Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1584 ggr
xjanniex
0

överskottsenergi

Hej Hej.
Vi har ju en liten blandis valp här på 13 v. Han väger strax över 1 kg då han är mestadels yorkshireterrier. Jag skrev tidigare ett inlägg om hur långa promenader man kan ta och förstod då att vi gått för långt med honom och vi tar det nu mycket lugnare med promenader på 5-10 min.

Han har så galet mycket överskottsenergi, han är ju en terrier och han är 13 v men det känns ändå som att det är jätte mycket! Vi har ju inte haft valp förut och inser att alla kanske ibland känner att deras valp är "ovanligt jobbig" :p ville bara kolla om vi kan få något tips av er med mer erfaranhet om hur man kan trötta ut en valp utan att han tar skada.

Jag jobbar deltid men min man är hemma med valpen hela dagarna och så här såg dagen idag ut:
07:05 nu är jag ute med Algott och kissar & bajsar, sen går vi in och sover ett par timmar till (han kan inte riktigt hålla sig genom natten, därför vi gör så) Han får frukost efter att vi varit ute.

kl 09:00 kliver husse upp och han och algott går ut och kissar, och de leker ute i ca 15 min.

(kisspauser varannan timme, enbart då han går i koppel)

lek med husse till och från i 1,5 h i soffan medan husse tittar på film, dragkamp och lite bollek. Under denna tid var Algott rätt lugn och lekte fint.

Sommnade i soffan och sov i ca 30 min

Sedan följde ca 1,5 timme då algott var vaken men lekte själv genom att tugga på leksaker och gräva i sin säng.

Som ni ser var förmiddagen inga problem, det blir värre frammåt kvällen.

Kl 15:30 är husse och Algott ute i 30 min och busar, de jagar pinnar och springer runt.

sedan sov han i ca 1 h

Kl 18:00 är det dags för lite mer bus ute, de träffar en kompishund som är lite mer än ett år och de busar med varandra i typ 15 min. Sen fortsätter leken med husse (med vilopauser såklart) och hela utevistelsen var ca 45 min.

Det är nu all hell breaks loose.

Mellan ca kl 19 och kl 21:45 så är Algott mycket påfrestande då han biter och biter i fingrarna, han får ett skarpt NEJ! varje gång men det leder till att han uppkäftigt skäller på en, han låter en inte vara ifred en sekund utan bara skäller och bits hela tiden. Vi gör vårt bästa för att avleda hans uppmärksamhet med dragkamp och bus men vi är så pass trötta båda två (jag efter en heldag på jobbet) så det är svårt att göra det helhjärtat och hela tiden bits eller skäller han (inte aggressivt utan busigt, han viftar hela tiden på svansen men det gör ont i händer, fötter och öron ändå). Han vet att han ska vara tyst när vi säger TYST! för han kan det när han inte är så uppjagad, vi berömmer alltid massor när han gör rätt. vi har även testat att ta honom i nackskinnet eller lägga ner honom på rygg men detta verkar inte ge något resultat, jag vet att det är lite omdisskuterat om man ska göra så eller ej men vi testade då vi blev lite desperata- Men som sagt verkar han inte fatta då han gnäller men lika fort börjar vifta på svansen.Han somnade först vid 21:45 men fram tills dess var han nästan olidelig.

Jag tror grannarna är lika ledsna på att höra våra NEJ! TYST! och FY! som att höra honom skälla… suck..

Han är verkligen super söt och go och härlig jämt förutom när han blir sådär vild och det känns liksom som att han är understimulerad.
Han är snäll mot allt och alla, har än så länge inga problem förutom detta med bitande och skällande, allt annat funkar jätte bra.

Han får mental stimulans också, han är så lättlärd och vi har många korta tränigspass i vardagen, han kan sitt, ligg, hopp, hämta, snurrarunt, tyst (nästan jämt), skall…. ja det är nog det… men som sagt är han super lätt att lära och vi avslutar alltid så fort han tröttnar, det är mer som lek än träning.

Innan när vi gick på längre promenader var han lugnare inne, av förklarliga skäl då vi helt enkelt tröttade ut honom mer.. vi undrar om ni har något tips på hur vi kan uppnå samma effekt fast på ett sunt sätt :p

Kanske är valpar bara såhär, å då får vi ju jobba på vårt tålamod mer helt enkelt, eller kanske gör vi något fel??

Tacksam för tips då husse var gråtfärdig av frustration och utmattning när jag kom hem från jobbet idag.

Maja2
6

Det verkar som att ni mestadels leker stressande lekar med valpen. Busa, jaga efter pinnar och dragkamp. Var är passivitetsträning och nosarbete? Problemlösning av olika slag samt för åldern passande träning?

htt
1

Olika förslag på aktiviteter som är lite lugnare har #1 gett er, men även kontaktövningar kan vara bra :)

vallhund
3

Uppenbarligen övertrött valp. Håller med # 1 o 2.

Skippa all form av pinn o boll lekar o sluta skrika på valpen, den vet knappast vad era ord betyder.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Besan]
0

ni leker alldeles för mycket och länge med valpen.

Jag leker med min som MAX 5 minuter några få gånger per dag, inte mer. Sen övar vi kontaktövningar också.

Låt valpen vara valp.

[Madlene]
0

Helt klart överstimulerad valp. Håller faktiskt med #3 här, skippa att skrika (?!) på valpen.. Gå ut några gånger om dagen och sätt er på en gräsmatta och låt valpen hoppa runder, då tycker jag att ni kan ta med EN leksak som han får leka SJÄLV med.

"Vi gör vårt bästa för att avleda hans uppmärksamhet med dragkamp och bus"

Hur ser ni det som att avleda hans uppmärksamhet? Det jag ser är att ni istället berömmer med bus.