Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2842 ggr
SaraC
0

Småbarn och hund

Ni som haft/har småbarn och hund - hur gjorde ni när ni skulle ut med hunden? Menar alltså när ni var ensamma hemma med barn och hund.

Fungerar det att ha bärsele-/sjal när man går kortare vändor? Tycker det verkar väldigt omständigt att ta med vagnen varenda gång.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Michaela-N
1

Har ju inga egna barn (som tur är, jag är nog lite ung för det Oskyldig) men det är vanligt att folk sätter på en bärsele när det är riktigt små bebisar. Annars tycker inte jag att det låter som något problem att ta med vagnen, man binder fast kopplet i handtaget (förutsatt att hunden inte drar), så får man rätt fria händer ändå Glad

Maja2
19

Bärsele funkar ypperligt! Håller med, omständigt med vagnen för en kort runda. MEN, tar du vagnen, så knyt inte, under några omständigheter, fast kopplet i vagnen! Vill man ha fria händer är det bättre att knyta kopplet runt midjan/ha ett hundförarbälte.

SaraC
0

#1 De gånger jag är barnvakt och ska ut med både vagn och hund har jag tyckt att det varit lite omständigt så jag kommer nog köra främst på sele.

#2 Vad bra Glad Nej, skulle aldrig knyta fast kopplet i vagnen, även fast min hund inte är särskilt stor.

Loveradio
2

Håller med #2, är ju vansinne att knyta fast kopplet i vagnen. Du ser inga risker med det #1?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Noa-Nisse
0

Sara, väntar du barn Skrattande?

Medarbetare på Hundar.ifokus

Michaela-N
0

#4 nej? SaraC har en japansk spets, om han inte drar så ser jag inget problem med det. Skulle utan tvekan kunna binda fast Hugo i en barnvagn om jag gick runt med en sån.

Men drar hunden eller är av större storlek är kanske midjeband ett bättre alternativ

Loveradio
2

#6 Även om hunden går fint i koppel så kan den plötsligt bli skrämd av nåt eller få syn på en katt.

SaraC
8

#5 Ja, i vinter Glad

Vattnadal
0

GRATTIS!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Michaela-N
0

#7 Då vet man ju sen innan att det kan hända, och knyter inte hunden i vagnen. Svårare än så är det inte.

Maja2
3

#10, precis, och eftersom det KAN hända, så knyter man ALDRIG NÅGONSIN sin hund i barnvagnen.

Michaela-N
0

#11 Det är fortfarande upp till en själv, hur man vill göra. Har man en pyttehund, som jag, skulle det inte göra någon skillnad heller, även om han tog i allt vad han kunde.

Noa-Nisse
0

#8 ååh så skoooj!! Grattis tusen gånger om =)

Michaela-N
0

TS, grattis förresten Skrattande

Maja2
6

#12 Kollade nu hur ung du är … då förstår jag mer av hur du kan säga som du gör. Att tipsa om saker som är fullständigt vansinniga, är inte bra. Tipsa om saker som du faktiskt har koll på istället, så blir det bättre :)

Michaela-N
11

Herregud, jag får ta bort mitt födelseår från min profil för att folk ska börja ta mig seriöst, uppenbarligen. Riktigt tråkigt.

Nog för att jag inte har så himla mycket erfarenhet av just barnvagnar. Däremot har jag erfarenhet utav hur duktig min hund är på att dra. Och det hade absolut inte varit några problem för mig att binda fast Hugo i en barnvagn, om jag hade en sån. Han följer med mig på cykelturer där jag måste VETA att han inte rör sig för nära cykeln, så han inte blir påkörd. Jag litar på det, och det funkar. Han har liksom två lägen - ett vanligt läge där han kan dra lite ibland, men när jag sätter på honom sele och flexikoppel, då vet han att det är dags att cykla och att man då inte rör sig hur som helst eller springer över gatan, fram till en katt osv.

Jag tror allt bara handlar om träning, jag har varit tydlig med detta och jag är övertygad om att det inte skulle vara något problem för min hund att vara fastbunden vid en barnvagn, även om han av någon anledning skulle trotsa det vi tränat och drog efter något.

Punkt. Gillar ni inte mitt förslag så är det helt okej, och jag tänkte inte riktigt på att förslaget kanske inte passade alla hundar när jag skrev det.

Men att på nåt vis försöka förolämpa mig genom att nämna min ålder är riktigt tragiskt.

Maja2
2

#16 Det var inte riktigt så jag menade, men om du läser #0 igen så ser du att första meningen är: ni som haft/har småbarn och hund. Jag antar att du inte haft eller har små barn?

mikkan01
0

Det skrev hon ju i #1 =)

~mikkan

Maja2
1

#18 precis, och eftersom hon inte har barn eller har haft barn, så känns det inte som att hon riktigt förstår vad det handlar om, att överhuvudtaget knyta ett koppel till barnvagnen, hur lite hunden än drar.

mikkan01
0

Jaha, du menade så=)

ONT:
Jag själv skulle inte knyta fast kopplet i vagnen hur mycket jag än litar på hunden, känns som att man får mindre kontroll, svårare att hala in hunden ifall det skulle komma någon och hunden KAN ju faktiskt få fnatt och dra iväg.

Att släpa på vagn varenda gång känns ju också lite sådär…hade nog själv kört på sele/bärsjal =)

~mikkan

Loveradio
3

#16 Att försöka förolämpa dig pg.a din ålder tror jag knappast att Maja vill göra. Däremot så är det faktiskt så att hos tonåringar är inte hjärnan färdigutvecklad än. Och "hjärnans beslutsfattarcentrum" blir klart sist. Och det innebär att bl.a förmågan för riskbedömning inte är lika utvecklat som hos vuxna.

Och därför har din unga ålder betydelse i detta sammanhagn. Du ser inte riktigt riskerna med att binda fast en hund i en barnvagn.

Michaela-N
10

#21 Vad ville hon med det då? Berätta för mig hur gammal jag är? Det kan jag mycket väl själv hålla reda på.

Jag är inte helt korkad, även fast ni verkar tro det. Bryr mig inte ens om att diskutera det,

Hjärnan är inte färdigutvecklad förens man är 25. Vilket betyder att du inte heller är helt färdigutvecklad i knoppen.

Helt otroligt att jag faktiskt visste detta, trots att jag är så sjukt liten! Flört

Det var sista kommentaren från mig angående detta i tråden.

[Doglovers]
5

När mina grabbar var riktigt små blev till att släpa på barnvagn och två hundar. Men det gick. Sen blev det en längre promenad när pappan kom hem efter jobbet. Utan barn och vagnFlört

Roligt med smått TSSkrattandeDen största vinst man kan få.

#1 Jag skulle inte ens knyta fast en katt i koppel, då risken finns att dom kommer för nära hjulen och kan göra sej illa. Att sätta med åldern är jätte bra då man kan prata på ett mer förståeligt sätt. Det är en enorm skillnad att prata med en tolvåring och en nittioåringFlört

Maja2
3

#20 Ja, så menade jag.

#22 Vad jag ville poängtera var precis det jag sa: eftersom du är såpass ung som du faktiskt är, inte har eller har haft barn, inte har styrt DITT barn i en barnvagn … så förstår du nog  heller inte de känslor och ansvar som finns inbäddat i just den frågan.  Jag har aldrig någonsin påstått att du är korkad, så ditt uttalande om det är inte så värst genomtänkt.

Noa-Nisse
1

Vill påminna er om att hålla er till ämnet!!

Loveradio
1

#22 Igen, med ålder kommer både erfarenhet och förmågan att bedömma risker utvecklas. Det var ju inte menat som ett påhopp. Så jag tycker det är lite synd att du direkt går i försvarsställning.

Och ja, jag är fullt medveten om det.

Och nej, jag tror inte att du är korkad.

Maja2
3

#25 Det hör väl till ämnet lika mycket som att gratta till tillökning tusen gånger om??

Jenna_Nord
1

Kan man inte sätta fast en springer på barnvagnen? Haha Flört

Mvh Jenna

SaraC
1

#9, #13 & #14 Tack så mycket! Glad

#23 Ja, det ska bli kul Glad Jag tänker mig att man kan ta en långpromenad med både hund och vagn när det passar under dagen, men just de här små kissvändorna känns krångliga att kånka ut vagnen för tycker jag.

#28 Haha, där har du en uppfinning att fila vidare på! Flört

Noa-Nisse
11

#27, faktiskt hör det till ämnet 100 gånger mer än att diskutera Michaela-Ns ålder och om hennes förmåga att fatta beslut…?

Stör det dig att jag skrev just "tusen gånger om" eller?

Maja2
3

#30 Jag har ALDRIG diskuterat hennes ålder att fatta ett beslut??? Däremot att jag sa att i inlägg "0 frågades efter erfarenhet av de som har /har haft barn och hund ??? !!!

Jag har inte stört mig alls av det du skrivit, det är DU som påpekar att vi ska hålla oss till ämnet, vilket jag anser att vi alla har gjort?

LinaK
5

#31 Det är väl inte att hålla sig till ämnet om man börjar diskutera någon annan medlems ålder i denna tråd som handlar om att Sara undrar hur andra gjort vid utevistelse med hund och barn samtidigt.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Maja2
2

#31 Jag har inte diskuterat hennes ålder mer än att jag i och med att jag förstod hennes ringa ålder, förstod att hon inte har eller haft barn. Således inte heller är eller har varit insatt i själva frågan i första inlägget.

Noa-Nisse
2

#31, Jag har väl inte skrivit någonstans i #30 att just DU skrivit något om hennes ålder??

Men tycker nog att det är mer OT än att gratta Sara till att hon ska bli mamma?!

Maja2
8

Ok. jag ger mig. Jag har fel. Jag ber om ursäkt.

Jenna_Nord
1

Hade du läst hennes inlägg ordentligt (#1), så hade du vetat redan då att hon var för ung för att ha barn.

Mvh Jenna

Maja2
3

#36 så då får man automatiskt inte ifrågasätta??

Jenna_Nord
7

Självklart får man ifrågasätta tankesättet, men åldern hade ju däremot inget med saken o göra.
Jag har en vän på 23 som funderar på att fästa kopplet i barnvagnen när hon ska ut med lillen. Beroende på hur det kommer fungera. Så tycker inte alls att det är så barnsligt tänkt.
Det är en smaksak och hur mycket kontroll man har på vagn och hund.

Mvh Jenna

Maja2
3

#38 Men jag har ALDRIG sagt att det var barnsligt tänkt, ALDRIG . Det är DINA ord. Det JAG har sagt är att vid den åldern  har man nog inte egna barn, och den erfarenheten. Visst, det är en smaksak hur mycket kontroll man vill ha på sin barnvagn. JAg har uttalat mig om MINA åsikter, både som hundägare och mamma. MEN jag har bett om ursäkt.

sagaindia
0

Varmt grattis!!!! Jag kan rekommendera en bärsjal/sele! Är det kyligt kan du dessutom ta en stor jacka runt dig och bebisen så håller hen sig varm. Att bli buren nära mamma är härligt för en liten bebbe. Lycka till!

[[pimey]]
0

jag passade på att ta mina korta små rundor då min son låg och sov så då smet jag ut en kort stund på 5 min kanske? och rastade hunden. annars så la jag bara ner honom i vagnen och gick en längre ruda :) inte svårare än så :)

SaraC
0

#40 Tack! Ja, det låter ju onekligen mysigt också Glad Har börjat spana efter bästa modell på sele/sjal!

#41 Tror inte att jag skulle våga lämna en bäbis själv och gå på en promenad. Min hund bajsar aldrig på gården, så behöver gå iväg en bit med honom.

[Doglovers]
3

Tänk bara på att bäbisen ligger tryggare i vagnen om du skulle halka.

Michaela-N
0

#42 Varför känner jag till det här egentligen… men BabyBjörn har jättebra bärselar, mamma har (tror jag?) använt dom på mig och mina syskon :)

Cassii
1

Jag har en lillasyster jag ofta är barnvakt till, hon är uppe till nio ungefär och då får mina hundar även ta sista kissen de dagar jag är barnvakt. Sen gå upp tidigt dagen efter, Lexie har iaf inga problem med det. Jag har bundit båda mina hundar i vagnen, och ser heller inget fel med det. Mina hundar på 5 kg resp. 3 kg gör ingen skada även om de skulle få syn på något.

[[pimey]]
0

42# vi bodde i lägenhet så jag fick gå iväg en bit jag med inte alltför lång men så pass att jag kunde se lägenheten iaf :)

anaprincess
0

Hur gör man på vintern då om man ska ut med hundarna och inte vill dra med vagn på dom korta kissrundorna? Måste ju bli kallt för bebisen att sitta i en bärsele då?

sagaindia
0

Stoooor jacka eller rock runt mig och bebisenGlad

SaraC
1

Jag har ju även en vagn som också kommer användas. Är det väldigt kallt ute, halt eller liknande så tar jag ju bara den istället. Man får ju anpassa lite efter hur det passar såklart.

#44 Ja, det är främst deras jag spanat in Glad

Lathundarna
2

Har en hyfsat alert hund av mellanstorlek samt en onge på 6 månader. Japp, vagnen hänger med ut på promenaderna. Detta för att min rygg inte står pall för att bära 9 kg onge hur länge som helst, samt att jag helst vill komma upp i lodrät riktning igen efter att ha plockat upp efter jycken Flört Även på lydnadsträning hänger vagnen med (om sambon jobbar) då den kan stå utanför plan, medan jag vid spår, uppletande eller sök lämnar ongen hemma med barnafadern Glad

cissi.f
0

Ska du gå korta sträckor så funkart det med en bärsele anars ta vagnen. Så har jag gjor när mina hundar behöver ut och man är själv hemma med barnen Glad

Banankaka320
1

#10 Men då kanske vagnen är vält och ungen fått en hjärnskada etc?

SaraC
0

#50 Okej, kul att få höra lite hur andra gör!

#51 Det låter bra, det är så jag tänkt mig Glad

SmileyMalin
0

När mina barn var bebisar tog jag alltid vagnen på promenaderna. Köra vagn o.hålla koppel samtidigt får man rutin på rätt snabbt ;)

Patriszija
0

Jag har en 3mån bebis och jag har alltid passat på att släppa ut hunden på en liten kissrunda i trädgården eller utanför huset när bebis sover, sen tar vi de längrerundprna me barnvagnen och "bajsrundor" innan husse åker till jobbet på morgonen och när han kommit hem. Nu skall vi dock flytta från villalägenhet till vanlig lägenhet på 8e våningen så då får alla rundorna bli med barnvagn iallafall (när husse är borta)

[Forest]
0

Grattis Sara :)

Jag var ofta hundvakt när sonen var liten, nu hade jag tur att sonen är född i augusti och den sommaren var väldigt lång därmed var det smidigt att ta vagnen. Vintertid så drog jag vagnen oxå då han ofta sommna redan när man tog på han overallen ;)

SaraC
0

#56 Tack Glad

Och tack för alla svar!