Om ögoninflamation
Om ens huns har ögoninflamation, måste man gå genom veterinären då eller kan man direkt gåt ill apoteket för att få ögondroppar/salva?
Hon har nämligen genom misstag umgåts med en hund som hade ögoninflamation. Jag visste inte om det fören ägaren till hunden sa att hennes hund hade ögoninflamation och då hade Klenod och den hunden lekt i en halvtimme = mycket närkontakt och bus med gnuggande av huvudm mot huvud…
Märkte nu (ca 1 dag) efter mötet att hon har gula ögonkråkor (hehe) när hon vaknat upp från sina vilostunder vilket hon annars aldrig har och är lite röd i ina ögat.
Så, om man inte behöver gå genom en veterinär, vad ska man välja för droppar/salva?
Medarbetare på Hundar.ifokus
öriniflamationer smittar väl inte ?! det gör det inte mellan oss människor eller katter o hästar iaf. http://www.veterinaren.nu/hund/sjukdomar/oronen/oroninflammation-hund/

Bästa är att gå via veterinär, att ge fel droppar/salva kan göra saken värre.
#1 Nu tror jag du läste lite för fort 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
2 haha ja det gjorde jag
hoppla du kan strunta i mitt svar där ts 
Jag ska ringa veterinären imorgon för att höra! :) Tack för hjälpen!
4 vanligt koksalt kan du tvätta ögat med, tvätta morgon och kväll så kommer du snabbt se skillnad. Ser du ingen skillnad om någon dag eller två så kontaktar du vetrinären. Är ögonen annars fina så tror jag inte att det är en skada på ögat.
Jag tror inte heller det är en skada på ögat utan ögoninflammation. Hennes vänstra öga är lite rödare än vanligt och ur det ögat kommer det gula ögonkråkor jämfört med genomskinliga från andra ögat.
Eftersom hon umgåts med en hund med ögoninflamation så är sannolikheten väldigt stor att hon har fått det. Men jag ska ringa djursjukhuset här och höra om jag bara kan gå och plocka ut behandling för det utan att beställa en tid till veterinären.
Är bara lite arg på den där hundägaren… man kan ju kläcka ur sig en sådan sak innan. Man borde ju veta vid 60 års ålder att ögoninflamation är väldigt smittosamt!! blaah
6 mm det är slarv av den andra ägaren att inte tala om det direckt. Googla lite hur du gör eget koksalt det är jätte lätt :) tvätta ögat i kväll du kan tillomed spola ögat med koksaltet, jag brukar ta en medicinspruta (utan nål givetvis) och droppa lite o sen ta bommulstuss för torka med koksaltet. Glöm inte bort att du inte ska peta o tvätta inte det andra ögat, lätt att det smittar mellan ögonen isf. Men ring vetrinären imorgon du för att få lite salva utskrivet.
#7! Ellerhur, lite oansvarigt!
Tack så jättemycket för tipsen, det ska jag göra tills jag får tag i veterinären!! tack tack!!
Det finns en receptfri ögonsalva på apoteket som heter Noviform 5% som min veterinär sade att vi kunde ha testat på Loke när han fick ögoninflammation i våras och om det inte gav resultat på ett par dagar skulle man såklart besöka vetten och få receptbelagda droppar. I våras var det dock slut överallt, så även om vi hade vetat det innan veterinären tipsade oss så hade vi inte kunnat skaffa det.
Men är man osäker är det ju tryggast att prata med veterinären.
//Lina
Hugo hade ögoninflammation för ett tag sedan, vi hade Noviform hemma och använde det. Försvann efter några dagar.
Jag har tvättat med koksaltlösning nu iallafall och fått ut lite gömt gojja!
Aja då köper jag noviform imorgon och provar med det. Fungerar det för människor tror jag inte det är annorlunda för hundar när det gäller ögoninflammation. Om det inte blir bättre så får jag höra av mig till veterinären.
Jag är en sådan människa som går det att fixa hemma själv först så gör vi det i första hand. Vill inte springa till veterinären i "onödan" missförstå mig inte! Jag åker till veterinären om det är något jag vet att jag själv inte kan fixa och allvarliga saker, men en ögoninflamation är nog enkelt att fixa!!
Tack för alla bra tips!
11 oja jag håller med dig små saker ska man kunan fixa själv, rinner inte ögat mycket utan får lite gojjs bara o lite rött så kan man enklet tvätta o skölja med koksalt. Det har hjälpt mig,barnen,mannen + djuren(hästar,katter,hundar) flera gånger. Men ser man ingen förbättring efter några dagar så tycker jag man ska ringa för kolla upp ögat :)
#12, Precis, håller med dig till fullo =) Det sparar ju både pengar, tid och veterinären kan lägga kraft på någon som behöver tiden bättre (; hehe.
Jag ringde förresten och hörde om hur jag skulle göra. Hon tyckte att jag skulle skölja ögat med koksaltlösning morgon och kväll, och sen köpa noviform. Om det var oförändrat eller sämre efter behandlingen av noviform så skulle jag komma in för att få det kollat. Ibland behövs det recceptbelagd ögonsalva som är starkare för att det ska gå över. Men hon tyckte att efter min beskrivning så var det inte så farligt och borde gå över med noviform!
Tack för era tips här inne =)
13 hoppas hon snart blir bra i ögat 
Tänk också på att begränsa leksaker och sånt tills inflammationen är borta och tvätta filtar etc som hunden använder.
Får gå till veterinären ändå! Ska beställa tid så jag kan komma dit imorgon.