Vid anfalls situationer
Om nu det värsta skulle hända och ens hund blir attackerad av en annan hund vad gör man?
Dels tänker jag på en sådan situation där man möter en lösspringande hund men också en situation där ägare har sin hund i koppel men inte orkar hålla.
Jag har tänkt mycket på detta, senast idag faktiskt. Var ute och gick med Gusten då vi mötte på en stor blandras schäfer som är aggressiv mot andra hundar. Det var knappt tjejen orka hålla emot och morrandet som kom från blandras schäfern var allt annat än trevligt.
Så vad gör man?
Först försöker jag alltid på alla sätt få hunden att vända innan den kommer fram till mig och hundarna. Jag ropar, kastar saker osv. Kommer den fram ändå så sparkar jag hårt till den där jag kommer åt och fortsätter med det tills den springer undan. Är hunden som kommer fram snäll, så får den sig ett slag istället för spark, men den ska ändå snabbt bort därifrån eftersom Ozzi är så rädd.
Detta hände min schäfer när hon var bara 5 månader. En aggressiv mellan schnauzer, nästan lika stor som Indra var, kom framspringande och flög på henne. Den hunden sparkade jag riktigt hårt 3 gånger, innan ägaren kom fram och tog bort den. Den bet i Indra osv…
Jag är villig att göra vad som helst för att skydda mina! :)

Det finns hund atak spräjar, det är som peppar spräj men mycket snällare, jag har alltid en med mig, om det kommer en agrisiv hund fram till mina spjäar jag på den och kan sen fort sätta min priminda tygt, har jag den med mig behöver jag inte orova mig för agrisiva hundar! Finns att beställa på Anita Axelsson hemsida :)
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
Jag först spelat hotfull och stor, sträcka på armarna och skrika och stampa åt hunden. Fortsätter den skulle jag plocka upp min hund och vara beredd på att sparka hunden, fortsätter den skulle jag försöka slänga undan min vovve och slänga mig ner på den andra hunden med hela kroppen 
(Har en nakenhund med diskbrock så jag har planerat länge i mitt huvud hur jag ska försvara henne)
3 plockar upp menar du då lyfta upp hunden? en bekant lyfte upp sin hund o vart svårt biten i ansiktet av den den hunden som anföll så det är en liten varning. Det kan oxå trigga upp den andra hunden då o det hela kan sluta mer illa då, så det är lite små varning
Tycker annars du har bra knep o plan annars hur du ska undvika att din hund blir skadad o skada den andre med förden delen 
#4 Ja lyfta upp, men de är liksom sista jag gör för hunden som attackerar måste ha allvarliga fel om den fortsätter springa mot mig och hunden fast att jag hade försökt skrämma den. En annan plan var också att skyffla undan hunden bakom mig och slänga mig på den andra, är inte så rädd för hundbett för jag känner mig ganska säker var i halsen jag ska kunna hålla utan att bli biten :) Men man ska ändå vara försiktig :o Finns det exempel ett dagis brevid så kan jag slänga in nakenhunden där och "attackera" utan att slänga mig ner på den elaka vovven
5 den planen var bra tycker jag att kasta sig över den andre hunden, men ofta är de ju snabbare än man själv är, men för tusan kan ju funka.
(har en malle tik) Om någon ryker på henne så, jag vet inte, sparka, piska med kopplet, rycka i öran. Det är nog svårt att tänka sig hur man ska göra, det sker så snabbt i verkligheten.
1. Rytit & kastat diverse objekt på hunden om jag fått syn på den innan den kommit fram.
2. Försökt få fatt på hunden innan den attackerat min hund/mig. Om den har kopplet fast, så om möjligt, hade den fått det virat runt käkarna.
3. Kommer den ändå fram så: Sparkat, slitit, slått och rytit tills hunden gett sig av.
4. Skällt ut ägaren.
5. Anmält ägaren.
När jag var ute med min nyvalpade tik, kom grannens tyskterrier och spets lösa. Jag pratade glatt med dom men tyskterriern gick till attack även om min tik visade att hon inte ville bråka. Jag slog och sparkade hunden med "foppatofflor" Gick inte så bra kan jag lova. Sen slog jag hunden allt vad jag kunde med min Iphone. Både hunden och Iphonen överlevde. Jag var så ilsk att jag skällde ut grannen efter noter. Jag hatar att råka ut för sånt här.
En annan gång var det en annan grannes hund som klippte tre av mina hundar. Ägaren åkte i backen, men vi fick till slut tag på kräket och slängde in henne i deras bil. Sen fick hon somna in för gott. Tack och lov. Hon flög över grinden och tog alla tre hundarna och jag kunde inget göra då allt gick väldigt snabbt. Jag blev intrasslad i koppel och var tvungen att släppa loss alla mina hundar och tänkte att jag väl skulle få springa och leta hund i skogen sedan, men alla tre stannade hos mej. Underbara vovvar.
Båda gångerna har ägarna fått ersätta allt.
Ojojoj så många gånger man varit med om just detta..
Senast i förrgår faktiskt..
Runt ett hörn kommer en stor unghane rusandes mot mig, Segra och hunden jag passar (Dv. Pinscher hane).
När lösa hundar kommer rusandes mot Segra, vaktar hon.. Och självklart flyger f*n i henne och hon ska till varje pris klippa hunden som rusar mot oss.. Och den var inte vänligt inställd när den rusade mot oss.. (Svansen upp, raggen upp, och morrade djuuupt från magen).
Jag drar bak mina hundar bakom mig, samtidigt som jag först vrålar åt hunden div. kommandon.. Nej, stanna, stopp, stå.. Ja gud vet allt jag vrålade.. Men han skulle bara klippa oss, och lyssnade inte för fem öre..
Väl framme vid oss lägger jag både två, tre och fem sparkar mot hunden som träffar gud vet lite överallt.. Slutade den? Inte alls.. Jag fortsätter försöka sparka undan hunden med två galna hundar bakom mig..
När ägarna sen kommer i godan ro runt huset.. Lunkandes sakta fram och tar sin hund som då kastar sig på rygg, kissar på sig o skakar..
Mådde illa av synen.. Ägarna va höga som hus och jag vill inte veta hur mycket stryk den där hunden har fått i sina dar..
Dom går lugnt därifrån utan ett ljud.. Sätter sig i bilen, åker iväg.. Pekar finger åt mig.. Jag står bara o skakar på huvudet.. Och då, från ingen stans.. Tvärnitar dom bilen, ut flyger dom båda o vrålar att dom ska spöa skiten ur mig, om jag så lite som säger ett enda ord så ska jag bli nerspöad..
Segra (vars pappa är tjänstehund, och dom flesta i hennes släkt också), tänder ju på två röda.. Och väntar bara på att dom ska ta några steg till, så hade hon klippt dom.. Sen åker dom där ifrån, och jag har inte sett dom sen dess..
Kontentan av det hela..
Jag gör vad som krävs för att få bort hunden..
När det kommer till sånt här, så har jag nolltolerans..
Kommer en hund farandes mot mina hundar.. Ja, då smäller det.. Punkt!
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Jag gör det som krävs.
Sabina
www.anibaz.blogg.se