Förbättra hoppteknik
Hur brukar ni göra för att eran hund ska bli "starkare" ?
dock inte "starkare" på det sätt att den drar iväg med en , utan hur den för mer muskler och kondition ?
jag brukar träna min hunds hoppteknik då det är det roligaste hon vet , hon hoppar över nästan allt , hon hoppar upp på höga stenar , hon hoppar över sin agility tunnel , hon hoppar naturhinder , som stenar och pinnar , nedfallna träd , hon hoppar över mina ben , osv . Nu när vi tagigt oss rätt så långt då vi tränat på det i kanske 2-3 år , så vill jag förbättra hennes hoppteknik , jag brukar låta henne hoppa över små (och lite högre) hinder från stilla stående , jag ber henne alltså stanna och lockar på henne från andra sidan , brukar också låta henne hoppa över sin tunnel fram och tillbaka vilket hon tycker är riktigt skoj !
har ni något tips på hur man mer kan förbättre hennes hoppteknik ?
din hund är så snygg och den hoppar så fint att jag svimmar ;*** i promise you ni kommer gå långt !!!!
Låta dom klättra i sandtag får dom ju fina muskler av! Sen är det ju springa, tex efter boll upprepade kvällar i veckan, cykla, simma… Finns mycket olika att göra för muskler och kondition!
Hoppteknik har jag ingen kunskap om ;)
Har tillgång till mycket skog , så ska börja ta längre skogspromenader , bollar tar hon bara och springer iväg och vägrar ge tillbaka , kanske kan åka och simma med henne nu i sommar , hon har dock aldrig gjort det förut men annars kan hon ju få gå upp till halva benen och springa i det:)
tack för tipsen (:
Att hoppa över högre hinder är inget jag skulle använda som träning eftersom det sliter väldigt på leder och ligament.
Bättre då att backträna som någon föreslog. Simning är annars också ett väldigt skonsamt träningssätt.
#4 "högre hinder" - 20-25 cm höga hinder (:
#5 tänkte eftersom du skrev över agilitytunneln, så antog jag att det var i den höjden…
Hoppa ifrån stilla stående är heller inget optimalt enligt mig, eftersom du får en skarpare hoppbana tillskillnad om hunden har fart = hårdare nedslag och då sätter mer "stress" på leder och ben.
Hoppteknik, då tänker jag agility? Det är iaf så jag tränat in hopptekniken på min hund, att ha tex. tre hinder med kort avstånd (inte för kort såklart) i olika höjder efter varandra.
#6 det beror nog på hur hårt man tränar. Hunden är nog inte gjord av socker, eller hur? ;)
#6 okej , "agility tunneln" använder vi som tunnel , men det är en sån där mjuk som man lika gärna kan ha till småbarn .
hoppar dock nästan aldrig från stilla stående ,
#7 tack det ska ag testa :)
jag låter min hund få bära klövjeväska med 5,2kg i toalt ( min väger 40kg, ska snart öka upp vikterna mera).. och bruka få springa mycket lös i skogen med väskan på sig ( dock lite mindre vikt i då pga skaderisk)
Vi springer intervaller i både backe och planmark.
Simmar även intervaller i sjön bryggans längd x 4(kommer inte ihåg hur lång bryggan är) med vila mellan varje pass.
och sen så får han springa i grusgropar.
Och utöver detta så tränar vi mycket sök och uppletande i skogen :)
och kom alltid ihåg att värma upp och "värma ned" inför/efter varje pass! och stretcha/massera efteråt
Ts, vill du träna hundens muskler eller vill du träna hennes hoppteknik?
#10 åh smart ! brukar värma upp med lite kurragömma i skogen och låter henne alltid gå avslappnat minst en kvart innan jag släpper henne, inte tänkt på stretchning förut men ska absolut börja !:)
#12 både och