Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2386 ggr
dundeer
0

Mest lik Bc?

Ja, jag har alltid velat ha en BC jag tycker att dom är totalt underbara och passar mig perfekt, men… Jag klarar inte av deras vall… den blir för mycket för mig, självklart finns de individer som inte har lika mycket men jag tycker att en BC ska få valla eftersom de är de den är avlad för!

Så min fråga är, vilken ras tycker ni är mest lik BCn som Inte har vall i sig? Men annars så lika som möjligt (hårlag, arbetsvillja, storlek m.m) :D

EmelieKelly
0

Min ras stabyhoun säger alla är lik en bc till utseende (alla gissar att hon är en rentasig bc) men till sätt är hon inte så lik. Stabyhoun är en allround hund som helst av allt vill vara i centrum och älskar att mysa. Men jag tränar även med min hund, men den används mycket för bara sällskap :) På min blogg (i signaturen) kan du se bilder på henne för jag kan tyvärr inte lägga upp nu :)

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

htt
0

Tollare?

Jenniferri
2

Australian Shepherd?

// Hannah

htt
0

#3- Då var det ju det där med vallet, som TS inte ville ha :)

Jenniferri
3

#4 Aussie behöver inte valla? Det är faktiskt många Aussie idag som inte ens duger till vallning.

// Hannah

Jenniferri
0

Hahah, oj sorry TS. Trodde du menade att du ville ha en ras som inte behövde valla, inte att du menade en ras som inte hade vallning i sig!

Klagar på att jag är trött när det är såhär sent! Jag brukar alltid missuppfatta saker då :P

// Hannah

dundeer
0

#1 Den har jag inte hört talas om tidigare, Men sjukt fin!! Men hur är det med jaktinstinkten på dom? När jag kollade runt lite så har den ju använts til mesta dels jakt av olika slag?

#2 Jag har kollat på dom länge oxå men jag har inte riktigt klickat med nån individ jag träffat :o

#6 Haha ingen fara! Har länge tänkt på Aussie men de är som samma som med bcn :)

russin
0

Kelpie - underbara hundarSkrattande

RedMonsters
0

Kelpie kanske?. Vissa kelpies har ingen vall i sig alls och vissa har det och vallar med sina kelpies (vilket bland annat jag ska göra när huliganen blir äldre).

Medarbetare på brukshundraser.

ahlbergaren
0

Australian kelpie eller en bra avlad shetland sheepdog Glad

dundeer
1

Jag har alltid fått intrycket att kelpin är väldigt vallig av sig? :o Kasnke jag bara missat dom "ovallande" individerna ^^

Sheltin är lite liten för min smak :D

htt
0

Alltså då kelpie ursprungligen är en vallhund och du inte ville ha något vall alls så kanske det inte är någon bra idé? :)

Mischa
0

Om du inte vill ha en hund med något vallhundspåbrå så kika bland spaniels/retrievrarna.

≧◔◡◔≦

dundeer
0

#12 Just nu kollar jag bara över lite alternativa raser, kasnke i slutändan blir att jag skaffar en BC och får se till att valla med den, vem vet! ;p

#13 jag har kollat runt på dom oxå men jag tycker att Spaniels och dom flesta retrievrarna (md vissa undantag) är fula (Hoppas INGEN tar illa upp! Dom faller mig bara inte i smaken! Glad)

RedMonsters
1

#14 HUR kan du tycka att en tollare är ful? ;) Haha :D

Medarbetare på brukshundraser.

kalindas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Korthårig Collie. Glad
Finns ju svartvita (tricolour) om du hellre vill ha det. Följsamma och trevliga hundar. Inte lika stora arbetsnarkomaner som BC och oftast betydligt bättre mentalt än den långhåriga collien. Glad

/Elisa

EmelieKelly
0

#7 min hund tex har ingen jakt i sig och jag känner flera som inte har det. Det är en väldigt blandad ras och många använder dom till olika saker. Vet några som håller på med jakt andra med spår, några tävlar framgångsrikt i agility och jag tränar agility och freestyle :) men dom är inte så framgångsrika på tävling som bc, tollare, sheltie, kelpie men utseendet har dom ;)

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

[bamsen]
1

Kanske Berger Des Pyrenees skulle vara nåt? Vallhund men riktig allround. Dock vet jag inte hur pass mycket vall de har kvar i sig, kanske också är något individuellt. De jag träffat på tränas i lydnad, spår, rallylydnad och agility.

dundeer
1

#15 Tollaren är faktist Ett av undantagen! Dom är sjukt fina! (a)

#16 Hmm… Kanske! Jag har dock bara träffat "malliga" och totalt obrydda collies (båda hårlagen) Men jag kasnek bara haft otur och träffat fel individer där oxå ;)

#17 men va kul! Ja den ska jag absolut ha i åtanke när de är dax att skaffa vovve igen! :)

#18 Jag har aldrig hört om den rasen tidigare men jag var faktist och kollade igenom SKKs skida med rasgrupper och fastnade för den :o Dom verkar ju sjukt fina! Men somsagt, jag skulle vela veta hur mycket vall dom ha i sig, får kolla upp de! ^^

kalindas
0

Min Nelson är nog den minst "malliga" collie du skulle träffat. Han kastar sig över alla människor och bara ÄLSKAR dem!
Väldigt intensiv i sin kärlek!

Mina två gamla tikar var den ena social och vänlig, älskade folk, men inte så intensivt som Nelson. Den andra tiken kan nog räknas som "mallig" då hon var så extremt följsam att inga andra än jag dög i hennes värld.
Hon hälsade snällt på alla, men vände sen och gick till mig. Den hunden kunde gå genom eld för mig. Dock brydde hon inte sig om andra.

/Elisa

dundeer
0

#20 Kanske får ta mig ut å träffa några då! :D

htt
0

flatte? :)

russin
2

Även jag har ju vallhundar, men inga "måste-vallare" (egentligen fösare, men räknas som vallhund). Jag uppskattar den förighet som vallanlaget ger hos mina (eller hos den som vallanlaget mest utmärker sig).

Så kliv ner i storlek och skaffa en lancashire heeler - galet roliga hundarSkrattande

Banankaka320
0

Jag har sett många blandraser som jag alltid tror är BC blandningar men så är det helt andra raser .. minns inte vilka nu .. men har för mig att det var typ labradorer retrivers och flatcoated retriver

Kitten86
3

Vill du ha en BC liknande hund så skulle jag säga sv/v sheltie. De kommer ju även i varierande storlek.

Äger själv en herre som många misstar för BC…

[Forest]
2

25 åh så vacker Glad

kalindas
0

Håller med. Vill man ha en liten hund med fart så är en Heeler idialet. Härliga hundar! Kyss

Bild på min Heeler Bonnie.

/Elisa

dundeer
0

#23 & 27 Jag satt å funderade på om jag träffat någon nångång precis när jag skulle skriva att jag aldrig träffat men kanske kan vara intressant så kom jag på att jag träffade 5 eller kanske till och med 6 st på min förra praktik! Urmysiga vovvar verkligen! :D Men jag har försökt med små hundar men jag vet inte hur jag ska "lyckas" med dom :o

#22 Njaa… Känns inte som om dom riktigt passar för mig ^^

#24 Har oxå sett massor med blandisar som liknar BCn men inte ens haft 1% i sig ;p

htt
0

Kooiker då? Haha nu spårar det totalt :)

dundeer
0

#29 dom är sjukt söta om inte annat! :D Just nu samlar jag bara på mig olika förslag, kommer sen att läsa på om alla och träffa olika för att se vilken som passar mig bäst :D

AnneN
0

Någon av setter raserna kanske? De brukar vara pigga, arbetsglada, medelstorlek (inga jättar och inte små heller), en del päls men inte jätte krävnade pälsvård.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

rebz
0

Kolla in Schnauzern. Finns i 3 olika storlekar :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

russin
0

#28 - det svåraste med "små" hundar är när man belönar. Dom är så långt nerTungan ute men annars är heelern en otroligt förig och rolig ras att jobba med och är outtröttlig, men storleken är en nackdel emellanåt.

dundeer
0

#31 Kanske de, dom har jag inte ens tänkt på :)

#32 Jag tror aldrig jag kommer att äga en Schnauzer, har bara väldigt dåliga erfarenheter av dom ^^

#33 Precis! haha, ja jag skulle lätt kunna ha en Chihuahua för jag tycker att dom är otroligt mysiga! Men jag skulle aldrig få en vettig hund av dom för jag vet i nte hur jag ska göra xD Med ryggproblem som gör att de inte går att böja sig så långt ner och knä problem som gör att man inte kan stå på knä, de är inte enkelt om man har en liten hund ;)

kalindas
0

Det är det man har klickerträning till, då slipper du böja dej när du jobbar med den. Glad
Ska du träna lydnad, så kan du träna in hunden med hjälp av en target pinne.

Min Bonnie gjorde jag inte det på, men pga att heelern är så följsam så blir det ordning på henne ändå. Även om lydnadsträningen blev lidande.

Ang. Schznauser, så föder min kompis upp sådana och den tiken hon har är fantastisk. Psykiskt stabil, social och trevlig. Hennes valpar var lika bra de och hon ska göra samma kombination till hösten.
Mycket följsamma valpar fick hon.

Jag är ingen Schnauzer människa, men henne är jag väldigt förtjust i. Enda nackdelen hon har är att hon jagar, men det är en träningssak. http://jussikia.se

/Elisa

dundeer
0

#35 haha jag är världelös på klicker (a) jag försöker Träna mig själv på de just nu men de blir som att jag "glömer bort" att jag klickertränar (a)

Hmm… Jag har alltid tyckt att dom är väldigt sprättiga av sig :o

kalindas
0

Denna tik är väldigt trevlig och stabil. Pappan till förra kullen hon hade och som ev. blir pappa till höstens kull är en väldigt snäll och följsam hane. Han har flera ggr. tagit 98-100p i rallylydnad.

Ang. klicker är jag ingen expert på det heller. Men det är otroligt praktiskt när man få koll på det. 
Oavsett vilken hund du väljer, så testa klickerträning på den. Helst redan som valp. Mycket effektivt.

Canis, brukar ha kurser i detta, både för ägare och hund.

/Elisa

dundeer
0

#37 Jo jag vet! Alla mina hundar jag haft har varit inklickade och när jag kommer ihåg så kör jag (a)

russin
0

#34 - mina hundar har fått lära sig att antingen fånga belöningen i luften (den ena är super på det) eller hoppa upp på sina bakben för att få den - jag har nämligen dålig rygg självTungan ute

Kom på det faktiskt finns en sak till som kan vara problem….det är jäkligt svårt att se ibland om dom går i rätt fotposition om man tränar lydnad ! Man behöver slimmade kläder och helst vara utan vänsterarm för att se ordentligtFoten i munnen

Det går klart lättare med min 7,6 kilos tös än med min 5 kilos tjej - det är supersvår att se vart hon ärCool

dundeer
0

#39 Ja de är ju ett sätt ^^

haha jag tycker nästan de är nog svårt med lite större hund! Tyst

[Forest]
0

39 haha kul att du märkt det oxå att småhundar verken hörs eller synds om man inte har tajtare kläder och tränar fotpositonen. Det är samma om man itne tränar så kan man snurra runt o undra vart tusan är Enja/Donna?! Så står dom brevid o man behöver inte änds vara "lite kurvig" för att detta inträffar. Har du oxå märkt det?

russin
0

#39 och eftersom jag är kurvig, så blir det än svårareTungan ute

Min ena kan ta mig tusan gömma sig bakom mina skor ! Den andra är tack och lov en som självmant oftast går bredvid eller nära och gärna med ögonkontakt, så henne ser jag lättareSkrattande

dundeer
1

#41 Jag känner igen det!!! Speciellt i skogen, Mamma har ju en liten russkiy toy.. ojojoj va hon leker kurragömma :o