Hundkompisar i Borås?
Jag och sambo, 23 år, med hund på snart ett år flyttar till Borås i september och det vore så kul med lite hundkompisar och promenadvänner att ha där! :) Mest för hundens skull såklart med någon/några att prata hund med och få råd av för min del är ju inte heller fel! Kanske träna hundmöten och annat användbart :)
Vi kommer bo på Norrmalm nu till en början. Känner inte alls till stan annars men hör av dig vid intresse :D
MVH Therése, Robin och Obelix
Hej!
Jag bor också i Borås, på stadsdelen Sjöbo närmare bestämt. Jag har en hund, Zeus, som är sju månader. Han är dock en toypudel, så han kanske inte är någon lämplig lekkamrat för eran hund, eftersom det skiljer så mycket i storlek?
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Trevligt! :)
Ja, det skiljer ju en del i storlek (Obelix väger 22 kilo) och den minsta hunden Obelix har träffat och lekt med var en högställd Jack Russel på 4 månader. Det gick bra men de kunde inte leka så länge med tanke på skillnaden.
Det är ju mest för den lille det kan bli dumt om de leker, speciellt nu när din är valp och helst inte borde leka med större hundar (vad jag hört). Men i regel brukar Obelix leka lugnare när det är en mindre ras.
De behöver ju inte leka med varann om vi inte vill, kanske bara hälsa och nosa lite på varann så får vi se om det går. Ta en promenad eller något. Jag har ju en väldigt lekfull kille här som har lite svårt med hundmöten då han bara MÅSTE fram och så blir han lite frustrerad. Han är ju bara glad men blir lätt stressad.
Men det är nog mest upp till dig vad du känner.
Jag kan absolut tänka mig en "playdate". 
Zeus har absolut inte svårt för stora hundar, han gillar alla, men en stor hund kan ju som sagt skada honom om dom leker för hårt. Han är en liten tusse på 2,6 kg, men ibland fattar han inte hur liten han är.
Om hundarna hålls kopplade tror jag däremot inte att det är nån fara. Vilken ras är Obelix?
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Ja, det var en liten rackare ;)
Obelix är en blandning mellan labrador och mellanpincher.
Nackdelen med att ha de kopplade är dessvärre att det lätt kan uppstå missförstånd som i värsta fall leder till ett bråk. Så vad jag fick lära mig på valpkursen var att de aldrig ska få träffas i koppel.
Råkade nämligen ut för detta ganska nyligen då en okänd släppte fram sin kopplade hund till mig och Obelix utan att fråga och utan att jag hann reagera (jag ville hålla avstånd) De började nosa på varann. Jag hade mitt koppel så slakt jag kunde men den andre ägaren hade sitt vääldigt hårt och stelt vilket förmodligen ledde till en liten missuppfattning då Obelix till slut började morra och låta lite otrevligare. Han hade säkert uppfattat "stelheten" och fått fel signaler. Det var ingen stor grej men känns ju onödigt om detta upprepar sig.
Sen har vi, vid två tillfällen, varit med om att lösa hundar sprungit fram och Obelix har inte sett de i tid och säkert blivit lite skrämd. Han gillar andra hundar och har alltid gjort men på koppelpromenader har det nu gått från att verkligen vilja komma fram till att bli frustrerad och låta illa. Det låter ju värre än vad det är och jag skulle inte säga att han är aggressiv, bara frustrerad. Kanske lite osäker också.
Med tanke på detta känner jag ändå lite att vi kanske borde mötas så de lär känna varann utan koppel första gången eller så. Jag är inte hundra på hur han reagerar annars. Han har hälsat i koppel innan vi började hundkursen och det gick ju bra men tänkte att de hälsar på varann okopplade en stund och sen kan man koppla dem. Så det inte blir missförstånd!
Eller hur låter det? :)
Hoppas inte jag skrämde dig nu eller nåt ;) han är liksom världens snällaste :) tror att det är jag som överdramatiserar allt så det låter.. dramatiskt ;) men det är det inte! En pigg och glad hund är det vi har och inget annat. Men ville bara upplysa dig om att det KAN bli fel om hundar hälsar kopplade, inte sällan på grund av sin ägare. Det var egentligen bara det jag ville ha sagt ;) Men så spårar jag iväg på massa annat.
Ett tips är att alltid gå promenader tillsammans utan att släppa hundarna de första gÅngerna man träffas om man är lite osäker på hur de ska gå. Hundarna lär ändå känna varandra på ett lugnt och respektfullt sätt genom gemensam promenad :)de kommer garanterat att öka chansen till en lyckad frisläppning :)
Mvh Jenna
Men då ska de inte hälsa alls antar jag, bara gå jämte varann? :)
Jag tänkte tvärtom: att hälsar de lösa blir det en lyckad promenad för det var det jag hade funderingar över. Att ha hundar lösa innebär att de kan hälsa på sitt sätt och i sin takt, dra sig undan om de vill och inte känna sig presade. MIn hund har gått i grupp då han var en tid på hundpensionat nu i sommar och det gick jättebra men då har han hälsat på de hundarna lös innan. Tänker att om han inte får hälsa kommer han vilja komma fram hela tiden MEN eftersom vi aldrig testat det förut vet jag inte. Det är bara så jag känner på mig att han kommer reagera då han alltid vill hälsa på alla hundar vi möter. Hoppa, gnälla , skälla, studsa och jaga upp sig liksom. Börjar dock få bättre bukt med det nu. Innan var det samma med männiksor men det har vi i stort sett fått bort nu :) Han blir lite FÖR glad för sitt och andras bästa ibland ;)
Jag är alltså inte ett dugg orolig för att ha honom lös, det var i koppel jag tänkte på :) Just för att jag råkat ut för missförstånd i koppel innan. Både med min och en annan hund. Och jag menade bara hälsa så de vet var de har varann, inte leka och stoja för mycket för den lilles skull :)
TS, jag kan inte ha min valp lös under promenader, eftersom det tyvärr är så att han inte alltid kommer på inkallning. Jobbar på detta, men i nuläget känner jag inte att jag kan lita på honom. Han kan, om han blir distraherad av något, springa rätt ut i gatan eller in i skogen.
De enda platserna där jag kan ha honom lös är inhägnade områden, som t ex en hundrastgård
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Rasgård fungerar utmärkt! Det var det jag tänkte på faktiskt :) Jag har inte min lös mer än i skogen ibland och i hundrastgård eller annat inhängnat område då jag har lite samma problem. Det är svårt att få ordning på och så vill man respektera andra då många ogillar när hundar går lösa.
Har hört att det finns en hundrastgård i Borås men minns inte var…
Eftersom din hund lätt blir väldigt överglad och så gärna vill hälsa sp är det ju ännu mer anledning :) hans energi kan uppfattas respektlös och jobbig om man inte är helt säker på hur den andre hunden är i en sådan situation. Och spec. När den andre är en valp så kan den ju bli skrämd. Om jag var du hade jag gått promenad i börja. Utan att hundarna hälsar alls. De är bästa sättet för två hundar att "bounda" eller hur man ska säga :P även bra träning för din hund som har svårt för hundmöten :) då lär man honom att om han uppgör sig och går fint så kan han bli släppt efteråt :) Men hoppas det går bra oavsett :)
Mvh Jenna
Okej, det är alltid välkommet med tips då jag inte helt vet vad som skulle vara bäst :)
Jag antar att det går att testa att gå en promenad med dom som vi var inne på allra först ;) Som sagt måste min lille kille lära sig att man inte kan hålla på hur som helst så fort man ser en hund. Men är jag bara lugn och fokuserar på honom brukar det alltid bli bättre och han lugnar sig. Godis är populärt ;)
Henrika: Vad känner du efter allt som kommit fram och de olika tipsen? Jag är ändå öppen för att ha de kopplade och bara promenera. Är ju bra träning, åtminstone för min hund som inte träffar så mycket hundar där vi bor nu… Hur är Zeus med andra hundar? Är han också överglad eller den lite lugnare sorten? :) Kanske inte bryr sig nämnvärt? Är ju så olika det där!