frågor om VoH
Då våran lokala mataffär börjat sälja detta färskfoder så här jag tänkt att ge det till min Bichon Havanais tik. Hon äter just nu Magnusson M&B blandat med Hills i/d. För några månader sedan fick hon inflammation i bukspottkörteln och därför är vi försiktiga med att ge henne mat med för mycket fett i. Sprint är den sort vi har gett henne nu litegrann av. Har nu köpt hundemat nr 22 sorten eftersom våran gamla hund inte tycker sprint är gott. (han kommer få färskfoder ibland men inte som helfoder då vi inte vill mixtra för mycket med foder till honom, han har ganska känslig mage) Sprint innehåller 15% fett och hundemat 20% men sprint ska tydligen vara ett foder för väldigt aktiva hundar då proteinhalten är högre. Vilket tycker ni vore lämpligast att ge tiken? Eftersom voh bara innehåller animaliskt och jag anser att hundar bör få i sig en liten mängd vegetabiliskt också så undrar jag vad ni tycker hon bör få som vegetabiliskt, råris, potatis, kokta grönsaker (vilka?) eller något annat? Hon väger 5 kilo och de ska tydligen ha 2% av sin kroppsvikt av detta foder varje dag. Innebär det att hon ska få 100 gram eller ger man små hundar lite mer?
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
*tipsar* voH har en egen sida på facebook och där har du kunnig person som är där varje dag och skriver :)
Skulle hellre ge valpvarianten, då Sprinten inte ska ges längre perioder.
Valpfodret har bättre innehåll och är fullgott även för vuxna hundar som behöver lite lägre fetthalt.
Eftersom hunden har känslig bukspottkörtel och inte ska äta så fett foder blir alla VoH för feta. Om du räknar om VoH sprint så du kan jämföra med torrfoder så blir fetthalten 33 % (torrfoder har 10 % vatten) 33 % fett brukar det vara i de kraftigaste högenergifodren.
Det magraste av VoH är också det för fett 26,8 % och mer än dubbelt så fett om det du ger nu är Magnussons Meat % Biscuit Adult, som har 12 % fett. Om du vill ha magrare välj Magnussons Meat & Biscuit Light med 8 % fett om hunden funkar på Adulten sen tidigare. Andra torrfoder med låg halt fett är James Wellbeloveds vuxenfoder som ligger på omkring 10 % fett.
Det finns även VoH med ris, som är magrare.
Jag skulle valt valpvarianten, som jag själv kör på till mina båda två.
VoH med ris är det magraste, men också det för fett (26,8 % omräknat i jämförelse med torrfoder) och mer än dubbelt så fett som de flesta normala vuxenfoder. Magnussons torrfoder, som TS ger, har 12 % fett.
Om hunden inte ska ha för fett foder pga bukspottkörteln så passar inget av VoH:s foder.