Hundar iFokus

Hundar

Etikettmedia
Läst 2483 ggr
[Doglovers]
7

Hundstölder igen...!

"VARNING TILL ALLA HUNDÄGARE :
Har fått tips att bilar från Östeuropa åker omkring och stjäl hundar över hela Sverige. Och även Norge. Dom byter bilar så det är aldrig samma regnr. Och det är mkt hundstölder. Så varna alla , säg att dom ska ha stenkoll på sina hundar. Även på landsbygden. Släpp inte din hund ur sikte när ni är ute, och bind den inte utanför butik. Det stjäls hundar som aldrig förr just nu."

Dessa hundar riskerar att säljas eller gå till kamphundsträning…!

missemel
0

usch.. helt sjukt att människor kan göra så.

[Madlene]
1

Tillägg, de har aldrig stulit en hund i Sverige ÄN. Om de är de som "vandrar" runt på FB som du syftar på.

[Doglovers]
9

I år har jag inte hört någon hund som stulits ännu. Tack och lov får man väl säga. Men förra året försvann det en hund från trädgården i Katrineholm. En mindre hund hittades av polisen svårt sargad nedåt i landet. Den hade använts som träningsobjekt. Polisen avlivade hundkraken på plats. En hund blev stulen och hittades hos en familj på andra sidan östersjön efter mycket letande. Men den fick stanna kvar där då den hade det bra. Kommer inte ihåg datum. men det hände fler incidenter. Vavva blev stulen ur bil på en stor parkering.

Så därför satte jag in detta.

#2 Och hur vet DU att det inte stulits några hundar?

Luckysoul
0

Du sa att hundarna riskeras att gå till kamphundsträning. Är de bara de raserna som anses vara kamphundraser som stjäls då eller är det alla raser inklusive blandraser?

Portie
0

Usch, det gäller att vara på sin vakt. Här i Jönköping var det rätt många hundstölder ett tag. Ännu en anledning till att lämna hunden hemma när man går till affären.

[Doglovers]
0

Det gäller nog vilka hundar som helst.

Luckysoul
1

Okej, då ska jag ha extra koll på min hund =) Jag sätter aldrig honom någonstan ändå men det är för att jag har paranoia på folk. Jag litar inte på människor och tydligen av en bra anledning.

[Madlene]
0

#4 Skojar du nu? Det gäller alla hundar, inte bara renrasiga eller blandisar, Hur ska en tjuv se om hunden har stamtavla eller ikke? Tungan ute

Luckysoul
1

Jag tänkte mer om de tog sånna som såg ut som pitbull och amstaff och sånna så kallade kamphundsraser. :p Sen tror jag en del hundar stjäls på beställning, tex värdefulla chihuahuor (bara som exempel nu)

[Madlene]
0

#9 Jo, jag förstod ju det. Ja, det låter ju mer logiskt att någon snor en hund som är värd något.. Men tror inte fallet är så. Tror inte ens de finns någon som kör runt i bilar och snor hundar i Sverige.

[Doglovers]
5

Vi har haft en öststats liga här som åkt runt och gjort inbrott mitt på dagen. Jag råkade hamna mitt i polisbilsutryckningen. Vi har bommar vid våra privata vägar men folk klipper upp låsen med bultsax eller helt enkelt forserar dom med bilen…! Dom här ligorna utför beställningsjobb och tar det dom fått order om. Dom har till och med lastbilar som lastar på allt gods dom kommer åt. Polisen har gjort en stor brottsplats undesökning och konstaterade detta då flera andra grannar blev av med sina åkgräsklippare, röjsågar och andra maskiner.

En granne har ett stort hus. Hennes 2 mellanstora hundar betedde sej lite underligt en dag. Så ägaren  var på väg ut mot ytterdören då hon såg tjuvar som var i huset och stulit en massa smycken. Dom hann ju iväg så klart. Dom har med sej vadderade kuvert färdig adresserade som dom slänger på första bästa brevlåda. När polisen sedan plockar dom så har dom inget i bilen. Hundarna brukar skälla när det kommer folk, men den här gången var dom knäpptysta. Det här är proffesionella personer som jobbar.

Nu har ju inte dessa incidenter haft med hundstöld att göra, men det stjäls hundar. Det här är proffs vi har att göra med.

Om man vill bli förvarnad eller ej är upp till var och en. Vi har larm och kamera övervakning och är hemma så gott som hela tiden eftersom min gubbe jobbar på gården. Men ändå känner jag mej osäker.

SmileyMalin
0

När det gäller det där att själa för "kamphundsträning" så är det ju inte bara hundar att träna upp som själs utan även hundar som ska vara träningsobjekt. Dvs hundar som bakbinds så att "kamphundarna" kan hetsas mot dem utan att skadas :-( :-( Och där är ju liksom alla sorts hundar intressanta :-(