Passning av valp/unghund?
Något av det jag är mest nervös för inför att skaffa hund är tiden när man varit hemma några månader med valpen och måste börja jobba/plugga/annat igen och valpen inte kan vara själv mer än någon timme. Jag har tyvärr ingen familj som skulle kunna ha hunden hos sig, och mina vänner är minst lika upptagna som jag själv är.
Hur gör man då?
Är det bättre med hunddagis (tar de ens emot valpar?) eller en dagmatte? Jag är själv dogwalker och har insett vilket ansvar det är, i alla fall tar jag personligen det på mycket stort allvar. Om hunden hamnar i bråk, om den på något sätt skulle slita sig, om någon cyklist kommer i vansinnesfart samtidigt som hunden rycker iväg för att lukta på andra sidan vägen. Ja, det finns mycket "om" när man är ute med en hund, och jag vill inte riskera att min egen hund hamnar i felaktiga, ovana, eller ansvarslösa händer. Jag är rädd att "random person som svarar på min annons" inte kommer ta ett ordentligt ansvar för att minimera alla risker som finns, för hur vet man det?
Helst av allt har jag valpen på hunddagis, men det ska man kanske inte ha? Och om det inte går med hunddagis vet jag inte hur jag ska våga lita på en privatperson - då alla inte är lika ansvarsfulla som jag är. ;)
Ja, hur gör man? Hur gjorde ni?
Ja det var ett problem, Själv så tog jag ledigt i 1 år efter gymnasiet, men det är ju överstruket för dig. Tror jag skulle ta till ett hunddagis eller så skulle jag ha en privatperson som KAN ta hand om valpar och hundar eller sm själv har haft och vet ansvaret.
Jag ska få hem min lilla valp om ca 4 månader. Jag är arbetslös och bor hemma hos mamma. Jag kommer att vara dagmatte åt andras hundar hade jag tänkt eller bara rasta dem åt dem :) Kommer att vara billig så att jag får ihop några stammisar och som gör att jag bara kan försörja mig själv och hundarna (ingen hyra alltså eller speciella matutgifter) medans vi bor hemma. När jag sedan får riktigt jobb kommer jag lämna hunden hos dagmatte (bättre och billigare än hunddagis) och kanske har råd att flytta hemifrån :) Har ingen sambo eller något liknande vilket också kan vara ett hinder och gör det svårare att få ihop det. Fast jag brukar se det som så att, vill man så kan man!
#1. Ja tar jag ledigt i ett år blir jag vräkt från lägenheten och det gynnar vare sig mig, sambon, katterna eller valpen hehe. :P tyvärr… Jag får väl helt enkelt vara noga med mina krav redan i annonsen och sedan gå på magkänsla..
#2. Ja just det, jag glömde skriva att jag har en sambo och om vi har tur så kommer det lösa sig genom att vi jobbar på olika tider i början. Chansen finns i alla fall! =)
Varför tycker du dagmatte är bättre? Jag vill helst inte ge pengar till folk som inte skattar. =/ Nu är det inte precis det viktigaste, men för min del känns det fel i alla fall. Om det inte rörde sig om en symbolisk summa. Men ja, det är ju mindre stress hos dagmatten antar jag. Samtidigt så har de troligtvis inte någon hundutbildning som dagispersonalen förhoppningsvis har (att utbilda sig att jobba på hunddagis kostar cirka 10 000 på hundens hus, så har någon investerat i en sådan utbildning litar jag mer på att man seriös med hundjobbet). Knepigt.. Skriv gärna hur du tänker för jag vill ha lite input.