Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 7395 ggr
Michaela-N
0

Jag blir galen!

Hugo var rumsren vid 4 mån tror jag det var. Vid 5 kom det tillbaka och han är fortfarande inte rumsren vid 8 månader.

Jag blir alldeles galen. Han är instängd när vi inte är hemma och när vi sover men det hjälper inte, han kissar ändå. Vi går ut med honom ofta, det brukar inte heller vara en jättepöl utan en liten där han tycker den hör hemma.

Mamma vill kastrera, hjälper inte detta vill hon ta bort honom.

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag tror vi missat en poäng vid rumsrenhetsträningen, för jag har aldrig hört talas om en hund som är 8 månader som fortfarande kissar och bajsar inne.

Tokryck
1

Jag hoppas att ni omplacerar och inte tar bort honom om ni inte orkar mer. Det är ju inte hans fel. Bajsar han även inne handlar det troligen inte om UVI och en kastrering hjälper ju inte mot hundar som bajsar inne, kanske hade det hjälpt om det bara handlade om markeringar. Men han kissar på golvet förstår jag och då handlar det ju inte om markering utan om att han inte kan hålla sig tror jag. Hur länge är han ensam?

Jag hade en blandras som inte var rumsren vid sju månader, med grundträning igen så blev hon det kort efter vi fick henne.

Hanar kan vara svårare än tikar.

Kämpa på eller omplacera, avliva inte för en sådan liten sak!

Anothername
0

Vill påpeka att d inte blir bättre av att han är inlåst vilket ni verkar tro när jag läser meningen "Han är instängd när vi inte är hemma och när vi sover men det hjälper inte"

Förmodligen handlar d säker om att han inte klarar av att vara ensam.

För va jag fattar d som så bajsar han inte inne när ni är hemma och se honom? Eller har jag fel?

Tycker detta låter väldigt konstigt och håller klart med #1 att ni ska omplacera honom istället för att avliva honom och kastrering lär inte hjälpa för detta.
Förmodligen handlar det som sagt om att han inte kan vara ensam och att han är under stimulerad.

Hur ofta går ni ut med honom och hur länge får han vara inlåst innan ni kommer hem/Vaknar?

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Michaela-N
0

Vi kämpar på, vi kämpar på. Men vi kan inte ha en hund som gör inne. Självklart är det allra sista lösningen.

Och omplacera, då är det ju någon annan som måste ta tag i det. Så det hjälper ju inte hans situation.

Jag vill mer veta vad det kan bero på, vill inte att det blir sådan stor uppståndelse till konsekvenserna, det var inte det tråden var tänkt för.

Det som är mystiskt är att han gör inget när han är ensam hemma eller under natten, det är när vi är hemma som han gör på sig.

Vi går långt och länge och han får busa av sig ordentligt. Mycket lek och sånt inne, jag gör väldigt mycket med honom.

[countess]
3

Jag tror att det kan vara en protest ! hur mkt gör ni med honom med honom? Om han sitter i bur är det väl klart att han inte vill göra sina behov för att sedan trampa/ ligga i det !

så ni tycker det är bättre att ta bort honom än att någon annan får ta sig an prblemet? finns säkert duktiga som kan få bort problemet ! hur mkt är ni ute medhonom? ser ni till att han verkligen gör i från sig ute?

Maja2
5

I den åldern han befinner sig i kan man väl knappast kalla det ett problem heller. Det är inte ovanligt att det tar upp till ett år innan en del hundar är helt rumsrena.

Hur menar du att han är instängd? Ensam i ett rum?

Hur gör ni för att han ska lyckas när ni är hemma?

[Forest]
0

Har ni vart hos vetrinären tänkte så han inte har urinvägsinfekton. Är han helt ensamhetstränad? Tycker ni ska läsa på lite en hanhund slutar inte bara merkera alal gånger när man kansterar dom.

Michaela-N
0

#4 Nej han är inte instängd i bur. Under natten får han vara i min säng och när vi är borta i hallen och båda badrummen. Dvs. han har mkt plats. Det finns säkert duktiga som kan det, det var därför jag ville fråga här.

#5 Vi kämpar på som sagt. Är ute ofta och stimulerar honom. Vi går ut innan vi åker och när vi kommit hem.

#6 Skulle inte tro att det är det, men om så är så förklarar det inte varför han även bajsar inne. Läsa på lite? Jaså, var då? Jag frågar här och googlar. Det må hända att de inte slutar helt, men det skadar inte att testa heller då det för oss inte finns någon speciell nackdel.

Royalz
0

Ända till min hund var ca 1år hände det olyckor inne. Vi kastrerade honom när han var runt 8-9 månader, inte för att han kissade inne.

Nu är det ju så kallt ute och han kanske tycker det är bekvämare att sätta sig inne än att kissa/bajsa ute i kylan?

Maja2
1

På mig låter det som att ni får börja om från början sas. Håll stenkoll på honom, lägg märke till hur han beter sig innan han ska göra ifrån sig. Ta upp honom, på med skorna, och sen UT.  Det gäller att vara väldigt aktiv och vaksam när man ska lära en hund att det är utomhus som gäller. Beröm när han gör ifrån sig ute, men banna aldrig om han gör det inne.

Emaljoh4
1

Att vara tråkig på promenaden kan också hjälpa. För ibland kanske hunden "glömmer" att gå på toa när den är ute eftersom det är så mycket annat roligt runt omkring.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Royalz
0

Tänkte på en sak. Nu när han är såpass gammal kan ni faktist fya honom när han gör ifrån sig inne.

Rafflan
1

Vill bara reda ut lite. Gör han någonsin nåt när han är ensam? eller gör han bara saker när ni är hemma?

När ni har aktiverat och lekt med honom rastar ni honom ordentligt efter det?

Funderat på om det är för att markera, han kanske börjar bli könmogen?

Min hund blev 2 i november och slutade göra inne i sommras. Så det kan ta tid, för han var det kissa och handlar om att markera/könsmognad som pågick länge verkar det troligaste.

Så här var det för oss när han gjorde inne, vi hade honom i 1 rum när han var ensam, det var ett tråkigt rum med sovplats, vattenskål och något att tugga på, ingen möjlighet att klättra på möbler eller tugga mattor eller göra annat hyss vilket bidrog till at han bara sov. När vi kom hem vakna han och då skulle det rasas. Sen var problemet, när vi var hemma, så fort någon kom, eller gick, eller något annat "spännanade" hände så fanns det en risk att han kunde bli lite glad och då hände lätt en olycka. Han gick under avlivninghot då han riskerade att ha sönder vårt trägolv, lösningen blev kissskydd, för hanhundar som kissmarkerar, och det fick han ha på sig tills han kunde visa att han inte gjorde nåt inne. Det var "läskligt" att kissa i den så var sällan han kissade i den, när han var ensam hemma och på natten slapp han kisskyddet :)

Så kolla först upp hos veterinär så att han är helt frisk, prova kiss skydd, och börja om rumsren träning och ensamhets träning om han gör nåt när ni inte är hemma :)

Tokryck
0

#3 Som sagt, jag var en sån som tog mig an en omplacering som inte var rumsren (hon skulle avlivas pga det).

Jag skulle gå tillbaka till grundträningen en gång till. Någon annan skriver att man ska gå tråkiga promenader och där håller jag med. Då gör han av sig mer.

Jag tycker inte du ska fya, han är änså så pass ung och vet han inte vad som gäller så tycker jag det är elakt att fya.

[Hilo]
6

Det kan ta upp till ett år innan en hund är helt rumsren. Inget ovanligt.
Så ni har tekniskt sett 4 månader kvar.

Att ta bort honom för en sådan sak som att ni inte orkar träna är ju ren idioti, ursäkta mig.. Ta hjälp av en instruktör om ni inte klarar det själva.

Sen kan det vara någon form av protest också..
Vad ni det kan bero på är ju också upp till er att försöka klura ut.

Är han ensam för mycket för sin ålder, har ni inte ensamtränat honom tillräckligt. Får han fel mat.. m.m. m.m. m.m.

[Forest]
0

14, Bra tips jag håller med.

Michaela-N
0

Det må vara ren idioti, ja. Men det är helt omöjligt att leva med en hund som inte klarar av att vara rumsren. Som jag sagt innan är det inget jag vill diskutera och jag kommer sluta svara på sådant i fortsättningen.

Jag vill bara ha tips på vad jag kan göra.

[Hilo]
2

#16 Och du har fått tips. Börja om från början,
eller ta hjälp av en instruktör.
Det är inte helt ovanligt att hundar gör exakt som din. Smällar man får ta när man skaffar hund.

Michaela-N
0

#17 Vadå börja från början? Vi gör samma sak och har alltid gjort det. Instruktör kommer senare.

Vattnadal
0

#18 Men om ni inte komemr någon vart, får ni kanske börja om, som man gör med en liten valp.

Ut när han vaknar, har ätit eller busat. Hålla koll, inte låta honom vara själv i ett rum. Lära er att läsa när han behöver gå ut. Gå ut och bara stå, elelr gå en riktigt tråkig liten runda, samma hela tiden, där han kan kissa och bajsa.

Min Vittra kunde vara ute och leka, sen gå in och kissa och bajsa, för att sen gå ut och leka igen. Hon var inte helt rumsren förrän hon var 8-10 månader.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Emaljoh4
0

Kan han springa lös? Min hund föredrar att göra ifrån sig när hon springer lös, men det funkar i koppel också.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

tsset
0

Kan han känna sig osäker utomhus vilket gör att han inte gör ifrån sig allt där? Syns inte ibland, och det man kan göra då är att under en tid alltid gå samma vända så hunden inte behöver uppleva olika miljöer och dofter varje gång. Jag menar, en hund som kissat och bajsat klart kan ju inte framkalla nytt bara för sakens skull, så därför bör ju långa promenader där det tar slut hjälpa annars…

Annars, eller kombinerat, är det börja om från början som gäller. Och då alltså ha Full koll när ni är hemma med honom och verkligen Övervaka dygnets alla timmar. Så fort han visar att han behöver gå så är det ut Direkt som gäller, ha koppel, skor och allt framme så ni bara kan slänga er ut på en sekund. Om ni lyckas få ut honom varenda gång under låt säga 2 veckor kommer ni kunna släppa lite på tyglarna och där nånstans kommer er hund förhoppningsvis ha lärt sig att "det är ut vi ska när jag känner så här så bäst att tala om det för matte" - han säger till. Men det är dygnet-runt-bevakning som gäller, varenda gång och inte ett misstag!

På detta sätt blev min labbe rumsren (i bemärkelsen Sa till när han ville ut, inte "höll sig 8 timmar" då det inte är fysiskt möjligt) redan vid 9 veckor, efter en veckas bevakning var han så tydlig i att han ville gå ut att vi kunde släppa taget helt. Han gick till dörren och pepe när han ville ut helt enkelt och vi kunde ligga på soffan eller göra vad tusan vi ville.

Så börja om från början, jag känner att han bör ha lärt sig på två veckor men fortsätt gärna om ni ser att han börjar förstå poängen, det är Sååå värt det i slutändan! Och lycka till!

lsoderberg
0

okej nu har inte jag läst några inlägg alls så jag vet inte om nån har skrivit de innan men min valp kissade också inne mycket, så vi frågade nån på en djuraffär och dom sa att när hunden va på väg att kissa elr bajsa inne skulle man ta tag i den och säga nej och fort som tusan ut. så vi började säga nej och sprang lite mot honom och klappade händerna så skyndade vi oss ut. vi fick gå med han ganska länge innan han gjorde nått. men när han kissa  elr bajsa så gav började vi busa och leka och gav en liten korv bit till honom, då lärde han sig väldigt snabbt. fast visst de hander ibland lite olycker på nätterna men vi jobbar på de att han ska väcka mig elr något :) haha jag hoppas du förstog va jag mena , jag är usel på att förklarax)

Tokryck
2

#22 Valpar i ung ålder har ingen möjlighet att hålla sig, nu vet inte jag hur ung din valp var men jag skulle inte säga till om hunden gör ifrån sig inne just pga detta. Antingen beror det på dålig träning eller att hunden har något fel. Båda två är vi ansvariga för eller ansvariga att göra något åt.

Jag tror (fortfarande) på att börja om från början, alltså ta ut efter mat, lek, sömn och även däremellan en period och samtidigt berömma när hunden gör ifrån sig ute.

Jag har som sagt erfarenhet av liknande och det gick fort när vi började om med vår tik.

Rafflan
0

Har ni kollat för urinvägsinfektion hos veterinären?

Våran blev rumsren i sommras och började för en vecka sen kissa inne igen och idag hade vi tid för vaccinering hos veterinären så pratade med dem ang kissande och det vissa sig att min vovve hade urinvägsinfektion :)

[Forest]
1

24 Jag har föreslagit det med det kostar så lite att göra den undersökningen och visst är det lätt fixat lite medicin så vips kan de hålla sig igen Glad

lsoderberg
0

#23 men vi skyndade oss ut efter han hade lekt, ätit, sovit osv, så fort han börjanosa lite på golvet  så gick vi ut med honom. men vi sa inte till han på ungefär en månad, sen vart mamma less på att torka kiss och plocka upp bajs så då frågade vi en tjej på granngården (stavning) och så sa hon att vi skulle säga nej osv. så då gjorde vi de. och de fungerade, fast vi gjorde ite precis som hon sa då men aja :)

Kickilu
0

Min blandras blev rumren väldigt sent. För hans del handlade det om mognad och att han kände sig osäker ute. Spelade inte någon roll hur länge vi var ute så fort vi kom in i tryggheten bajsade han.

För mig var det inte något problem eftersom jag hade med det i beräkningen när jag skaffade valp, alla valpar är olika.

Tycker tidigare svarat bra. Ut så fort han sovit, ätit eller lekt men framför allt så kanske han inte är mogen att bli rumsren än.

Det är mycket jobb med en valp. Det är bara att ha tålamod.

Ketang
2

Nu har inte jag läst alla svar du har fått. Men du skriver att en omplacering inte hjälper honom. Det kan till och med vara det enda rätta. Att börja om i en helt ny familj som är duktig på hund och har tålamod.

Små hundar har ofta svårare att bli rumsrena än större hundar. Nu vet jag inte vad du har för ras, men att ge upp och avliva en 8månader gammal hund för att den gör inne???? Nä du, bättre än så får man nog vara om man skaffat sig en hund!

Ketang
0

Och att kastrera hjälper troligtvis inte ett dugg om hunden bajsar inne… Det är inte ett hormon relaterat problem ni har!

Michaela-N
0

#24 Han bajsar inne med.

OCH NEJ. JAG. TÄNKER. INTE. OMPLACERA.

Mamma får säga vad hon vill.

lsoderberg
1

jag förstog inte riktigt,  så du vill hellre ta bort hunden ? elr vill du ha kvar den ?

Michaela-N
0

#31 Jag ska ha kvar honom.

Men snälla sluta dalta om detta.

Rafflan
1

#32 tänker du göra som dem tipsat om?

* ta till veterinären

* börja om från början, räcker inte det så gå ut 1 gång/timme på dan och var 3:dje timme på natten. Och direkt efter att han ätigt, sovigt och busat och ha uppsikt över hunden hela tiden.

är din mamma trött på att plocka bajs och torka kiss, ta på dig ansvaret, så fort hunden gjort nåt tar du hand om det, ser din mamma det först så säger hon bara till så tar du hand om det.

Michaela-N
0

#33 Vet inte för nu har han varit "torr" några dagar. Få se om det håller i sig.

Noa-Nisse
7

blir nästan lite arg över denna tråden.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Michaela-N
7

#35 blir nästan lite förbannad över din kommentar.

Men ärligt. Vad är det du blir arg över? Jag frågar vad det är jag ska göra. Komma med onödiga kommentarer hjälper ju knappast något, ellerhur? Har du inget vettigare att säga kan du likagärna gå någon annanstans.

[Forest]
0

36 En del tipsar om att man kan skärma in hunden lite som i en större bur, då i kompistgaller stor någ att den kan röra sig ha ha bädd,vattenskål mm . Jag rek inte det då jag inte vet om det funkar lr ser vitsen med det hela. Hoppas iaf att ni får lite bukt på detta. Och ta nu till dig alla tips som skrivits :)

Michaela-N
0

#37 Jag gör det (:
Vi testar med allt, och han har gått torr några dagar nu. Får se om det håller i sig.

Pia-Lena
0

Stämningen hemma hos er kanske inte är den bästa just nu med din mamma som vill avliva valpen och du som vill behålla din lilla valp. Alla blir lite uppjagade, så även valpen och då blir det lite svårt att komma någon vart med rumsrenheten. Att han fick ett återfall efter ca 1 månad som "torr" är inget ovanligt, så gör också barn som slutat med blöjor. Och precis som med barn är det bästa att inte göra så stort väsen av olyckan utan försöka att så mycket som möjligt underlätta för att kiss och bajs hamnar där det ska. I de allra flesta fall löser det sig av sig själv så småningom. Som någon sade ovan, för att hålla mamma lugn och fin och positiv till valpen, ta på dig så mycket du kan av kisstorkandet. Jag har själv 4 hanhundar och en tik och under löpperioder ( då vill pojkarna gärna markera) eller när det kommer besök eller när man själv tar med hunden bort, får pojkarna ha kisskydd. Det fungerar jättebra, påminner dem om att det är behagligare att kissa ute än i "blöjan". Försök tänka dig att det hela kommer att gå över, familjens sinnesstämning kan vara orsaken till det fortsatta kissandet. Älska din valp och torka upp efter den, sade någon klok person, jag håller med. Lycka till.

monsi
2

Hm! Han kissar inne o bajsar inne när ni är hemma inte annars om jag har fattat det hela rätt.

Min första känsla är att det kanske händer välldigt mycket runt om kring när ni är hemma så han glömmer bort att visa att han vill ut.

Hade en blandis som varit misshandlad han kissade på sig av glädje när det hände något kul, bajsade även inne om det hände för mycket saker o det sen blev lungt o han kunde slappna av.

Blev stressad om allt inte var lungt.

Mitt tipps är att hålla koll o ta ut honom direkt om det är stimmigt o sen lungt, gå samma runda o om det går undvik att ploka upp efter honom.

Vissa hundar blir osäkra om man plokar upp efter dem direkt dessa behöver att det ligger kvar så de vet att de gör rätt.

Om inga tipps här hjälper fråga på blandras i fokus finns många bra instruktörer där.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Michaela-N
2

Vad roligt att jag hittade den här tråden! Om någon skulle hitta den igen så kan jag meddela att han slutade med detta efter kastreringen.Oskyldig

Pia-Lena
0

Så skönt då, alltid roligt med lyckliga slut!!

[Highonbluetomorrows]
0

#41. Härligt! Jag undrar dock varför han bajsade innan för att han var okastrerad, men men, det fanns kanske ett samband med hormonell stress -> kiss -> bajs.

[postmortum91]
7

Man skaffar inte hund om man inte har tid/kraft/pengar att ta hand om den, thats it!

Michaela-N
0

#44 …Va…?

[postmortum91]
9

kul att det har löst sig men jag blir så provocerad av när folk har "avlivning" som sista alternativ, men kul att det löste sig. Men jag gillar fortfarande inte attityden och synen du/ni verkar ha på hundar, om att de är inte mer värda än ett rent golv.

[Highonbluetomorrows]
12

#46. Att ha avlivning som sista alternativ är en sak, att ha avlivning som ANDRA alternativ (som ovan) är en helt annan. Finns allt för många på kattsidan som försöker "hej vill ni ha en katt annars avlivar vi den"… så mycket var den värd då..

Men nu var det ju TS mamma som inte orkade. Inte TS själv. Tyvärr styr man inte över sina föräldrars åsikter i särskilt många fall.

Michaela-N
0

#46 HUR kan du ens säga så? Att jag inte har tid, kraft eller pengar? Mina inlägg är provocerande, men ditt eget då?

Jag förstår inte ens hur du kan uttala dig själv om den situationen, har du själv upplevt en hund som i 8 månaders tid markeringskissar flera gånger dagligen och bajsar inne? Upplev det själv - sen kan du uttala dig om det faktiskt går att leva så.

Jag kan säga dig det nu på en gång - oavsett  hur mycket man älskar sin hund så funkar det inte. Hade han fortsatt som han gjorde hade jag tagit bort honom. Självklart är han värd mer än ett rent golv, men i praktiken så går det helt enkelt inte att gå ut en gång i halvtimmen för att inte torka bort kiss och intorkat urin på mattor och möbler. Vet du hur vi hade det? Moppen stod framme konstant, för det kom små fläckar precis hela tiden.

Och nej, det är ingen syn vi har på hundar, att de inte är värda något och så fort de inte är rumsrena är det inget att ha. Jättetråkigt med dina otroligt sarkastiska kommentarer.

[Forest]
4

48 jag kan iaf svara på detta. Chanel kissa och bajsa inne rätt ofta i flera år, inte en tanke på att vi skulle avliva henne. Det tog ett tag innan jag kom på en lösning på problemet, för hennes del var lösningen minska av nattetid hemmet. Hon gjorde ifrån sig nattetid inne, trots alla promenader och sen kvällspromenad + ändrad mattid, så gjorde hon inne.  Hon fick allså vara i vårat sovrum-kök o lilla hallen nattetid. Hon var omplaceringshund som antagligen bajsat o kissat inne hela sitt liv.