Sitter fast med träningen (byte)
Jag och min hund har länge tränat "byte" alltså om han har sin leksak i munnen och byter ut det mot godis eller annan leksak. Det går hur bra som helst, när det är en leksak alltså. Även viss godis tex tuggben eller liknande saker går bra.
Men, när han tex hittat något ute som för ett tag sedan när han hittade ett revben ute och vägrade släppa det. Vi försökte byta med godis, leksak, annan smaskig sak. Tillslut så fick vi locka bort honom från revbenet och ta det.
Hur tränar man byten när det gäller sådana saker han vet att han inte får ha? Han är 8 år, och han är som sagt duktig när det gäller leksaker, godis men när det är någon som han vet att han inte får ta, då är han inte lika duktig.
Men detta händer ju inte allt för ofta såklart, vi har oftast koll på att han inte får tag i något. Så träningen med saker han inte får ha är inte ofta man tränar.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Du får se till att ha godis som är klart godre än revben, kyckling ben mm när du tränar ute - för annars är bytet inget värt från hundens sida.
Så ladda fickorna med köttbullar eller annat riktigt gott när du tränar byteshandel.
en hund vet inte vad den får ha i munnen och inte, så det är förmodligen som #1 säger, hitta någonting som är värt en byteshandel från hundens sida, det behöver inte vara mat eller godis, det kan vara lek eller vad som helst som hunden tycker är värt att byta.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag har tränat förbudsträning med mina. Dvs, Även om jag inte har godis eller nåt annat med mig, så innebär ett "släpp" och "Nej" ALLTID att hundarna endera inte ska ta det, och har de hunnit ta det, så är det släpp som gäller.
#5 Vad är det han hittar ute, som han inte får ha?
Träna mer förbudsträning kan jag tänka.
Byteshandel funkar inte här heller när hunden i fråga hittar något godare än godiset man har. Därför har vi lärt vår äldsta "LOSS". Säger vi LOSS så ska han släppa det han håller i munnen. Ibland gör han det på engång och ibland tar det ett par sekunder extra men släpper gör han. Det tycker jag är ett bra sätt.
#9 Vi brukar säga "tack tack" det gäller ju att hitta sitt ord för själva träningen :) Och när vi kör byteshandeln inne så fungerar det hur bra som helst, även om han får tag i tex en macka eller något, då erbjuder vi något godare och säger "Tack tack" och byter. Men när vi är utomhus är det som om han inte alls förstår ordet.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
#10 Har ni INte tränat in något som betyder: Absolut och oåterkalleligen NEJ och FÖRBJUDET ? Annars är det ett tips att börja med nu. Inte något bytande, inget godis inblandat, utan NEJ!! Det kan vara en råtta som bevisligen ätit råttgift etc.
Inget fel med att ha byteshandel med hunden som utgångspunkt och under inlärning, men jag anser att man ska kunna säga loss eller liknande till hunden och att den då faktiskt får lyda vare sig den gillar det eller inte. Om hunden blir "arg" får den bli det, bättre att den blir arg än att den käkar något giftigt och att man ska fundera ut exakt vilken belöning den vill ha just denna gång.
Vanligtvis brukar jag starkt förespråka positiv träning men i de här fallen får jag faktiskt säga att jag håller med den mer hårda vägen: hunden SKA i min mening kunna släppa ett objekt till sin husse/matte. I synnerhet om ni tränat på det tidigare. Den ska inte ha något val och ska inte behöva få godis varje gång.
När den tar en pinne eller annat oskyldigt så absolut, fortsätt byteshandel och tack tack. Det är ju bara bra :). Men vägrar den släppa.. ja, jag hade inte tillåtit hunden att vägra släppa utan hade visat med kroppsspråk och röst att det inte är ok.
Vi tar ju självklart bort saken från munnen. Typ tar tag i den, säger loss eller nej och "drar" ut den. Men han släpper den ju inte men han accepterar att vi tar den, kan i bland skälla om det är något han verkligen vill, så vi får ju bort det på ett eller annat sätt. inser att jag formulerat min fråga konstigt xD
Det jag egentligen ville ha hjälp med är hur man gör för att han ska släppa den istället för att vi ska behöva dra ut den ifrån munnen på honom. Det går rju så bra med leksaker osv. Om han har en leksak kan vi också ta den utan att han får godis.
Detta är något vi tränat sedan han var valp, men det är något konstigt med honom i hans psyke och vi fick fel information av uppfödaren så han är väldigt vaktig av sig när det gäller hans saker.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Ts, att en hund skulle vara konstig i sitt psyke, och därigenom bete sig illa mot sin ägare … låter … ursäkta mig för att jag säger det, men inte troligt.
Här har jag oxå fått träna in släpp, då folk grillar o lämnar ben o sånt ute som fåglar sen tar o droppar lite överallt. Så jag kör stenhårt släpp när mina Enja hittat ben o annat mindre lämpligt ätbart ute. Donna därimot har svårare med detta o kan ta till springer med sitt byte, så henne tränar jag nu mer med kontakt o inkallning. Vi tränar in släpp inne med leksaker just nu o belönar, får gå lite försiktigare fram med henne i träning. Men iaf träna in släpp det kan jag varmt rek också.