Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 860 ggr
Shnuffy
0

Shnuffy inte rumsren :(

Jag går ut med min 12veckors valp ofta, men ibland så kissar/bajsar han inte ute. Direkt när vi går in så gör han sina behov på mattan.

Vad kan jag göra för att han ska göra "det" ute? Berömmer alltid när han bajsar/kissar ute.

annasui
0

Är det samma matta varje gång? Har du provat att plocka undan mattan och se hur han reagerar?

En 12veckors valp kan ju inte kontrollera blåsan osv så att han inte är rumsren är ju inget konstigt, men förstår att du vill att han ska koppla att man gör behoven utomhus när man kan. :)

Shnuffy
0

#1 Först hade vi en matta som han kissade och bajsade på så då tog vi bort den. Några dagar senare satte vi dit en ny matta, på samma ställe som han också gör sina behov på. Han kan också göra gå på andra ställen, men mattan är det mest på.

Vattnadal
0

När vi har valpar hemma plockas alla mattor bort till de är flera månader gamla. Dels för att de kissar hellre på en matta än direkt på golvet, och det är lättare att moppa ett golv än att tvätta en matta. Men även för att det kan vara gott att tugga på en trasmatta för kliande valptänder.

Gå ut med honom så fort han har vaknat, ätit eller lekt. Gå ut till ett lämpligt ställe och stå där, var gärna lite tråkig. Kissar han, säg gärna "kissa" och beröm. Det kan nämligen vara skönt att ha ett "kommando" för att även på en vuxen hund få dem att fatta att man ibland har bråttom, så det kan vara bra att tömma blåsan fort.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Loveradio
0

Går ni alltid till samma ställe för att kissa och bajsa?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Shnuffy
0

#4 Oftast

Sarah!
0

som #3 sa gå ut med honom när han sovit, lekt eller ätit då en liten valp inte kan kontrolera blåsan så lätt och beröm valpen mkt när den gör det på rätt ställe (ute) Om det gör det inne så torka bara upp det. Det kan ta flera månader för att den ska bli rumsren, hundar är olika. Lycka till och grattis till valpen! :D

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida