Skaffa valp - jobb ?
Tänkte bara fråga hur ni gjorde när ni köpta era valpar, tog ni ex 1 veckas semster och gjorde valpen hemmastad, ensamhetstränade den och sedan jobbade båda i hushållet/själv, och sedan lärde den å va ensam, eller köpte ni den på en längre semester?
Lite svårt å pricka in semestermöjlighet på jobbet, med en valpkull där man vill ha en valp ur, (är väl 1-2 kullar per år i många kennlar..?)
Och hur ensamhetstränar man en valp? Genom att gå hemifrån en kort stund, eller att kanske gå in i sovrummet en stund å låta valpen vara i övriga hemmet?
Hur gjorde ni?
Tacksam för svar

Vad gäller timing skaffade jag min hund under somarlovet när jag fortfarande gick i grundskola. Jag tror inte 1 veckas ledighet räcker åt valpen. Jag har svårt att se en bra lösning för valp om man har heltidsjobb och ingen som är hemma eller möjlighet att ta med valpen (och lägga tid på den) under arbetstid. Hunddagis kan ju vara ett alternativ för den äldre hunden, men inte valpen.
Vänta tills du har en god bild över dina möjligheter ur arbetssynpunkt ör mitt bästa råd.
Vad gäller ensamträning kommer jag inte ihåg riktigt hur jag gjorde, det föll sig ganska naturligt. Jag var hemma mycket med hunden i början men det blir ju så att man kanske tar en dusch = valpen själv. Varteftersom kanske man åker till affären = valpen själv. Tycker den att det är jobbigt även om man tycker att man tränat kan man gå utanför ytterdörren och vänta där. Komma in och berömma när hunden är tyst. Dock utan att överösa med beröm, då valpen riskerar att förknippa massa massa gläde och ömkande när matte kommer = läskigt att vara själv. Det är en balansgång! Vissa har lite problem då hunden kan tycka det är jobbgt och bli pipig och skällig i ensamhet. Men för min del har det fallit så naturligt att jag knappt haft i åtanke hur det gått till.
Dock har min hund väldigt svårt att bli lämnad i okönd miljö, då ylas det och gnys det. Men på hemmaplan är han kolugn.
Mvh Ellenfyrkant
Hej! Jag har ingen hund och har aldrig haft men har vänner och släkt med hund. Sen vet jag även mycket om hundar. Så som jag skulle göra med en valp är att jag skulle ta ledigt från jobbet och vara hemma hos den, kanske inte i samma rum hela tiden, sen skulle jag som 1# sa och gå och duscha å den fick vara själv. Men jag skulle inte börja jobba fören jag visste att valpen är redo, när den börjar gå iväg och låter dig vara själv i.längre stunder är den redo enligt mig. Hoppas detta hjälper dig! :)
En hund kan ju inte lämnas ensam på flera månader. De går absolut inte att ta en 8 veckors valp, ensamträna den i 1 vecka och sen börja jobba….
Jag var hemma 3 veckor med valpen och sen började jag mitt sommarjobb, men då fick jag ta med mig valpen till jobbet. Annars hade jag varit ledig fram till skolan började i början på september och sen berorende på hur skolan såg ut och valpen och min andra hund funkade, låtit de vara ensam någon timme om dagen eller skaffat hundvvakt.
Fick hem min valp tre dagar in på sommarlovet, det vill säga 10 veckors valpledighet, bara valpen och jag!
En vecka är som sagt taskigt mot valpen. När de är så små så får man se dem som små, små barn. Man adopterar ju inte ett litet barn, umgås med det en vecka och lämnar det ensamt när man åker och storhandlar. En valp ska inte lämnas ensam längre än några minuter i alla fall de första månaderna.
Alla jag känner som har skaffat valp har sett till att göra det över semestern, eller så har de haft möjlighet att ta med sig valpen till jobbet. Det senare kommer jag att göra.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Läs på om hundar innan du skaffar dig en. Men tanke på din fråga om en valp som kan vara hemma själv efter en vecka verkar dina kunskaper bristfälliga, så tanken på en hund för din del är nog till och med overkill för tillfället. Läs mycket här på sidan och köp gärna någon valpbok och läs. Och andra hundböcker. Jag är själv nybörjare med hundar. Jag och min sambo har valp men innan så läste jag på massor innan jag ens tänkte på att skaffa hund. Lycka till :)
Jag tajmade in semestern + att jag tar tjänstledigt ett bra tag. Fick hem valpen i slutet på maj och kommer troligen inte börja jobba förrän mitten på september, dvs ca 3,5 månad är jag hemma med henne. Sen så kommer hon vara med mig på jobbet. Helt underbart att ta sig tid att vara hemma så lång period då jag längtat efter hund så länge! Det är så värt allt sparade kan jag lova! 
Angående ensamhetsträningen så gör vi så att vi börjar i små steg genom att se till att hon är trygg med att vara i ett rum medan vi är i ett annat. Sen att man stänger efter sig när man duschar eller går på toa. Vår tjej är snart 4 månader men vi har inte kommit så mycket längre än så… har inte lämnat henne helt själv förutom en gång då jag stod utanför medan hon smaskade märgben i lägenheten :D
Vi ska börja lite mer att vi går ut korta stunder, tex slänger sopor och sedan såklart inte gå in om hon gnäller eller göra en stor sak av att man kommer/går.
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/