Hundar iFokus

Hundar

Etikettklicker-shaping
Läst 1199 ggr
[Ronon-m]
0

Vad tror ni?

Hmm… jag har funderat lite angående hundmöten med Indra. När hon var 5 månader så blev hon ju attackerad och efter det har hon blivit väldigt osäker på nya hundar innan hon förstått att dom inte ska göra henne något illa. Så Indra tar helt enkelt de säkra före det osäkra och flyger ut. Innan så brydde hon sig inte om passerande hundar, isåfall var det av glädje och för att hon ville hällsa och leka, som en valp brukar vara. Är så synd att en oansvarig ägare ska kunna förstöra allt genom att släppa sin hundaggressiva hund lös. Och inte nog med det utan även skylle det hela på Indras ras. Japp det gjorde han… Hans hund hade blivit attackerad av en "sån som Indra", alltså schäfer, så det var inte konstigt att hans hund gjorde detta…

Detta problem med utfall hade jag iallafall som gått helt jobbat bort. Hon reste bara lite ragg ibland och varje gång hon såg en hund gick hon in och så nära mig hon bara kunde för att få stöd, utan att jag behövde säga någonting. Detta blev nyligen förstört genom att ännu en hund kom framrusande till Ozzi som blev LIVRÄDD och Indra stod bredvid och såg detta. Det var inte jag som var ute med dom då utan mina försäldrar, vilket inte gjorde saken bättre eftersom dom inte vet hur de ska reagera mot den framspringande hunden och båda reagerar i panik. Indra blev på nytt osäker och gjorde utfall, men återigen lyckades jag nästan jobba bort det helt. MEN nu efter att hon löpt så har hon blivit grinig och osäker IGEN. Så jag satt igår och funderade ut ett sätt som kanske kan fungera på henne vid möten.

Jag tänkte ta med gott godis och klicker. Och självklart bara ta med henne i början, utan Ozzi så att vi får träna själva. Så tänkte jag klicka direkt när hon tittar på hunden och ge godis. Och fortsätta så, bara för att det ska bli positivt. Är det rätt? För när klickern är framme och vi tränar med den så är hon superglad och älskar det, så jag tänkte att det positiva kan föras över på hundarna vi möter. Mötande hund = klick och godis = positivt och trevligt?

Eller ska jag istället ignorera henne och bara klicka när hon tittar på mig istället? Vad tycker ni? Låter det som nått bra sätt att testa? :)

Mischa
0

Har haft enbart positiva erfarenheter av motbetingning dvs att du klickar och belönar när hon ser den andra hunden och slutligen belöna när ni kommit så långt att hunden per automatik söker kontakt med dig så fort den ser en annan hund.

En fördel är att använda en bra belöning som enbart används vid hundmötesträning för att "ladda" den lite extra.

≧◔◡◔≦

AnneN
2

Jag tycker det låter som att skvallerträning kan vara nått för er.

Ett tips, om hundar kommer springande utan att ägaren har kontroll elelr bryr sig, ropa till ägaren att din hund har skabb, då får du se folk som snabbt som attan kommer springande och kopplar sina hundar.

När löpte hon? Tänker att tikar som löper eller är skendräktiga kan bli lite extra griniga eller allmänt knäppa.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Ronon-m]
1

#1 Ja jag tänkte för andra gången testa på det :) Kanske fungerar bättre för Indra.. Med Ozzi gick det inte alls tyvärr :/

#2 Ja jag vet hur jag ska göra med framspringande hundar.. tyvärr var det ju mina föräldrar som var ute med dom och inte jag :/ Hon slutade löpa för 2 veckor sedan nu, så därför blir hon ju extra grinig, det blev hon förra gången med, därför tänkte jag testa det nu med skvallerträning bara för att inte göra en sån himla stor sak utav det eftersom hon är lite förvirrad av all hormon som far omkring i kroppen :)