Annars blir det ju som 'ovärt' att stanna vid dig, i stället för att ta leksaken.
Tack, den verkade kul!
Hur menar du med "börja gräva o lämna godis efter mig"?
Vi har kört så med vår att sitta och gräva i jorden, låta lite "oh så gott mums mums mums" typ och kommer hon efter direkt så sitter vi kvar och låter henne få lite godis i taget medan hon sitter kvar med oss samt lite "oj vad roligt att du också kom! titta vad vi hittat! oj ho vad skoj!" sen går vi bort och gör samma sak igen. Kommer hon segt eller att hon inte reagerar tillräckligt fort så finns inget godis kvar när hon kommer ;) Då går vi vidare och provar igen.
På det sättet lär hon sig att komma fort när vi sätter oss och att stanna kvar med oss när vi hittat godiset.
En annan sak är när hon är påväg in till en så springer man lite lagom snabbt förbi henne och sen igen och igen. Fintar henne liksom så hon får kämpa för att komma nära och när man väl låter henne komma in så får hon massa gos och ev godis! =)
Tipsar om Kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt, den är fylld med tips på kontaktövningar.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#3 Ja, men det är det som jag har gjort ungefär som du beskriver det. första gången kom hon inte och då fick hon inget godis, andra gången kom hon direkt och då lämnade jag en och fortsatte lite så.
#5 ah =) jag tänkte om du lämnade godiset efter dig och gick därifrån när valpen kom men då missuppfattade jag bara!