Hundmöten!
Min hund har på sista tiden (han är 2år) börjat gny vid hundmöten. Han gör aldrig utfall utan bara tittar och gnyr. Har någon bra övning hur jag ska träna bort detta? Behöver jag vara roligare på promenaderna eller vad ska man göra? När vi går på promenad då är det rask takt och då vi möter hundar saktar han ner för att titta och gny och detta blir jobbigt då vi möter många hundar på en promenad. Tacksam för tips:)
Har samma problem som du med min tvååring. Min plan för att träna bort det är skvallerträning, att jag helt enkelt börjar belöna honom (gärna med ett klick med klickern först) så fort han upptäckt hunden men innan han börjat reagera. På så sätt hoppas jag att han ska börja markera när han ser hundar, människor, rådjur och allt möjligt genom att observera och sedan komma till mig för att få belöning. :)
Har jag varit för sen med belöningen och han börjat reagera, så kroppsblockerar jag för att visa att han inte behöver ta hand om det.
Åh va de lät bra:) Har de funkat bra för dig eller har du inte kommit så långt än?
Jag har en ettåring som också gnyr och gnäller och ibland också skäller vid hundmöten. Han tycker de är så himla intressanta!
Jag har börjat få honom att sitta ner (gärna med ryggen mot den andra hunden om det går, men det är svårt för han vänder sig gärna om) och söka kontakt med mig och få godis. En del gånger har jag ställt mig framför honom så han inte kan se hunden mer (fast då försöker han ju kika runt mig fast då har jag sagt nej och när han kollat på mig gett godis). Det har gått väldigt bra! Men då gäller det att det är rätt avstånd mellan oss och den andra hunden :)
Skvallerträning har jag funderat på då han lär sig bra med klicker!
Ja min hund lär in nästan allt med hjälp av klicker:) Tyvärr finns det ett par där jag bor som tycker synd om min hund förhan inte får hälsa på deras hundar:/ Senast idag sa ena kärringen det till sin hund sådär högt för jag skulle höra, "Jaa stackars den hunden han får inte hälsa på dig" Då sa jag högt till min hund, som förövning gick fint förbi utan att gny och nääästan all fokus på mig, "Va duktig du är Arne som har fokus på MIG när vi TRÄNAR" Men jag ska absolut testa skvallerträning på honom och se om det hjälper:)
Haha, alltså vissa är ju roliga! Jag kör samma taktik som du, han ska inte hälsa på andra hundar och ha kontakt med mig. Var dock en som släppte fram sin hund till oss utan att fråga, drog åt kopplet på sin hund jättehårt och sa "det är inga problem med den här" och så blev det faktiskt en missuppfattning från min hunds sida :( han morrade bara lite men ändå. De ska inte träffas i koppel, inte som jag ser det. Och så säger gubben med den andre hunden typ nåt som jag tolkar som att han inte tycker jag har kontroll över min hund! Då blir man lite sur..
Min hund har börjat göra det den senaste månaden, blir galen. Han är 9 år. Eller rättaresagt han gnäller inte riktigt men tvärstannar och vägrar gå. Aldrig varit så förrut han har aldrig brytt sig om hundar, men han har varit på landet nu i flera månader och inte träffat en hund så vet inte om det är därför.
Men ändå, så nu ska vi börja träna. Började idag, började med få honom iväg en bit ifrån vägen på gräset. Självklart så skulle den med den andra hunden deffinitvt hälsa. Men jag sa nej. Han ska inte lära sig att han får hälsa när han håller på så. Den andra typ tjatade men jag sa nej och när jag fått kontakt igen med min hund gick vi därifrån. Dock hade jag ingen klicker eller belöning med mig. Så såfort jag fick hans kontakt sa berömde jag honom och när vi kommit bort ifrån hunden så fick han lek och bus som belöning :) Så nu hoppas vi detta problem ska vara över snart också igen :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Haha vem är det som inte har kontroll om man släpper fram sin hund emot en främmande hund som man inte vet något om?:P Exakt, i koppel är det träning/promenad och utan koppel är det lek/nosning:) brukar alltid någon gång under promenad, oftast i slutet men ibland i början, "belöna" honom genom att låta han nosa över rastgården vilket han älskar och sen när kopplet åker på då är det träning igen:) Men den kärringen har varit pest sen dag 1 från det att lilla Arne kom hem till oss. En gång när Arne var bunden, vi har picknick så band honom i trädet bredvid oss, då kommer hennes hund i full fart emot oss och kärringen säger då till sin hund "Ja men den hunden har du hälsat på någon gång när han var liten så gå du dit" då svarade jag högst otrevligt "När min är i koppel då hälsar vi inte på andra hundar och verkligen inte när han är bunden och din är lös" Vissa är tydligen födda till idioter:)
#6 Att folk inte förstår ett Nej?:/ Tänk så säger man nej för man vet att ens egen hund kanske biter, kanske har kennelhosta eller annan smittsam sjukdom. Ett nej är ett nej folk borde lära sig det:) Man får väl snart ha en väst "Stör Ej! Jag Tränar." så kanskeKANSKE man hade fått träna ifred!
#2 Mja, vi bor långt ute på landet och hemma finns det två andra hundar som vi har mött totalt.. 2-3 gånger under Xavis liv, haha. Men jag tränar skvallerträning med människor, rådjur, harar, fåglar och katter också så det går absolut framåt! ^^
Vår ena hund kan gny lite när han ser en annan hund han finner intressant. Både under promenader eller bara när vi står stilla nånstans. Spelar ingen roll om den hunden är nära eller på långt håll.
Under promenaderna så fortsätter jag bara gå och låter inte honom sakta ner, han kommer ur det på en gång :)
När vi är i rastgården och hundar går förbi så tittar han bara(om det inte är hundar han lekt med förut vill säga för så kan han ibland gny) så det är bara under promenaderna:S