Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 1373 ggr
joheck
0

Hjälp - har ett ankare i kopplet

Hejhej!

Oj vad jag skriver inlägg just nuFörvånad. Get a life! liksom. Menmen, söker lite tips och ni är ju sååå duktiga^^.

Jag har ju numer två hundar, Kingpin och Sansa. Problemet är att Sansa inte riktigt håller samma tempo som mig och Pin på promenaderna. Hon blir liksom lite som ett ankare i kopplet, vilket är extremt jobbigt. Det är inte så att jag måste dra henne, men nästan så. Det är så jobbigt med en hund som vill framåt och en som agerar ankare, trots att dom är små vovvar. Jag vill ju som Pin framåt i ett hyfsat tempo (det är inte som att vi joggar eller nått). Hur ska jag göra för att Sansa ska hänga med i det tempo som jag vill ha utan att falla in bakom oss? Vi går inte alls jättesnabbt så jag tycker gott hon kan hänga med i det tempot trots att hon är så liten.

Tack på förhand!

Mvh Johanna

lilla jag
1

Själv skulle jag älska om min lilla Trixi var som Bella!

bella är som din lilla Sansa, hon går bakom/brevid (Stavning) mig varge gång!

men Trixi hon går alltid före mig! :O

En hund ska ju gå bakom/Brevid en, så jag tycker du ska ändra på pin och att han också går bakom/brevid dig.

Då tror jag att Sansa kommer vilja gå mer med Pin som också går bakom dig (Men han gick ju lite snabbare, så om du går snabbare men Pin är i allafall bakom dig, så kommer nog Sansa vilja gå med Pin!)

Oj oj oj…hoppas du förstår Skäms

// Olivia>The dogs!

Min blogg Länk

joheck
0

#1 Jo jag hade ju inte haft något emot det om hon gick bakom men höll tempot. Nu är det så att jag måste ha lite kraft i kopplet för att hon ska hänga med (jag drar inte). Hihi ja Pin är väl inte direkt den perfekta hunden i kopplet hellerOskyldig. Har inget emot att han går före mig så länge han inte drar. Men det kan ju vara en bra idé att få dom att gå mer tillsammans. Oftast så har jag dom lösa för att det är så frustrerande med kopplet, men det kan man ju inte ha överallt….

Jenniferri
5

#1 Varför tycker du att hundar ska gå bakom/bredvid en? Bara nyfiken då jag tycker tvärt, om alltså att de ska gå framför eller bredvid en.

// Hannah

lilla jag
0

En hund ska inte gå framför en då det betyder att hunden bästemer (Stavning)

En hund ska gå lite bakom eller brevid en för det är vi som bästemer (stavning) vart vi ska gå under promenaden! :)

Jag har läst det överallt och blev överraskad att ni inte tycker det :O

// Olivia>The dogs!

Min blogg Länk

Karmatarerskanise
7

#4 Nej, det betyder INTE att hunden bestämmer eller tror att den bestämmer.
Våra hundar har alltid gått före oss för att det är lättare att hålla koll på dom då. De har aldrig bestämt och kommer aldrig göra det heller.

Om de börjar "bestämma" är det för att man som ägare inte tagit sitt ansvar och uppfostrat hunden. Det har ingenting med placering på promenader att göra. Så länge det är du som gett hunden tillåtelse så har du bestämt.

[Driva]
0

#4 att en hund som går före bestämmer är bara bulls*t.
Min hund går ofta framför på promenaden, men hon lyssnar fortfarande på vad jag säger och jag kan visa vägen även om hon går framför mig. DET visar på att jag har en hund som respekterar och lyssnar på mig.
En hund som däremot hänger som en dragoxe eller springer hit och dit, ska man jobba med för att den ska få upp respekten och börja lyssna på sin ägare.

En bra ledare är inte en som domderar och bara bestämmer över hunden hela tiden, en bra flockledare lyssnar på sin hund och är den som tar kommandot i kniviga situationer. Lyssnar inte hunden då, eller kommer till en när den tycker något är svårt, DÅ har man brustit i sitt ledarskap.

Sen anser jag att lydnad har inget med en bra flockledare att göra. Men lydnanden blir lättare om man har en hund som respekterar och ser upp till en.

joheck
0

Vill ni diskutera ledarskap och ifall hunden ska tillåtas att gå framför eller ej så får ni göra en egen tråd till det. Här skulle jag gärna vilja ha tips på hur jag ska göra med Sansa. Jag har personligen inget emot att hunden går framför mig, utan jag föredrar det snarare. Men det jag vill få bort är självaste "ankar" grejen, sen får hon gå vart hon vill så länge hon inte drar.

Karmatarerskanise
1

Du får kanske träna med belöning då hon hamnar framför dig. Vet inte riktigt hur man tränar hunden till det.

Här har vi en tråd om hundar som går före i kopplet för oss som vill fortsätta den diskussionen.

[Highonbluetomorrows]
0

#4. Som andra sagt, det där är totalt felaktigt. Det gäller att vara kritisk till sådant man läser på internet :). Man ska ta till sig så mycket som möjligt och sedan sortera ut det bästa och använda det med sitt egna sunda förnuft.

Jag avskyr när hunden går bakom en och tycker rent ut sagt att det kan vara oansvarigt. Man ser ju inte alls vad den håller på med eller vad som händer. Sunt förnuft är då att hunden INTE går bakom. Vill man inte ha den framför sig heller så är åt sidan ett lämpligt alternativ. Så länge hunden inte drar får den gärna gå framför, jag kommunicerar ändå verbalt med rösten om jag vill svänga och då får hunden följa med. En hund som "bestämt" hade inte följt med mig då jag säger det - men det gör alla hundar jag gått med! Trots att de går framför! Då är det ju jag som bestämmer vart vi går - ellerhur?

En hund som drar å andra sidan, får man kanske jobba på ett annat sätt med och lära att den ska följa matte/husse först och främst.

NÅVÄL.

@TS. Jag tror att hon helt enkelt är ovan att gå snabbt och långt, så träna upp mycket kondition och bygg musker på tjejen :). Lär också Pin att inte gå för snabbt, det bästa vore kanske om de gick bredvid varandra. Jag passar en hund som väger 2,5 kilo (vad väger Sansa?) och han går snabbare än en finsk lapphund jag promenerar med. Storleken är inte vad som spelar roll hehe.. Men är hon ovan och lite lat av sig så ser hon ingen anledning att komma ifatt. Du kan börja träna ett kommando, exempelvis "här" då hon får belöning av att  gå vid din sida. Börja där, skulle jag säga. Ibland kallar du på henne och säger här, och varje gång hon kommer så wiho jätteglad matte. Och sedan utökar du det till att hon ska gå fler steg vid din sida och wohoo vad roligt det var. Samtidigt som du bygger upp hennes muskler. Det borde hjälpa rätt mycket!

PS. Det kan vara värmen också. Är hon likadan även på sena kvällsrundor?

Karmatarerskanise
0

#9 Diskussionen om var hunden ska gå är flyttat till en ny tråd, så för gärna den där inne.

[Highonbluetomorrows]
0

#10. Men snälla, jag skrev ett långt inlägg och era inlägg hade inte kommit upp när jag började skriva (hade gått från datorn några minuter). Oavsett vilket så har jag svarat på TS fråga där ändå, rätt tydligt. Det är ju bara att plocka bort det övre stycket om det nu är så viktigt.

joheck
0

#9 Hon väger 1,7 kg, mini-vovveTungan ute. Tack för tipsen får ta och jobba på det! Och ja, hon är likadan när det är svalt. Har väl lite dåligt tålamod så får ta och lugna mig och bygga upp hennes kondition och muskler. Pin skulle nog må gott av lite koppel träning också. Det är bara så frustrerande när jag är van att gå i ett tempo med Pin och så helt plötsigt måste jag dra ner på det. Jag vill ju framåt!Skrikandes

Det gör inget att du missa att ta det andra i den nya tråden! Bara du fortsätter den diskutionen där och inte härFlört.

[Highonbluetomorrows]
1

#12. Ja tyvärr hade datorn inte uppdaterat så att inlägg 7 syntes för min del. Nåja. Jag vet precis hur frustrerande det är att ha en "slö" hund i kopplet och jag avskyr det :P. Vill kunna hålla ett rätt högt tempo på prommisen. Men, som sagt, se till att belöna när hon kommer fram till dig, och "ge henne chanser" att faktiskt hinna fram också. Belöna gärna med olika grejer, ibland någon godis och ibland någon leksak hon gillar, och alltid att DU blir glad och rolig av det så att hon verkligen fattar att det är sjukt kul att gå vid din sida. Det tar säkert några veckor, men det kommer ju att vara värt det :).

Det kan vara en fördel om du känner för att börja träna lydnad också, inför fotgåendet, då hunden lär sig att ta kontakt vid din sida.

Om det inte blir någon förändring alls trots övningar så kan det vara dags att fundera på om hon kanske har ont i höfterna eller, eftersom det är en pappis, i knäna. Men det behöver man inte oroa sig för i onödan. Vissa hundar är helt enkelt lite mer på latsidan ;). Du kan ju uppdatera om ett tag så man får veta om det fungerat eller ej!

Tillägg: har hon dåligt självförtroende? För om du övar upp självförtroendet (vilket du säkert redan gör utan att tänka på det, i och med att hon får vara "hund" mer hos dig än hos tidigare ägare) så kan det komma automatiskt att hon vågar ta för sig mer på promenaderna. Om hon har bra självförtroende så är detta tillägget irrelevant :D.

joheck
0

#13 Nä det är verkligen inte kul, då är det nästan bättre med en hund som drarObestämd. Jag tränar ju lydnad med min andra hund, men det blir tyvärr lite samma sak där. Det är inte alls lika roligt att träna med Sansa, allt går mycket långsamare och hon uppskattar det inte alls lika mycket. Vet att jag måste träna och aktivera henne också trots att det inte är lika roligt, men oftast blir det ju att jag tränar med Pin (han har även ett mycket högre aktivitets behov än Sansa).

Det där med självförtroendet är jag väldigt osäker på. Ibland verkar hon vara väldigt säker i sig själv, medans hon andra gånger beter sig osäkert. Men det är nog något som vi bör jobba med! Tack så mycket för all din hjälp, det uppskattar jag verkligen!

Ska iväg på semester nu i dryga veckan så då blir det ju ingen träning (mormor ska vara hundvakt), men sen när jag kommer hem ska vi börja ordentligt!

joheck
0

Va ute på en kort promenad med hundarna. Testade då att berömma och bli jätte glad när hon gick "med oss". Tyvärr va jag ju så dum att jag glömde godiet hemma så det blev belöning med rösten och klappar. Hon uppskattar inte riktigt det här med rösten som en belöning… Måste träna kontakt med henne, har börjat lite smått men vi har långt kvar. Hon gick väldigt bra ändå, om "ankaret" beror på orken så kan det kanske vara för att Sansa inte följde med på förra promenaden och har inte gjort speciellt mycket idag.

[Forest]
0

jag har oxå haft ankare i kopplet chanel var verkligen bakom än det är inte roligt. jag fick träna på locka fram henne träna kontakt och mycket övningar som höjde hennes självförtronde. Balnasövningar, stå på bakbenen stå på stenar. Klickerträna henne o belöna henne när hon gick fotpositionen, träna mycket kontakt då måste dom fram ;) Kör egna promenader lite extra med lite övningar för henne.

joheck
0

#16 Tack för tipsen! Ska definitivt ta med henne ut ensam och jobba med bara henne ibland!

[Forest]
0

17 gör det det hjälper garanterat. Flört